Pod Group Lotus, neboli automobilkou Lotus řízenou podnikatelem Dany Baharem, se začínají třást základy. Velkolepý projekt návratu jména Lotus do motorsportu se stává pro klíčové osoby noční můrou a pro fanoušky hořkým zklamáním. Předpokládaná životaschopnost společnosti Group Lotus je velmi krátká…
Malajská automobilka Proton angažovala manažera Danyho Bahara do čela Group Lotus s cílem navrátit jméno Lotus do světa motorsportu a podpořit tím dlouhodobě skomírající prodejnost osobních automobilů. Bahar se zhostil úkolu s velkou vervou, ale prorokové upozorňovali, že si Bahar ukrojil větší krajíc, než by dokázal zvládnout. Jak se v poslední době ukazuje, měli pravdu.
Nafouknutá bublina Lotusu je na prasknutí. Jakmile se Bahar usadil v manažerském křesle, začal se značkou Lotus expandovat do všech možných i nemožných motoristických sérií. Formule 1, GP2, GP3, IndyCar, LMP1, LMP2, GT, britská F3 a kdo ví, co měl ještě v plánu.
Logo Lotusu bylo najednou na každém rohu, v každé sérii. Reklama to byla obrovská, jenže velmi drahá. Se směšně malou nabídkou osobních automobilů (Elise, Exige a Evora) neměl zákazníkům co nabídnout. A co hůř, peníze určené na vývoj a výrobu nových modelů utopil v reklamě.
Lotus se začal topit v dluzích, Bahar předstoupil na kobereček automobilky Proton, které se tento způsob (podivuhodného) managementu nelíbil a Lotus Group prodala konglomerátu DRB-Hicom.
Dany Bahar: Dobrý manažer, nebo hrobník Lotusu? (foto: Lotus Cars)
Problémy ale přetrvávají, 100 zaměstnanců Lotusu se dobrovolně vzdalo části platu, další 50 až 100 pravděpodobně přijde o práci. Navíc si Lotus půjčil 100 milionu dolarů, aby zaplatil za část dluhů z roku 2011.
Dnes byla zveřejněna „překvapivá“ zpráva o konci sponzorství Group Lotusu v týmu Lotus F1. Fascinující je ovšem fakt, že si tým, vlastněný společností Genii Capital, ponechává jméno Lotus. To není běžný postup rozchodu dvou společností a v tiskové zprávě se prakticky nic nedozvíme. Ale vzhledem k stávající situaci v Group Lotus si můžeme ledacos domyslet.
Dany Bahar si sjednal schůzku s Genii Capital, kde kápl božskou. Nemá peníze na další sponzorství a nezbývá nic jiného, než Genii vypovědět smlouvu. Ovšem za předčasné ukončení dohody by musel platit obrovské sankce, na které samozřejmě nemá. Jak tedy z celé situace co nejlépe vycouvat? „Co takhle odstoupit od smlouvy, aniž bych platil pokutu? Na oplátku budete moct využívat značku Lotus zadarmo,“ navrhuje Bahar a Genii Capital odpovídá: „Dohodnuto!“
Samozřejmě jde o hypotetický scénář, ale zamyslete se nad tím. Bahar nebude platit vysokou pokutu a Genii Capital bude využívat (zatím silnou) marketingovou značku Lotus zadarmo.
Sen Protonu, sen Danyho Bahara a v podstatě sen fanoušků se pomalu, ale jistě hroutí. Lotus je hluboko v červených číslech a jen tak se z nich nevyhrabe. Být majitelem týmu, který Lotus sponzoruje, už klepu Baharovi na dveře a dožaduji se slíbeného sponzorského šeku. Za pár dní už bych ho totiž nemusel nikdy dostat…
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.