Bývalý návrhář vozů F1 Gary Anderson pro Autosport popisuje, co může stát za problémy Lotusu, kvůli nimž se musí tento týden zcela vzdát testování v Barceloně.
"Aerodynamická zátěž na auto je vyšší v Barceloně než v Jerezu, což by mohlo vysvětlovat to, proč se ten problém v Jerezu neprojevil. Když čtu mezi řádky, tak by řekl, že to má spojitost se samotnou montáží spíše než s předním zavěšením, protože problém se zavěšením se dá dobře opravit na dráze pomocí injektáže lepidla a zpevněním na místě," vysvětluje Anderson.
"Fakt, že se Lotus stáhl z celého testu spíše, než aby to opravil v továrně a vyjel během týdne později, poukazuje na to, že se jedná o velký problém. Pokud ne, je to příliš vážné na to, aby se to rychle opravilo, nebo potřebujete k vyřešení vyrobit nové díly.
Lotus nebyl poslední den testů [v Jerezu] nejrychlejší, takže tam možná došlo k menšímu zhoršení. Barcelona představuje velmi odlišnou výzvu. V minulosti tam byl velký hrbol v oblasti startovní/cílové čáry, je tedy možné, že to způsobilo problém. Nebo to mohla dělat táhlá pravotočivá zatáčka č. 3, kde je šasi vystaveno velkému torznímu namáhání.
Možná bylo šasi č. 1 využito pro torzní zkoušky a zkoušky ohybem a pak tým použil šasi č. 2 pro nárazové testy. Ale vzhledem k tomu, že nechcete zajít až na samotnou hranu toho, jak pevné auto je, problém mohl být v šasi č. 1 skrytý," pokračuje bývalý designér.
Romain Grosjean s šasi E20-01 v Jerezu (foto: Lotus Renault GP)
Tým ve včerejším vyjádření (viz zde) neřekl přesně, o jaký problém s šasi se jedná, podle Andersona by se ale mohl týkat zástavby motoru do šasi.
"Uchycení je pevnou vložkou a může být vyrobeno z uhlíkových vláken, z hliníku, titanu či podobných věcí opracovaných strojem. Obecně ho má pevně uchytit. Je to věc, kterou můžete opravit, ideálně v továrně v řízeném prostředí.
To se dá zvládnout za jeden den, ale když tento týden už jezdit nebudou, poukazuje to na to, že možná potřebují udělat něco více než jen vstříknout lepidlo a zpevnit to. Může se tedy jednat o větší problém a možná to bude chtít udělat nové šasi.
Šasi č. 3 zřejmě poputuje do Melbourne a zřejmě je v takovém stavu výrobního procesu, kdy jej ještě můžete řádně opravit. Pokud k tomu dojde, je možné, že Lotus bude mít v Melbourne tohle šasi a to, které pro Melbourne opraví, jelikož těžko stihnout vyrobit ještě čtvrté šasi, pokud s ním nezačali."
Anderson si myslí, že problém bude souviset spíše s výrobní než s designovou chybou a obhajuje rozhodnutí týmu odjet z Barcelony: "Specifikace motoru a montážní pozice se u motoru Renault nezměnila, takže pochybuji o tom, že by se jednalo o chybu v návrhu. Není třeba znovu vynalézat kolo, je tedy pravděpodobné, že to je stejné."
Montážní úchyty motoru Renault se nezměnily, Anderson to vidí na chybu při výrobě(foto: Lotus Renault GP)
"Pokud by se jednalo o uchycení motoru, pak bych si myslel, že byli postiženi buď vadou materiálu či spojení nebo něco podobného. Pokud by se ale například jednalo o problém lepením, potom by se to, co začíná jako drobná závada, mohlo změnit v obrovský problém, protože celé šasi může obsahovat až 50 vložek.
Problém neohrožuje zásadně bezpečnost, ale auto se může chovat podivně, což Romain Grosjean řekl, že se chovalo. Pak se to jen zhoršuje. Je to ale dost velký problém na to, abyste se stáhli z testů, bude tedy zajímavé sledovat, co se bude dít dále," dodává Anderson.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.