Lotus věří, že Kimi Räikkönen a Romainem Grosjean budou hlavními rivaly McLarenů a Red Bullů v boji o letošní titul, pokud konečně zažijí bezproblémový víkend.
Monopost E20 prokázal ve dvou kvalifikacích velký potenciál, v závodech však Grosjean cíl ještě neviděl a Räikkönen dojel nejlépe pátý. Šéf provozu na dráze Alan Permane však věří, že mají na to, aby byli třetím nejlepším týmem a zatápěli McLarenu a Red Bullu.
"Bylo by příjemné prožít jednoduchý závod bez penalizací a u Romaina bez havárií po několika prvních zatáčkách. Myslím, že McLaren a Red Bull jsou na čele, a za nimi jsme my. Vím, že Mercedes byl na roštu v Malajsii třetí, ale jejich závodní rychlost není nic moc," popisuje Permane pro Autosport.
"Viděli jsme, že Rosberg zajel pro nové přechodné pneumatiky, když jsme s ním v Malajsii závodili. Myslel jsem si, že budeme mít problémy. Ale jeho tempo pak bylo stejné, ne-li horší, než naše. Mercedes to vyřeší, momentálně však kvůli své rychlosti nepředstavují hrozbu.
A i když Ferrari odvedlo v Malajsii skvělou práci, pokud se budou kvalifikovat na 10. a 12. místě, zatímco my na třetím a pátém se sekundovým náskokem před nimi, bude to jiné. Zlepšení jim nebude dlouho trvat a dají do toho vše, ale my také něco chystáme.
Bude to dobrá bitva. Vést vývojové závody s nimi, Red Bullem a McLarenem - kteří jsou všichni velcí hráči - znamená, že budeme muset využít všechno, co máme, abychom se jich udrželi," dodává Permane.
Lotus týmy Ferrari ani Mercedes jako hrozbu zatím nevnímá (foto: Lotus F1 Team)
Podle něj má Lotus dobrou rychlost i v kvalifikaci, což není případ Sauberu a Ferrari: "V kvalifikaci jsme prokázali, že máme dobré auto. Mohli jsme být s Kimim v Malajsii v přední řadě či dokonce úplně na čele.
Z hlediska závodní rychlosti to je složitější, protože jsme ji zatím neviděli. Není však důvod se domnívat, že nebude dobrá. Během celého testování se zdálo, že auto je k pneumatikám šetrné, a když máte čistou rychlost, pak stačí jen natankovat a jet.
O tom se však přesvědčíme až během normálního závodu. Takže se chceme kvalifikovat s oběma vozy v nejlepší desítce, vyhnout se penalizacím a problémům s převodovkou, haváriím v několika prvních zatáčkách, a pak mít dobrý suchý závod. Snad se nám to v Číně podaří."
Kimi Räikkönen před Red Bullem Marka Webbera v Malajsii (foto: Lotus F1 Team)
Permane si nemyslí, že by bylo ideální mít auto jako Sauber, které je sice výjimečné v závodě, ale v kvalifikaci mu rychlost schází. K výkonu Sergia Péreze v Sepangu uvádí: "Když se dostanete do čela a můžete závodit vpředu, máte čistou trať, táhne vás to dopředu a roste sebevědomí. Není pochyb o tom, že v závodě mají rychlé auto, to je jasné.
V kvalifikaci ale už tak dobří nejsou. Možná jsou jemní k pneumatikám a nedokážou je zahřát pro první kolo a ve druhém jejich výkon už jde dolů, takže nefungují řádně. Tyto vlastnosti jim pomáhají v závodě - protože budou mít menší opotřebení a nižší teploty než ostatní, klidně by to tak mohlo být.
Pokud se však v normální situaci kvalifikujete vpředu a máte potřebnou rychlost, ujedete jim a oni budou dostiženi středem pole. Já bych rozhodně upřednostnil auto, které máme nyní, byť Sauber v závodě vypadá velmi dobře."
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.