Automobilka Lotus spojila své síly s týmem Gravity-Charouz Racing a společně vstoupí do nového ročníku Světové série Renault. Tým bude závodit pod českou licencí a pod názvem Lotus. Za volanty černo-zlatých monopostů Formula Renault 3.5 usednou Novozélanďan Richie Stanaway a Dán Marco Sorensen.
Česká stáj debutovala ve Světové sérii Renault v loňském roce, kdy obsadila v celkovém hodnocení týmů sedmé místo a získala celkem tři pódiová umístění.
Lotus oficiálně podporuje týmy v šampionátech Formule 1, IndyCar, GP2, GP3, německé Formuli 3, německé Formuli Masters, ale také v závodech GT vozů, vytrvalostních závodech v kategorii LMP2 a v rally. Vstupem do Světové série Renault Lotus potvrzuje svůj závazek podpory mladých a talentovaných jezdců v jejich vzestupu v nižších formulových sériích. Vrcholem pyramidy je pak Lotus F1 Team.
Silnou jezdeckou sestavu tvoří dvacetiletý Richie Stanaway, který je úřadujícím mistrem německé Formule 3 a vítěz závodu série GP3, kde startoval za tým Lotus-ART. Jednadvacetiletý Marco Sorensen skončil v loňském roce na druhém místě za Stanawayem v německé Formuli 3.
Oba jezdce čeká v letošním roce další postupový krůček k vysněné Formuli 1. Účast ve Světové sérii Renault je skvělou příležitostí, jak na sebe upozornit. Cílem silného týmu je vítězit v závodech a v absolutní klasifikaci skončit mezi jezdci i týmy na medailových pozicích.
Nový ročník Světové série Renault sebou přináší nové monoposty. Ty budou výkonnější, lehčí a disponovat vyšším aerodynamickým přítlakem. Navíc po vzoru vozů Formule 1 budou monoposty Formula Renault 3.5 disponovat systémem pro snížení přítlaku na zadním křídle (DRS - Drag Reduction System).
Po intenzivních přípravách se tým Lotus poprvé představí v oficiálních testech Světové série Renault ve dnech 13. až 14. března na francouzském okruhu Paul Ricard.
Závodní piloti Marco Sorensen a Richie Stanaway (foto: BPA)
Richie Stanaway: „Spolupráce s týmem byla v posezónních testech hodně příjemná. Musím říct, že jsem se cítil velmi dobře. V letošní sezóně budeme navíc hájit barvy automobilky Lotus, která je součástí Formule 1. Ve Světové sérii Renault to bude letos velká bitva, ale už se na ní těším.“
Marco Sorensen: „Po loňských testech jsem plný optimismu. Navíc máme v zádech silnou podporu automobilky Lotus. Moc se těším na nový monopost, který bude oproti loňské specifikaci podstatně výkonnější. Nemohu se dočkat až odstartuje letošní sezóna.“
Claudio Berro, ředitel týmu Lotus Racing: „Po angažmá ve Formuli 1, sériích GP2, GP3, FIA World Endurance a Rally je vstup do Světové série Renault dalším potvrzením toho, že se Lotus dal cestou podpory značky v motorsportu. Pro nás je tento projekt velmi důležitý. V každé sérii kde startujeme máme silnou jezdeckou sestavu, zázemí a snažíme se dosahovat co nejlepších úspěchů.“„Máme velmi silnou jezdeckou sestavu. Myslím, že jak Richie, tak Marco mají velkou šanci stát se v co nejbližší době jezdci Formule 1. Tým je po posezónních testech optimisticky naladěný, rychlost ale i spolehlivost je na dobré úrovni. Vkládáme do všech spoustu důvěry.“
Antonín Charouz, generální manažer: „Jsme velice rádi, že můžeme ve Světové sérii Renault jít také letos profesionální cestou. Lotus si u nás objednal tento projekt, který podporujeme i našim Drivers Development Programem. Našim cílem je v konečném hodnocení týmů skončit mezi třemi nejlepšími. Rádi bychom, aby také jeden z našich jezdců skončil v konečné klasifikaci do třetího místa a určitě oba dva budou mít na to, aby zvítězili v některém ze sedmnácti závodů.“
Robert Vavřík, manažer týmu: „Všichni v týmu máme velká očekávání. Již na konci loňského roku jsme ukázali velký potenciál naší sestavy. Je to nová a velká výzva pro všechny členy týmu Lotus, kteří poctivě pracovali celou zimu a za to jim patří velké dík.“
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.