Mercedes včera prožil úspěšný debut s novým vozem pro letošní ročník Formule 1 na okruhu v Silverstone.
S monopostem MGP W03 (foto zde) ujeli celkem 100 km, které jsou v pravidlech povoleny pro propagační den na demonstračních pneumatikách Pirelli. Za volantem se vystřídali oba závodní piloti: Nico Rosberg s Michaelem Schumacherem.
Viceprezident motosportu Norbert Haug k tomu pro Autosport poznamenal: "Hodnocení výkonnosti na základě prvního výjezdu je velmi obtížné, protože jezdíte na demonstračních pneumatikách a uskutečnilo se to na krátké verzi okruhu. Vůz však dělal všechno, co měl. Limit je 100 km, takže Nico dopoledne ujel 50 km a pak ho vystřídal Michael. Neobjevily se žádné počáteční problémy a nyní míříme do Barcelony."
Z uniklých záběrů (video zde) je zřejmé, že monopost obsahuje ošklivý nos jako všichni ostatní soupeři s výjimkou McLarenu, který se rozhodl zachovat jeho nižší přední část. "Nejvíce se diskutuje o problematických nosech. Máme na něm schod, jak již někteří viděli. Je to opravdu velmi hezké řešení a velmi dynamické," omlouvá nevzhledný tvar Haug.
Vynechaní úvodního testu v Jerezu a získání 10 dnů navíc na přípravu nového monopostu Mercedes dobře využil. Krom toho, že se starým vozem nasbírali spoustu dat o nových pneumatikách Pirelli, se díky simulacím v Brackley dostal tým podle Hauga do dobré formy.
"Provedli jsme několik velmi dobrých simulací a výpočtů, hodně jsme pracovali uvnitř společnosti. Auto jsme dostali na testovací stolici dříve oproti původnímu plánu a docela dlouho jsme simulovali využití motoru, převodovky a KERSu. Jsme tedy pozitivní, cílem je toho v Barceloně ujet co nejvíce.
Se starým vozem jsme se něco o nových pneumatikách naučili. Jezdili jsme záměrně s foukáním do oblasti difuzoru, abychom získali srovnatelná data se starými pneumatikami, s nimiž jsme jezdili za těchto podmínek. Hodně jsme se naučili a doufáme, že to budeme moci uplatnit na novém voze" dodává Haug.
Schumacher s loňským Mercedesem MGP W02 v Jerezu(foto: Mercedes F1)
V zákulisí se hovoří o tom, že Mercedes by s novým vozem stihnul i test v Jerezu, ale záměrně jeho debut odložil, aby soupeři měli méně času na zkoumání a kopírovaní některých z jeho tajemství. K tomu technický ředitel Red Bullu Adrian Newey poznamenal:
"Nevím, proč by to dělali. Jedním z důvodů by mohlo být to, že na voze máte nějaké řešení, které je podle vás velkým přínosem a je snadno kopírovatelné. Netvrdím, že to tak je, ale je to možné."
Na zkopírování, řádné vyhodnocení a nasazení soupeřova nápadu je dle něj zapotřebí alespoň šest týdnů. Loni od Red Bullu ostatní kopírovali výfuky, které nasadili velmi brzy.
"Minulý rok jsme naše výfuky nasadili již do prvního testu a McLarenu se je podařilo do prvního závodu, jak sám přiznal, okpírovat. Když se ohlédnu zpět, myslím, že jsme jejich nasazení možná měli o něco déle pozdržet," lituje Newey.
Generální ředitel Formule 1 Stefano Domenicali se tento týden setkal s thajskou premiérkou Paetongtarn Shinawatra, aby prodiskutovali možné budoucí spolupráce a rozvoj motorsportu v Thajsku.
Lando Norris ujistil, že McLaren nebude muset upravovat svůj výkonný vůz, aby vyhověl novým pravidlům FIA týkajícím se flexibilních křídel, která vstoupí v platnost od tohoto víkendu na Velké ceně Číny.
Lewis Hamilton se ohradil proti tvrzením, že jeho první závod s novým závodním inženýrem ve Formuli 1 byl problematický. Podle sedminásobného mistra světa média celou situaci zveličují a dramatizují více, než odpovídá realitě.
Šéf McLarenu naznačil, že výběr Liama Lawsona místo Yuki Tsunody pro letošní sezónu mohl být pro Red Bull nesprávným rozhodnutím.
Eddie Jordan, bývalý majitel týmu Formule 1, zemřel ve věku 76 let po dlouhém boji s rakovinou močového měchýře a prostaty. Zakladatel týmu Jordan F1, který dosáhl historických úspěchů v 90. letech, byl po prodeji týmu známý komentátor a podnikatel, jehož smrt zasáhla motorsport i širší veřejnost.
Kimi Antonelli, mladá naděje italského motorsportu, si na své debutové Velké ceně Austrálie ve Formuli 1 zajistil místo mezi bodujícími. Jeho působivý výkon ukázal, že je připravený čelit výzvám nejprestižnějších závodních sérií.
Velká cena Číny se vrací s osmnáctým ročníkem a hned od startu přináší neobvyklé výzvy. Týmy, jezdci i Pirelli se budou muset rychle přizpůsobit zcela přepracované trati, přičemž na analýzu změn jim zůstane pouhá hodina volného tréninku.
Šéf McLarenu Zak Brown se otevřeně vyjádřil k svému skutečnému postoji vůči Christianu Hornerovi, šéfovi Red Bullu. V době rostoucího napětí mezi týmy v šampionátu tak nabírá jejich vzájemný vztah na důležitosti.
Několik týmů Formule 1 čelilo logistickým komplikacím, které zpozdily přepravu materiálu na Velkou cenu Číny, což mělo vliv na jejich přípravy. Stáje jako McLaren, Mercedes, Red Bull a Aston Martin obdržely své náklady až ve středu odpoledne, což znamenalo, že mohly začít sestavovat své monoposty až po plánovaném termínu a tím došlo k narušení jejich běžného harmonogramu před závodním víkendem.
Sergio Pérez se ještě nesmířil s koncem své kariéry ve Formuli 1. Mexický pilot plánuje návrat na startovní rošt v roce 2026, kdy chce opět bojovat o pozice mezi nejlepšími.
McLaren si v Melbourne zajistil skvělý výsledek a vyslal jasný signál – letos chce být prvním týmem, který dokáže prolomit nadvládu konkurence ve Formuli 1.
Lewis Hamilton si debut ve Ferrari představoval úplně jinak. V Melbourne se trápil, nestačil na špičku a nakonec bral jen desáté místo.