Ferrari poslední den v Barceloně uklidnilo své fanoušky: jak ujetou vzdáleností a konzistencí času, tak i vydaným prohlášením s pozitivními komentáři Felipeho Massy.
Ve svém osmém dnu předsezónního testování Scuderia s novým vozem F2012 konečně prolomila hranici 100 kol. Přes dlouhou obědovou přestávku, kterou tým využil k důležitým změnám v nastavení v přední části vozu, kde letos jako jediný používá zavěšení typu pull-rod, zvládl Massa ujet v Barceloně 103 kol, což představuje vzdálenost téměř 480 km.
O časy přitom až tak nešlo. Kolo za 1:23,563 min zajistilo v páteční klasifikaci páté místo, důležitější však byl úsměv na tváři Felipeho, když vstoupil do motorhomu mezi novináře, kteří se tam shromáždili k obvyklému mítinku následujícímu po testech.
"Ano, jsem šťastný: nejen proto, že jsme konečně ujeli bez problémů tolik kilometrů, ale hlavně se nám podařilo podstatným způsobem zlepšit auto. Především se ve srovnání s dopolednem změnila situace, obzvlášť z pohledu konzistence časů na kolo.
Důležitou věcí je to, že jsme vyhodnotili mnoho řešení, ať už to byly výfuky nebo se týkaly přední části. Nyní se ubíráme směrem, v němž můžeme pracovat na co nejlepším nastavení. Stále zbývá hodně práce, například při výjezdech ze zatáček, ale jsem spokojený a od příštího testu v Barceloně budeme opravdu schopni začít se skutečným a smysluplným testováním," říká Massa.
"Dnes jsme mohli určitě zajet lepší čas, ale to nebylo naším cílem. Měli jsme tolik věcí k otestování během těch několik dní a naší prioritou bylo rozpoznat, na čem bude mít cenu pracovat během prvních závodů. To se nám podařilo a nyní se můžeme soustředit na tyto oblasti s velkým prostorem pro zlepšení, jako je nastavení a využívání pneumatik.
Odpoledne jsme zvládli ujet dlouhé série kol s velmi vyrovnanými časy, což se mi dopoledne nedařilo. Zahřívání pneumatik, s nímž jsem měl v posledních letech obzvlášť velké problémy, se podstatně zlepšilo - dokonce natolik, že dokážu konzistentně poskládat dohromady dobrý čas již v prvním kole. Na voze nebylo nic nového, ale od Jerezu se určitě zlepšilo."
Přes samá pozitiva však Brazilec zůstal v hodnocení šancí v prvních závodech sezóny při zemi: "Jsme připraveni bojovat, ale těžko říct, jak na tom opravdu jsme ve srovnání s ostatními. Přijdeme na to až tehdy, kdy budeme jezdit všichni s malým množstvím paliva na měkkých pneumatikách a ve stejnou dobu - což se stane během kvalifikace v Melbourne.
Dnes si mohou lidé říkat, co chtějí, ale dokud nebudeme všichni jezdit za stejných podmínek, na slovech moc nesejde. Je pravdou, že jsme viděli, jak jsou některé týmy velmi silné: hlavně Red Bul, ale také Sauber, Force Indii a Williams, když se podíváte na časy z tohoto týdne."
Massa byl rovněž dotázán na to, zda jestli si v mysli zvykl na to, že o jeho budoucnosti u Ferrari rozhodnou výsledky: "Ne, absolutně ne. Do sezóny jdu se záměrem odvést co nejlepší práci, jak ve voze, tak i mimo něj. Chci být konkurenceschopný a bojovat o ty nejdůležitější cíle, jako jsou vítězství a výsledky. Pokud jezdíte s myslí zaměřenou na cokoliv jiného, nemohli byste řádně odvádět svou práci."
© Foto: Scuderia Ferrari
Lewis Hamilton obdržel od komisařů trest za svou jízdu na cestě na startovní rošt při Velké ceně Nizozemska.
Oscar Piastri po dramatickém závodě v Zandvoortu zůstává nohama na zemi, přestože vede šampionát o 34 bodů. Australský jezdec upozorňuje, že sezóna je ještě dlouhá a jakékoli podcenění soupeřů by ho mohlo stát body i vítězství.
Charles Leclerc v Zandvoortu nedokončil závod kvůli kolizi s Kimim Antonellim. Pro Ferrari to byla další bolestná ztráta bodů a pro Leclerca frustrující vyústění víkendu, který začal slibně.
Lando Norris zažil velkou ránu, když musel v Zandvoortu odstoupit z Velké ceny Holandska. Přesto zůstává optimistický ohledně svých šancí na zisk titulu v letošní sezóně.
Pro Lewise Hamiltona se Velká cena Nizozemska změnila v noční můru, když narazil do zdi a musel závod předčasně ukončit. Incident znamenal další ztrátu bodů pro Ferrari.
Oscar Piastri měl v Zandvoortu navrch nad Landem Norrisem, ale vítězství si musel vybojovat při dvou restartech za Safety Carem. Jeho triumf stvrdil až šokující motorový výpadek týmového kolegy. Překvapením závodu se stal Isack Hadjar
Lewis Hamilton přiznal, že závěr před letní přestávkou byl pro něj noční můrou, ale kvalifikace na Zandvoortu mu vrátila optimismus.
Oliver Bearman z týmu Haas dokázal proměnit problémy v kvalifikaci na Velké ceně Nizozemska ve svůj prospěch. Britský nováček vyměnil novou motorovou jednotku od Ferrari, což mu dává větší volnost v nadcházejících závodech, ale bude startovat z pit lane.
Kimi Antonelli ukončil páteční trénink v Zandvoortu předčasně, když zaparkoval svůj Mercedes v kačírku. Pro nováčka to znamenalo ztrátu cenných kol a dat na náročné trati u Severního moře.
Isack Hadjar předvedl v Zandvoortu skvělý výkon a vybojoval čtvrté místo na startu. Pro francouzského mladíka je to zatím nejlepší kvalifikační výsledek v F1.
Red Bullu dochází trpělivost. Helmut Marko oznámil, že Yuki Tsunoda má čas do Grand Prix Mexika, aby prokázal, že si zaslouží místo v Red Bullu pro sezónu 2026 po boku Maxe Verstappena.
Oscar Piastri vybojoval překvapivě pole position na Velkou cenu Holandska, když překonal svého týmového kolegu Landa Norrise, jenž ovládl všechny páteční tréninky.