Mercedes soudí, že mu zůstane výhoda z kontroverzního propojení systému DRS s F-kanálem, jelikož se těžce kopíruje.
Soupeři zpochybňují legálnost tohoto systému, který po aktivaci DRS otevírá vstup do F-kanálu vedoucího do předního křídla, kde pomocí odtržení proudění také snižuje odpor. Největší výhrady mají Red Bull s Lotusem, kteří po FIA chtějí do závodu v Číně další objasnění.
Šéf Mercedesu Ross Brawn vysvětluje, proč jsou někteří soupeři tak podráždění: "Opozice je tak tvrdá proto, že rozpoznala, že se to celkem těžko nasazuje." Systém je sice založený na jednoduchém principu, ale jeho integrace do vozu, který s ním nepočítal od počáteční fáze návrhu, je velmi obtížná.
Snižování odporu na zadním i předním křídle zároveň díky propojení F-kanálem má několik výhod počínaje dosahováním vyšších maximálních rychlostí po lepší stabilitu v některých rychlých zatáčkách díky vyšší aerodynamické stabilitě (ke snížení odporu nedochází pouze vzadu).
Díky odtržení proudění na předním křídle se mění světlá výška, což také pomáhá aerodynamice. Podle některých soupeřů takový systém přináší v kvalifikaci, kde na rozdíl od závodu není využívání DRS omezováno, až půl sekundy na kolo.
Přední křídlo Mercedesu F1 W03 v Malajsii (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Brawn o tomto systému dále říká: "Je to velmi jednoduchý, levný systém, ale není už tak jednoduchý na implementaci, pokud jste ho neintegrovali do vozu. To je příčinou frustrace některých našich soupeřů.
Vykládají o obrovských nákladech, ale s tím žádné vysoká náklady spojeny nejsou. Jde jen o pár karbonových trubek v autě. I běžní lidé by vám řekli, že se jedná o několik tisíc liber, ne o miliony. Ale přináší nám to užitek, protože jsme na to mysleli už při návrhu auta - kvůli tomu to není snadné pro ostatní, kteří ten systém nemají.
Je jednou z mála věcí v F1, které jsou celkem inovativní, aniž by byly drahé. Pokud by se dal snadno nasadit, pak vám slibuji, že bychom tyto rozhovory vůbec neměli. Ale oni to jednoduše nedokážou, proto jsou z toho tak rozmrzelí," vysvětluje problém Brawn.
Proti systému májí krom Red Bull a Lotusu výhrady údajně i další tři týmy. Šéf Mercedesu však pevně věří, že je v souladu s pravidly: "Věříme si, že je systém legální. Již v roce 2010 FIA uváděla, že takový systém považuje za legální. Byli bychom samozřejmě velmi zklamáni, pokud by někdo nyní změnil názor. FIA byla ve své pozici celkem konzistentní, proto věříme, že tomu tak bude i dále."
Zastávka v podání Mercedesu (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Podle Brawna jejich problémy s vysokou degradací s tímto systémem vůbec nesouvisejí. Po rozsáhlých analýzách se domnívá, že je mohou vyřešit optimalizací nastavení. Provozní "okno" - teplotní rozmezí pro špičkovou výkonnost pneumatik - je totiž příliš úzké.
"Pokud se dostanou o 15 ° C nad či pod ideální hodnotu, je velmi těžké je dostat zpět. Skoro vám utečou. Musíte je udržovat v tom rozmezí. Pokud se vám to podaří, je to OK. Pokud vám ale začnou unikat, těžko se řídí.
V Malajsii to bylo zajímavé, protože o autě, které vyhrálo, i o tom druhém, jsme z pátečních tréninků věděli, že jsou k pneumatikám velmi tvrdé. A v závodě se to otočilo v jejich prospěch...
Nemyslím si, že by v pátky někdo jezdil s větším množstvím paliva než my, protože by to pro ně bylo těžké, mít ho více než my. Když se tedy podíváte na srovnatelné časy, pak si myslím, že jsme na tom dobře," dodává Brawn, jenž věří, že v závodě v Číně Mercedes dosáhnete konečně lepšího výsledku.
Generální ředitel Formule 1 Stefano Domenicali se tento týden setkal s thajskou premiérkou Paetongtarn Shinawatra, aby prodiskutovali možné budoucí spolupráce a rozvoj motorsportu v Thajsku.
Lando Norris ujistil, že McLaren nebude muset upravovat svůj výkonný vůz, aby vyhověl novým pravidlům FIA týkajícím se flexibilních křídel, která vstoupí v platnost od tohoto víkendu na Velké ceně Číny.
Lewis Hamilton se ohradil proti tvrzením, že jeho první závod s novým závodním inženýrem ve Formuli 1 byl problematický. Podle sedminásobného mistra světa média celou situaci zveličují a dramatizují více, než odpovídá realitě.
Šéf McLarenu naznačil, že výběr Liama Lawsona místo Yuki Tsunody pro letošní sezónu mohl být pro Red Bull nesprávným rozhodnutím.
Eddie Jordan, bývalý majitel týmu Formule 1, zemřel ve věku 76 let po dlouhém boji s rakovinou močového měchýře a prostaty. Zakladatel týmu Jordan F1, který dosáhl historických úspěchů v 90. letech, byl po prodeji týmu známý komentátor a podnikatel, jehož smrt zasáhla motorsport i širší veřejnost.
Kimi Antonelli, mladá naděje italského motorsportu, si na své debutové Velké ceně Austrálie ve Formuli 1 zajistil místo mezi bodujícími. Jeho působivý výkon ukázal, že je připravený čelit výzvám nejprestižnějších závodních sérií.
Velká cena Číny se vrací s osmnáctým ročníkem a hned od startu přináší neobvyklé výzvy. Týmy, jezdci i Pirelli se budou muset rychle přizpůsobit zcela přepracované trati, přičemž na analýzu změn jim zůstane pouhá hodina volného tréninku.
Šéf McLarenu Zak Brown se otevřeně vyjádřil k svému skutečnému postoji vůči Christianu Hornerovi, šéfovi Red Bullu. V době rostoucího napětí mezi týmy v šampionátu tak nabírá jejich vzájemný vztah na důležitosti.
Několik týmů Formule 1 čelilo logistickým komplikacím, které zpozdily přepravu materiálu na Velkou cenu Číny, což mělo vliv na jejich přípravy. Stáje jako McLaren, Mercedes, Red Bull a Aston Martin obdržely své náklady až ve středu odpoledne, což znamenalo, že mohly začít sestavovat své monoposty až po plánovaném termínu a tím došlo k narušení jejich běžného harmonogramu před závodním víkendem.
Sergio Pérez se ještě nesmířil s koncem své kariéry ve Formuli 1. Mexický pilot plánuje návrat na startovní rošt v roce 2026, kdy chce opět bojovat o pozice mezi nejlepšími.
McLaren si v Melbourne zajistil skvělý výsledek a vyslal jasný signál – letos chce být prvním týmem, který dokáže prolomit nadvládu konkurence ve Formuli 1.
Lewis Hamilton si debut ve Ferrari představoval úplně jinak. V Melbourne se trápil, nestačil na špičku a nakonec bral jen desáté místo.