Ruská stáj Marussia dnes v Silverstone představila monopost MR01, s nímž bude závodit v letošní sezóně Formule 1.
Vůz si dnes odbyl svůj debut na závodním okruhu v Silverstone. Během natáčení může na propagačních pneumatikách Pirelli ujet 100 km.
MR01 bez škaredého schodu na nose, který jsme vídali u většiny konkurence (s výjimkou McLarenu), je výsledkem procesu restrukturalizace a přehodnocování návrhu uvnitř týmu. Celé auto je téměř nové, z loňského MVR-02 bylo přeneseno jen několik dílů. Designový tým vedl technický konzultant Pat Symonds, jenž se snažil vytvořit solidní mechanický balík a učinit další výkonnostní pokrok.
Prezentace nového vozu (foto: Marussia F1 Team)
Marussia zkonsolidovala svou základnu ze tří míst do Marussia Technical Centre v britském Banbury. Návrháři mohou mít mnohem větší užitek z integrace a vzájemné spolupráce. Oddělení aerodynamiky bylo restrukturalizováno a posíleno, již se nezaměřuje výlučně na CFD, což byla cesta, kterou razil bývalý technický ředitel Nick Wirth.
Nyní experimentuje také v aerodynamickém tunelu, čímž by mělo dojít také ke zpřesnění výpočtů. Při vývoji využíval zázemí McLarenu, s nímž uzavřel minulý rok technologické partnerství.
Úzké bočnice nebudou obsahovat KERS, vzadu pull-rod zavěšení (foto: Marussia F1 Team)
Tým před týdnem neprošel nárazovými testy, proto nestihl ani poslední předsezónní testy v Barceloně, stejně jako konkurenční HRT. Posledním z 18 nárazových testů před pozorovateli z FIA dosud oficiálně stále neprošel.
Klíčovou oblastí návrhu bylo eliminovat nedostatky předchozího vozu a kvůli zlepšení mechanických vlastností ušetřit hmotnost. Spousta detailů byla vylepšena a design je o něco odvážnější než dříve. Monopost MR01 je významnou evolucí svého předchůdce MVR-02. Pohánět jej bude osmiválcový motor Cosworth CA2012.
Nová Marussia MR01 v akci (foto: Marussia F1 Team)
Za tým bude letos nastupovat zkušený Timo Glock, po jeho boku si zazávodí francouzský mladík Charles Pic.
Šéf týmu John Booth uvedl: "Jsme velmi potěšeni tím, že jsme dnes ráno mohli s MR01 poprvé vyjet. Bylo to dlouhé a frustrující čekání pro všechny v týmu, ale nyní se můžeme vrátit zpět na trať - doslova - a začít pracovat na přípravách pro první závod v Austrálii příští víkend.
Dnešní den je prvním ze dvou propagačních, takže i když se piloti seznámí s vozem, nebudou schopni vyvozovat žádné reálné závěry, dokud naplno nevyrazíme v Melbourne. Přesto se jedná pro nás o důležitý den a užijeme si s novým vozem na trati každou minutu."
Výfuky nového vozu na horní straně bočnic (foto: Marussia F1 Team)
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.
Před Velkou cenou Miami se jezdci představili v netradičním průvodu, kde místo běžných vozů usedli do plně pojízdných formulí postavených z LEGO kostek. Hravá kombinace motorsportu a ikonické stavebnice nadchla fanoušky i média a stylově odstartovala závodní víkend.
Tým Andrey Stelly vstupoval do nové sezóny s tlakem šampiona – a s otázkou, zda si postavení lídra udrží.
Tým Alpine podle zákulisních informací řeší možnou jezdeckou rošádu – hned po nadcházející Velké ceně Emilia Romagna by mohl Jacka Doohana nahradit argentinský talent Franco Colapinto.
Lewis Hamilton znovu neudržel emoce za volantem. Ve Velké ceně Miami si během závodu ostře vyjel do svého inženýra a další napjatá komunikace u Ferrari nenechala nikoho na pochybách, že atmosféra v týmu je vše jen ne klidná. Po závodě ale britský jezdec otočil: „Nemyslel jsem to vážně.“
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.