Technický ředitel Lotusu James Allison popisuje, proč je stavba druhého šasi, která nyní v továrně v Enstone probíhá, jednodušší. Popisuje také, jak mají zpracovanou dokumentaci pro výrobu a nakolik se bude jejich monopost E20 lišit na startu v Melbourne od toho, který jsme mohli pozorovat během testování v Jerezu.
Tým se nyní v Enstone soustředí na stavbu druhého šasi, které bude využíváno v Barceloně. Je tento proces jednodušší potom, co jste zažili při stavbě prvního?James Allison: Když stavíte první šasi nového vozu, vždy se objeví pár věcí, které proti původním očekáváním musíte upravit. Když dojde na to druhé, už jste si jich vědomi, takže spíše kopírujete to, co jste udělali dříve. Ano, obecně stavba druhého zabírá méně než stavba prvního, nemusíte ztrácet čas hledáním řešení.
Letošní návrh je možná o něco konvenčnější než loňský, obzvlášť bez výfuků vpředu. Pomohlo i to usnadnit stavbu a testování na dráze?JA: To, že nemáme výfuky vpředu, rozhodně zjednodušilo výrobní proces vozu. Je mnohem snadnější ho během večera přestavět a připravit pro další den testování, protože se jedná o jednodušší řešení.
Co se týče ježdění a analýzy auta na dráze, u minulého auta nemělo být nic neodmyslitelně složitého, ale ukázalo se to být docela náročné, protože výfukový systém vytvářel několik aerodynamických potíží. Z tohoto pohledu se tedy s E20 opět pracuje snadněji. Znamená to, že naši závodní inženýři si mohou naplno hrát s pružinami, zkrutnými stabilizátory, tlaky v pneumatikách, odklonem atd., se všemi běžnými nástroji, které mají inženýři ve svém arzenálu.
První nastartování nového vozu je v továrně vždy velkou událostí (foto: Lotus Renault GP)
S tak ohromně složitým návrhem, jako je moderní vůz Formule 1, musí být výrobní proces na míle vzdálen jednoduchosti. Má tým něco jako podrobný obrázkový manuál, který jim při tom pomáhá?JA: Každá součástka na voze je detailně zachycena na výkresu sestavení, takže každý subsystém, jako je například posilovač řízení, brzdy či přední/zadní zavěšení, mají výkres, který ukazuje, jak vše zapadá do sebe, a který popisuje, jak by měly být nastaveny/ovládány. Tyto výkresy v určitých detailech ukazují, v jakém pořadí co do čeho zapadá.
Závodní tým potom doplňuje montážní informace o indexovanou knihovnu fotografií, která ukazuje nejlepší postupy pro vedení různých kabelů a trubic. Nemusíme toho popsat tolik, jako v nějakém podrobném manuálu, protože kluci, kteří navrhují auto, se nacházejí jen o patro výše nad těmi, kteří ho stavějí, takže určitou část dokumentace mohou nahradit rozhovory.
Kimi s novým Lotusem E20 v Jerezu (foto: Lotus Renault GP)
S velkou mírou vývoje, který stále probíhá v této rané fázi sezóny, jak moc se bude lišit vůz E20, který bude stát na roštu v Melbourne, od toho, který jsme viděli v Jerezu?JA: Auto, které přivezeme do Melbourne, bude hodně odlišné od toho, s nímž jsme jezdili v Jerezu. Před začátkem sezóny nám ještě zbývá vykonat spoustu práce a změní se tolik prvků - mám-li některé z nich vyjmenovat, je to například přední křídlo, zadní křídlo, bočnice, bočnicové panely, kryt motoru, deflektory, podlaha, určité prvky zavěšení či menší detaily brzdových kanálků! Jako vždy to bude několik velmi rušných týdnů.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.