Rozdíly ve výkonnosti mezi Felipem Massou a jeho týmovým kolegou Fernandem Alonsem jsou v úvodu letošní sezóny markantní. Brazilec proto místo domů míří do Maranella, kde bude analyzovat předchozí závody a pracovat na své výkonnosti.
Fernando Alonso absolvoval dvě schůzky s prezidentem Ferrari Lucou di Montezemolem – jednu dlouhou v pondělí a druhou včera, kdy se také zúčastnil ceremoniálu zvedání vlajky před bránou do továrny po svém vítězství ve Velké ceně Malajsie, čímž zvýraznil výkonnostní rozdíl mezi sebou a svým týmovým kolegou, který stal naposledy na podiu v roce 2010.
„Dobře si vzpomínám, že před čtyřmi lety, přesně po Velké ceně Malajsie, kterou vyhrál Kimi Räikkönen, byl Felipe ve víceméně stejné situaci jako dnes. Noviny si žádaly jeho okamžitou náhradu a on díky podpoře týmu dokázal zareagovat tím nejlepším možným způsobem – vyhrát dva nebo tři další závody,“ vzpomíná Stefano Domenicali.
"Vzpomínáme si, jak ta sezóna dopadla, když se Brazilec vlastně stal mistrem světa, byť to bylo jen na několik vteřin, přičemž jsme získali náš šestnáctý konstruktérský titul.“
Šéf závodního týmu Scuderie nyní potvrzuje změnu plánu Brazilce, který zamířil do továrny, aby řešil své problémy: “Místo toho, aby letěl domů do Brazílie za svou rodinou, bude v Maranellu pracovat se svými inženýry. V klidu zanalyzují vše, co se přihodilo v posledních dvou závodech, aby přišli na to, proč nebyl schopen podat takové výkony, jakých je schopen. To je projev toho správného ducha a my jsme zde kvůli tomu, abychom mu pomohli."
Felipe Massa s letošním Ferrari F2012 (foto: Scuderia Ferrari)
Ferrari je vůči Massovi nebývale shovívavé a trpělivé. Poté, co mu v Malajsii poskytlo nové šasi, zaostával za Alonsem před závodem průměrně o 4 desetiny – což je sice méně než v Austrálii, ale stále mnohem víc, než se od něj očekává. Během schůzek v Maranellu se tentokrát zřejmě již dozví, že trpělivost jeho šéfů není bezbřehá.
Dalším chmurné mraky nad hlavu Massy přivolal svým nedělním výkonem Sergio Pérez, který jej zřejmě jednou nahradí. Za mokra jezdil velmi vyspěle. Mnoho pozorovatelů si žádá jeho přestup k Ferrari již před příštím závodem v Číně. Pro to, aby co nejdříve dostal šanci, se vyslovil také šéf McLarenu Martin Whitmarsh.
Jedná se však o velmi nepravděpodobný krok. Ferrari dá zřejmě Massovi ještě šanci s novým vozem, Péreze by si vyzkoušelo nejdříve zřejmě až při testování v Mugellu na počátku května. Je však otázkou, nakolik rozumným krokem by to pro mladého Mexičana bylo, protože F2012 je obtížně ovladatelným vozem.
Důležitější než jeho situace je však řešení problémů s vozem F2012. Podle inženýrů z konkurenčních týmů bude velmi obtížné ho dostat na úroveň McLarenu, který nyní udává tempo. Důvodem je zřejmě radikální změna předního zavěšení, kde Ferrari letos využilo jako jediný tým pull-rod, který se neprokazuje být tak efektivní jako push-rod (více o slabinách letošního Ferrari v analýze zde).
„Víme, že máme nestabilní auto. Takové, které nám toho v určitých momentech dává hodně, a při jiných zase mnohem méně,“ řekl Domenicali. S tím souhlasí také technický ředitel Pat Fry: „Zdá se, že F2012 se chová velmi odlišně v závislosti na podmínkách. V tomto závodě byly chvíle, kdy byl vůz konkurenceschopný, při jiných se trápil. Nyní musíme najít ty chybějící desetiny.“
Felipe nezamířil za svou rodinou do Brazílie, nýbrž do Maranella (foto: Scuderia Ferrari)
Změna týmu uprostřed sezóny bez testování by pro Péreze, který má v F1 pouze jednoleté zkušenosti, by byla velmi riskantní. Připočtěme si k tomu výkonnost Alonsa ve druhém voze, čímž by laťka pro jezdce Sauberu byla nasazena velmi vysoko. Možná by bylo lepší počkat a začít kariéru v Maranellu s rudým vozem. Navíc jedním z výsledků jednání o nové Concordské dohodě může být prosazení Montezemolova návrhu na více testování.
Pokud se Felipe nerozhodne tým sám opustit, bude konečné rozhodnutí na Ferrari. Současná situace kolem Ferrari je jednou z dalších vzrušujících zápletek letošní Formule 1. Čekají nás vzrušující závody, v nichž bude zajímavé sledovat výkony výše jmenovaných jezdců v dalších závodech.
Šéf McLarenu Andrea Stella představil plány na technické vylepšení po testech na Silverstonu. Tým doufá, že novinky pomohou zvýšit výkon a konkurenceschopnost vozu.
Lewis Hamilton se zapojil do práce ve Ferrari, aby pomohl vyřešit zásadní slabinu vozu SF-25. Tým doufá, že díky jeho zkušenostem najde cestu k lepším výkonům.
Franco Colapinto zažívá složitý rok 2025, kdy místo očekávaného průlomu čelí nejistotě ohledně své budoucnosti v Alpine. Neustálé spekulace kolem sedačky mu komplikují cestu vzhůru.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.