Technický ředitel Lotosu James Allison hovoří o rychlosti svého týmu a o tom, v čem je letošní vůz E20 lepší než jeho předchůdce Renault R31. Pochvaluje si také práci a zpětnou vazbu Kimiho Räikkönena, který se letos vrací do Formule 1.
Lotus v předsezónních testech překvapil výbornými časy. Jeho piloti Kimi Räikkönen a Romain Grosjean byli jedinými jezdci, kterým se podařilo dvakrát zajet nejrychlejší čas dne. Jak vidí výkonnost svého týmu před začátkem sezóny Allison?
"Nevidíme se na čele jako favorité, těmi jsou Red Bull a McLaren. Za nimi je skupina týmů, které jsou velmi vyrovnané. Mezi ně patříme i my," potvrzuje Allison před začátkem sezóny obecná očekávání.
V čem udělal Lotus při vývoji nového vozu největší pokrok? "Je o několik řádů lépe vyrobený. Obsahuje méně mezer, rýh a hran."
Podstatně se změnil také jeho vnitřek: "Velmi pečlivě jsme dbali na to, aby vzduch proudil chladicím otvorům na zádi vnitřkem vozu přes co nejméně ohybů a hran. Veškeré zábrany, které zvyšují vnitřní odpor vzduchu, byly systematicky odstraněny." Tato optimalizace vnitřní aerodynamiky mimochodem patřila v posledních letech k tajným zbraním Red Bullu.
Zadní část Lotusu E20 (foto: Lotus Renault GP)
Allison si pochvaluje, že i po loňském neúspěšném zariskování s výfuky ústícími v přední části vozu dostal zelenou pro inovace: "Můžu svým šéfům pouze děkovat. Měli spoustu důvodů po nás letos požadovat konzervativní auto, ale přesto nás povzbuzovali k tomu, abychom pokračovali v inovativním přístupu. Víte, že tímto způsobem se vždy ubíráte více do oblastí větších zisků i rizika."
V oblasti výfuků při testech objevilo několik různých řešení. "Nyní máme jasnější obrázek. Vše, co jsme zatím viděli, je povoleno. Pravidla nám dávají více svobody, než FIA nakonec připouští," naráží Allison na zákaz jejich systému pro stabilizaci světlé výšky při brzdění.
"Inženýři obvykle prozkoumávají pravidla. Nyní ale potřebujete také dobrý dohad v tom, jak daleko můžete zajít. Všichni se proto doposud pohybují na té konzervativnější straně," vysvětluje technický ředitel Lotusu.
Kimi Räikkönen v kokpitu nového Lotusu (foto: Lotus Renault GP)
Na závěr si pochvaluje přínos Kimiho Räikkönena: "Na tým udělal obrovský dojem. V tom, jak jezdí, jak pracuje, jakou poskytuje zpětnou vazbu - přitom dva roky nejezdil s žádným vozem Formule 1. My jsme si ale ničeho nevšimli.
Připoutal se, a i když nikdy předtím nejezdil s plnou nádrží, neměl s tím žádný problém. Nikdy nejezdil na pneumatikách Pirelli, žádný problém - dokáže s nimi jezdit tak, aby vydržely, precizně identifikuje všechny problémy s autem. Je to radost s ním pracovat," dodává Allison.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.
Oliver Bearman čelí hrozbě přísné penalizace kvůli incidentu v pitlane během třetího tréninku v Silverstonu. Nešťastný moment tak může výrazně ovlivnit jeho domácí závodní víkend.
George Russell a Kimi Antonelli zaujali novou chladicí vestou, kterou používá na startovním roštu k udržení svěžesti. Mercedes tím ukazuje, že hledá výhody i mimo samotný monopost v reakci na extrémní podmínky moderní F1.
Charles Leclerc byl nejrychlejší v závěrečném tréninku před Velkou cenou Británie. Na Silverstonu budou o pole position rozhodovat doslova drobné rozdíly, které dávají Ferrari, McLarenu i Red Bullu reálnou šanci na první místo na startu.
Charles Leclerc je po pátečních trénincích na Silverstonu spokojený s tempem Ferrari, ale stále hledá ideální nastavení pro kvalifikaci. Tým zaostává za McLarenem a čeká ho výzva zvládnout nejisté počasí, které by mohlo ovlivnit závodní víkend.
Lewis Hamilton byl po pátečních trénincích v Silverstonu optimistický, když dokázal držet krok s Ferrari. Po složité první polovině sezony věří, že právě domácí Grand Prix může znamenat obrat k lepšímu.
Lando Norris a Oscar Piastri dominují sezoně 2025 a McLaren jim podle Zaka Browna umožní svobodně závodit. Věří, že jejich vzájemný vztah tím neutrpí.
Carlos Sainz z Williamsu dostal varování od FIA po incidentu během druhého tréninku na Velké ceně Velké Británie ve Silverstonu. Komisaři vyhodnotili jeho chování jako potenciálně nebezpečné, ale bez vážnějších následků.