Tým Lotus F1 dnes v Číně po několikrát vyjádřené nespokojenosti podává protest proti F-kanálu, jehož vstup Mercedes otevírá pomocí DRS klapky na zadním křídle.
F-kanál poté vede vzduch bočnicemi zadního křídla přes jeho spodní část do předního křídla, kde dochází k odtržení proudění vzduchu kolem jeho klapek. Snižování odporu na zadním i předním křídle zároveň díky propojení F-kanálem má několik výhod počínaje dosahováním vyšších maximálních rychlostí po lepší stabilitu v některých rychlých zatáčkách díky vyšší aerodynamické stabilitě (ke snížení odporu nedochází pouze vzadu).
Díky odtržení proudění na předním křídle se mění světlá výška, což také pomáhá aerodynamice. Podle některých soupeřů takový systém přináší v kvalifikaci, kde na rozdíl od závodu není využívání DRS omezováno, až půl sekundy na kolo.
Šéf Mercedesu Ross Brawn nedávno uvedl, proč tento inovativní systém tolik leží v žaludku jeho hlavních soupeřů: "Je to velmi jednoduchý, levný systém, ale není už tak jednoduchý na implementaci, pokud jste ho neintegrovali do vozu. To je příčinou frustrace některých našich soupeřů."
Lotus protestuje proti F-kanálu v zadním křídle Mercedesu, vstup se do něj otevírá po aktivaci DRS(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Několikrát si na něj nahlas stěžoval Red Bull, nyní se k oficiálnímu protestu konečně odhodlal Lotus, který měl předložit i některé nové argumenty. V jeho oficiálním prohlášení stojí: "Lotus F1 Team tímto dokumentem podává protest proti rozhodnutí technických komisařů týkajícího se vozů číslo 7 a 8, které bylo učiněno 12. dubna, vzhledem k jejich shodě s článkem 3.15 technických pravidel pro rok 2012.
Tento protest je ve shodě s články 171 - 179 b) (kapitoly XII.) Mezinárodního sportovního kodexu FIA. Depozit ve výši 2 000 Eur byl podán FIA v očekávání rozhodnutí o tomto procesu. FIA je tak umožněno využít tento depozit jako poplatek za tento protest v souladu s článkem 17.1 sportovních pravidel 2012 Formule 1."
Bude několikrát technickým delegátem FIA schválený systém v Číně prohlášen za nelegální?
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.