Rozdíly ve výkonnosti mezi Felipem Massou a jeho týmovým kolegou Fernandem Alonsem jsou v úvodu letošní sezóny markantní. Brazilec proto místo domů míří do Maranella, kde bude analyzovat předchozí závody a pracovat na své výkonnosti.
Fernando Alonso absolvoval dvě schůzky s prezidentem Ferrari Lucou di Montezemolem – jednu dlouhou v pondělí a druhou včera, kdy se také zúčastnil ceremoniálu zvedání vlajky před bránou do továrny po svém vítězství ve Velké ceně Malajsie, čímž zvýraznil výkonnostní rozdíl mezi sebou a svým týmovým kolegou, který stal naposledy na podiu v roce 2010.
„Dobře si vzpomínám, že před čtyřmi lety, přesně po Velké ceně Malajsie, kterou vyhrál Kimi Räikkönen, byl Felipe ve víceméně stejné situaci jako dnes. Noviny si žádaly jeho okamžitou náhradu a on díky podpoře týmu dokázal zareagovat tím nejlepším možným způsobem – vyhrát dva nebo tři další závody,“ vzpomíná Stefano Domenicali.
"Vzpomínáme si, jak ta sezóna dopadla, když se Brazilec vlastně stal mistrem světa, byť to bylo jen na několik vteřin, přičemž jsme získali náš šestnáctý konstruktérský titul.“
Šéf závodního týmu Scuderie nyní potvrzuje změnu plánu Brazilce, který zamířil do továrny, aby řešil své problémy: “Místo toho, aby letěl domů do Brazílie za svou rodinou, bude v Maranellu pracovat se svými inženýry. V klidu zanalyzují vše, co se přihodilo v posledních dvou závodech, aby přišli na to, proč nebyl schopen podat takové výkony, jakých je schopen. To je projev toho správného ducha a my jsme zde kvůli tomu, abychom mu pomohli."
Felipe Massa s letošním Ferrari F2012 (foto: Scuderia Ferrari)
Ferrari je vůči Massovi nebývale shovívavé a trpělivé. Poté, co mu v Malajsii poskytlo nové šasi, zaostával za Alonsem před závodem průměrně o 4 desetiny – což je sice méně než v Austrálii, ale stále mnohem víc, než se od něj očekává. Během schůzek v Maranellu se tentokrát zřejmě již dozví, že trpělivost jeho šéfů není bezbřehá.
Dalším chmurné mraky nad hlavu Massy přivolal svým nedělním výkonem Sergio Pérez, který jej zřejmě jednou nahradí. Za mokra jezdil velmi vyspěle. Mnoho pozorovatelů si žádá jeho přestup k Ferrari již před příštím závodem v Číně. Pro to, aby co nejdříve dostal šanci, se vyslovil také šéf McLarenu Martin Whitmarsh.
Jedná se však o velmi nepravděpodobný krok. Ferrari dá zřejmě Massovi ještě šanci s novým vozem, Péreze by si vyzkoušelo nejdříve zřejmě až při testování v Mugellu na počátku května. Je však otázkou, nakolik rozumným krokem by to pro mladého Mexičana bylo, protože F2012 je obtížně ovladatelným vozem.
Důležitější než jeho situace je však řešení problémů s vozem F2012. Podle inženýrů z konkurenčních týmů bude velmi obtížné ho dostat na úroveň McLarenu, který nyní udává tempo. Důvodem je zřejmě radikální změna předního zavěšení, kde Ferrari letos využilo jako jediný tým pull-rod, který se neprokazuje být tak efektivní jako push-rod (více o slabinách letošního Ferrari v analýze zde).
„Víme, že máme nestabilní auto. Takové, které nám toho v určitých momentech dává hodně, a při jiných zase mnohem méně,“ řekl Domenicali. S tím souhlasí také technický ředitel Pat Fry: „Zdá se, že F2012 se chová velmi odlišně v závislosti na podmínkách. V tomto závodě byly chvíle, kdy byl vůz konkurenceschopný, při jiných se trápil. Nyní musíme najít ty chybějící desetiny.“
Felipe nezamířil za svou rodinou do Brazílie, nýbrž do Maranella (foto: Scuderia Ferrari)
Změna týmu uprostřed sezóny bez testování by pro Péreze, který má v F1 pouze jednoleté zkušenosti, by byla velmi riskantní. Připočtěme si k tomu výkonnost Alonsa ve druhém voze, čímž by laťka pro jezdce Sauberu byla nasazena velmi vysoko. Možná by bylo lepší počkat a začít kariéru v Maranellu s rudým vozem. Navíc jedním z výsledků jednání o nové Concordské dohodě může být prosazení Montezemolova návrhu na více testování.
Pokud se Felipe nerozhodne tým sám opustit, bude konečné rozhodnutí na Ferrari. Současná situace kolem Ferrari je jednou z dalších vzrušujících zápletek letošní Formule 1. Čekají nás vzrušující závody, v nichž bude zajímavé sledovat výkony výše jmenovaných jezdců v dalších závodech.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.