Kolem řešení zadního křídla Mercedesu a F-kanálu vedoucího do přední části vozu to začíná vřít. Red Bull s Lotusem jejich systém označili za nelegální a stěžovali si FIA, podle šéfa McLarenu je ale v pořádku.
Jak systém Mercedesu funguje, o tom jsme psali zde. Jednoduše řešeno: po aktivaci DRS se otevře na zadním křídle i vstup do F-kanálu, kterým je vzduch veden do předního křídla, kde dochází k odtržení proudění (stalling) a tudíž k tomu stejnému, co na zádi: k poklesu přítlaku i odporu. Díky propojení se zadním křídlem narůstá maximální rychlost až o dalších 6 km/hod, velkou výhodou je i zachování aerodynamického vyvážení.
U Red Bullu a Lotusu však zuří: technický ředitel Red Bullu Adrian Newey s jejich šéfem závodních inženýrů Paulem Monaghanem, šéf Lotusu Eric Boullier a jejich technický ředitel James Allison argumentují tím, že systém Mercedesu porušuje technická pravidla.
Jedná se jim konkrétně článek 3.18, kde se píše, že krom DRS "jsou všechny systémy, zařízení a procedury vozu, které využívají zapojení pilota ke změně aerodynamický vlastností vozu, zakázány." Podle nich piloti Mercedesu při zmáčknutí tlačítka DRS aktivují ilegální zařízení, které není specifickou klapkou zadního křídla či součástí DRS.
Šéf McLarenu Martin Whitmarsh však má odlišný názor, podle něj je takový systém v pořádku: "Ano, myslím, že jo, protože pro mechanismus DRS je stanovena výjimka a podle mě se vztahuje i na to."
Charlie Whiting bude záležitost dále prošetřovat před tím, než FIA vydá finální verdikt. Šéf Mercedesu Ross Brawn k tomu ale uvádí: "My jsme samozřejmě FIA informovali o všem, co děláme. Fyzicky ve středu ten systém zkontrolovali. Byli s ním naprosto spokojeni. Spokojeni s ním už tolik nejsou ostatní týmy, které žádají vyjasnění.
Pokud s ním FIA při vyjasnění nebude spokojena, změníme to. Pokud FIA spokojena bude, budeme jej i nadále používat. My jsme s ním spokojeni. Dříve se objevily nějaké zprávy, že se chystají protesty. Podle mě by to bylo velmi nešťastné.
My jsme to nikdy neudělali a protestovat po kvalifikaci či závodě je velmi nepříjemné, protože tohle je možné učinit ve čtvrtek nebo v pátek, kdy systém můžeme odstranit. Doufám, že se k tomu nesníží."
Red Bull v Melbourne nasadil nové výfuky (foto: Red Bull Racing)
Podle Brawna jde soupeřům ještě o jednu věc - odvést pozornost od svých výfuků, kterou jsou v rozporu s duchem nových pravidel, jelikož se jedná stále o formu výfukových difuzorů, které měly být zakázány.
"Zřejmě jde o odvedení pozornosti od výfukových systémů, které provozují, protože se ani trochu neblíží tomu, co zamýšlela FIA. Ta vám možná řekla, že se výfukové difuzory již nebudou používat. Mysleli jsme si, že je tedy nebudeme mít, ale několik vozů je má."
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.