Technický ředitel Lotosu James Allison hovoří o rychlosti svého týmu a o tom, v čem je letošní vůz E20 lepší než jeho předchůdce Renault R31. Pochvaluje si také práci a zpětnou vazbu Kimiho Räikkönena, který se letos vrací do Formule 1.
Lotus v předsezónních testech překvapil výbornými časy. Jeho piloti Kimi Räikkönen a Romain Grosjean byli jedinými jezdci, kterým se podařilo dvakrát zajet nejrychlejší čas dne. Jak vidí výkonnost svého týmu před začátkem sezóny Allison?
"Nevidíme se na čele jako favorité, těmi jsou Red Bull a McLaren. Za nimi je skupina týmů, které jsou velmi vyrovnané. Mezi ně patříme i my," potvrzuje Allison před začátkem sezóny obecná očekávání.
V čem udělal Lotus při vývoji nového vozu největší pokrok? "Je o několik řádů lépe vyrobený. Obsahuje méně mezer, rýh a hran."
Podstatně se změnil také jeho vnitřek: "Velmi pečlivě jsme dbali na to, aby vzduch proudil chladicím otvorům na zádi vnitřkem vozu přes co nejméně ohybů a hran. Veškeré zábrany, které zvyšují vnitřní odpor vzduchu, byly systematicky odstraněny." Tato optimalizace vnitřní aerodynamiky mimochodem patřila v posledních letech k tajným zbraním Red Bullu.
Zadní část Lotusu E20 (foto: Lotus Renault GP)
Allison si pochvaluje, že i po loňském neúspěšném zariskování s výfuky ústícími v přední části vozu dostal zelenou pro inovace: "Můžu svým šéfům pouze děkovat. Měli spoustu důvodů po nás letos požadovat konzervativní auto, ale přesto nás povzbuzovali k tomu, abychom pokračovali v inovativním přístupu. Víte, že tímto způsobem se vždy ubíráte více do oblastí větších zisků i rizika."
V oblasti výfuků při testech objevilo několik různých řešení. "Nyní máme jasnější obrázek. Vše, co jsme zatím viděli, je povoleno. Pravidla nám dávají více svobody, než FIA nakonec připouští," naráží Allison na zákaz jejich systému pro stabilizaci světlé výšky při brzdění.
"Inženýři obvykle prozkoumávají pravidla. Nyní ale potřebujete také dobrý dohad v tom, jak daleko můžete zajít. Všichni se proto doposud pohybují na té konzervativnější straně," vysvětluje technický ředitel Lotusu.
Kimi Räikkönen v kokpitu nového Lotusu (foto: Lotus Renault GP)
Na závěr si pochvaluje přínos Kimiho Räikkönena: "Na tým udělal obrovský dojem. V tom, jak jezdí, jak pracuje, jakou poskytuje zpětnou vazbu - přitom dva roky nejezdil s žádným vozem Formule 1. My jsme si ale ničeho nevšimli.
Připoutal se, a i když nikdy předtím nejezdil s plnou nádrží, neměl s tím žádný problém. Nikdy nejezdil na pneumatikách Pirelli, žádný problém - dokáže s nimi jezdit tak, aby vydržely, precizně identifikuje všechny problémy s autem. Je to radost s ním pracovat," dodává Allison.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.