Automobilka Lotus spojila své síly s týmem Gravity-Charouz Racing a společně vstoupí do nového ročníku Světové série Renault. Tým bude závodit pod českou licencí a pod názvem Lotus. Za volanty černo-zlatých monopostů Formula Renault 3.5 usednou Novozélanďan Richie Stanaway a Dán Marco Sorensen.
Česká stáj debutovala ve Světové sérii Renault v loňském roce, kdy obsadila v celkovém hodnocení týmů sedmé místo a získala celkem tři pódiová umístění.
Lotus oficiálně podporuje týmy v šampionátech Formule 1, IndyCar, GP2, GP3, německé Formuli 3, německé Formuli Masters, ale také v závodech GT vozů, vytrvalostních závodech v kategorii LMP2 a v rally. Vstupem do Světové série Renault Lotus potvrzuje svůj závazek podpory mladých a talentovaných jezdců v jejich vzestupu v nižších formulových sériích. Vrcholem pyramidy je pak Lotus F1 Team.
Silnou jezdeckou sestavu tvoří dvacetiletý Richie Stanaway, který je úřadujícím mistrem německé Formule 3 a vítěz závodu série GP3, kde startoval za tým Lotus-ART. Jednadvacetiletý Marco Sorensen skončil v loňském roce na druhém místě za Stanawayem v německé Formuli 3.
Oba jezdce čeká v letošním roce další postupový krůček k vysněné Formuli 1. Účast ve Světové sérii Renault je skvělou příležitostí, jak na sebe upozornit. Cílem silného týmu je vítězit v závodech a v absolutní klasifikaci skončit mezi jezdci i týmy na medailových pozicích.
Nový ročník Světové série Renault sebou přináší nové monoposty. Ty budou výkonnější, lehčí a disponovat vyšším aerodynamickým přítlakem. Navíc po vzoru vozů Formule 1 budou monoposty Formula Renault 3.5 disponovat systémem pro snížení přítlaku na zadním křídle (DRS - Drag Reduction System).
Po intenzivních přípravách se tým Lotus poprvé představí v oficiálních testech Světové série Renault ve dnech 13. až 14. března na francouzském okruhu Paul Ricard.
Závodní piloti Marco Sorensen a Richie Stanaway (foto: BPA)
Richie Stanaway: „Spolupráce s týmem byla v posezónních testech hodně příjemná. Musím říct, že jsem se cítil velmi dobře. V letošní sezóně budeme navíc hájit barvy automobilky Lotus, která je součástí Formule 1. Ve Světové sérii Renault to bude letos velká bitva, ale už se na ní těším.“
Marco Sorensen: „Po loňských testech jsem plný optimismu. Navíc máme v zádech silnou podporu automobilky Lotus. Moc se těším na nový monopost, který bude oproti loňské specifikaci podstatně výkonnější. Nemohu se dočkat až odstartuje letošní sezóna.“
Claudio Berro, ředitel týmu Lotus Racing: „Po angažmá ve Formuli 1, sériích GP2, GP3, FIA World Endurance a Rally je vstup do Světové série Renault dalším potvrzením toho, že se Lotus dal cestou podpory značky v motorsportu. Pro nás je tento projekt velmi důležitý. V každé sérii kde startujeme máme silnou jezdeckou sestavu, zázemí a snažíme se dosahovat co nejlepších úspěchů.“„Máme velmi silnou jezdeckou sestavu. Myslím, že jak Richie, tak Marco mají velkou šanci stát se v co nejbližší době jezdci Formule 1. Tým je po posezónních testech optimisticky naladěný, rychlost ale i spolehlivost je na dobré úrovni. Vkládáme do všech spoustu důvěry.“
Antonín Charouz, generální manažer: „Jsme velice rádi, že můžeme ve Světové sérii Renault jít také letos profesionální cestou. Lotus si u nás objednal tento projekt, který podporujeme i našim Drivers Development Programem. Našim cílem je v konečném hodnocení týmů skončit mezi třemi nejlepšími. Rádi bychom, aby také jeden z našich jezdců skončil v konečné klasifikaci do třetího místa a určitě oba dva budou mít na to, aby zvítězili v některém ze sedmnácti závodů.“
Robert Vavřík, manažer týmu: „Všichni v týmu máme velká očekávání. Již na konci loňského roku jsme ukázali velký potenciál naší sestavy. Je to nová a velká výzva pro všechny členy týmu Lotus, kteří poctivě pracovali celou zimu a za to jim patří velké dík.“
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.