Pod Group Lotus, neboli automobilkou Lotus řízenou podnikatelem Dany Baharem, se začínají třást základy. Velkolepý projekt návratu jména Lotus do motorsportu se stává pro klíčové osoby noční můrou a pro fanoušky hořkým zklamáním. Předpokládaná životaschopnost společnosti Group Lotus je velmi krátká…
Malajská automobilka Proton angažovala manažera Danyho Bahara do čela Group Lotus s cílem navrátit jméno Lotus do světa motorsportu a podpořit tím dlouhodobě skomírající prodejnost osobních automobilů. Bahar se zhostil úkolu s velkou vervou, ale prorokové upozorňovali, že si Bahar ukrojil větší krajíc, než by dokázal zvládnout. Jak se v poslední době ukazuje, měli pravdu.
Nafouknutá bublina Lotusu je na prasknutí. Jakmile se Bahar usadil v manažerském křesle, začal se značkou Lotus expandovat do všech možných i nemožných motoristických sérií. Formule 1, GP2, GP3, IndyCar, LMP1, LMP2, GT, britská F3 a kdo ví, co měl ještě v plánu.
Logo Lotusu bylo najednou na každém rohu, v každé sérii. Reklama to byla obrovská, jenže velmi drahá. Se směšně malou nabídkou osobních automobilů (Elise, Exige a Evora) neměl zákazníkům co nabídnout. A co hůř, peníze určené na vývoj a výrobu nových modelů utopil v reklamě.
Lotus se začal topit v dluzích, Bahar předstoupil na kobereček automobilky Proton, které se tento způsob (podivuhodného) managementu nelíbil a Lotus Group prodala konglomerátu DRB-Hicom.
Dany Bahar: Dobrý manažer, nebo hrobník Lotusu? (foto: Lotus Cars)
Problémy ale přetrvávají, 100 zaměstnanců Lotusu se dobrovolně vzdalo části platu, další 50 až 100 pravděpodobně přijde o práci. Navíc si Lotus půjčil 100 milionu dolarů, aby zaplatil za část dluhů z roku 2011.
Dnes byla zveřejněna „překvapivá“ zpráva o konci sponzorství Group Lotusu v týmu Lotus F1. Fascinující je ovšem fakt, že si tým, vlastněný společností Genii Capital, ponechává jméno Lotus. To není běžný postup rozchodu dvou společností a v tiskové zprávě se prakticky nic nedozvíme. Ale vzhledem k stávající situaci v Group Lotus si můžeme ledacos domyslet.
Dany Bahar si sjednal schůzku s Genii Capital, kde kápl božskou. Nemá peníze na další sponzorství a nezbývá nic jiného, než Genii vypovědět smlouvu. Ovšem za předčasné ukončení dohody by musel platit obrovské sankce, na které samozřejmě nemá. Jak tedy z celé situace co nejlépe vycouvat? „Co takhle odstoupit od smlouvy, aniž bych platil pokutu? Na oplátku budete moct využívat značku Lotus zadarmo,“ navrhuje Bahar a Genii Capital odpovídá: „Dohodnuto!“
Samozřejmě jde o hypotetický scénář, ale zamyslete se nad tím. Bahar nebude platit vysokou pokutu a Genii Capital bude využívat (zatím silnou) marketingovou značku Lotus zadarmo.
Sen Protonu, sen Danyho Bahara a v podstatě sen fanoušků se pomalu, ale jistě hroutí. Lotus je hluboko v červených číslech a jen tak se z nich nevyhrabe. Být majitelem týmu, který Lotus sponzoruje, už klepu Baharovi na dveře a dožaduji se slíbeného sponzorského šeku. Za pár dní už bych ho totiž nemusel nikdy dostat…
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.