Technický ředitel Lotusu James Allison popisuje, proč je stavba druhého šasi, která nyní v továrně v Enstone probíhá, jednodušší. Popisuje také, jak mají zpracovanou dokumentaci pro výrobu a nakolik se bude jejich monopost E20 lišit na startu v Melbourne od toho, který jsme mohli pozorovat během testování v Jerezu.
Tým se nyní v Enstone soustředí na stavbu druhého šasi, které bude využíváno v Barceloně. Je tento proces jednodušší potom, co jste zažili při stavbě prvního?James Allison: Když stavíte první šasi nového vozu, vždy se objeví pár věcí, které proti původním očekáváním musíte upravit. Když dojde na to druhé, už jste si jich vědomi, takže spíše kopírujete to, co jste udělali dříve. Ano, obecně stavba druhého zabírá méně než stavba prvního, nemusíte ztrácet čas hledáním řešení.
Letošní návrh je možná o něco konvenčnější než loňský, obzvlášť bez výfuků vpředu. Pomohlo i to usnadnit stavbu a testování na dráze?JA: To, že nemáme výfuky vpředu, rozhodně zjednodušilo výrobní proces vozu. Je mnohem snadnější ho během večera přestavět a připravit pro další den testování, protože se jedná o jednodušší řešení.
Co se týče ježdění a analýzy auta na dráze, u minulého auta nemělo být nic neodmyslitelně složitého, ale ukázalo se to být docela náročné, protože výfukový systém vytvářel několik aerodynamických potíží. Z tohoto pohledu se tedy s E20 opět pracuje snadněji. Znamená to, že naši závodní inženýři si mohou naplno hrát s pružinami, zkrutnými stabilizátory, tlaky v pneumatikách, odklonem atd., se všemi běžnými nástroji, které mají inženýři ve svém arzenálu.
První nastartování nového vozu je v továrně vždy velkou událostí (foto: Lotus Renault GP)
S tak ohromně složitým návrhem, jako je moderní vůz Formule 1, musí být výrobní proces na míle vzdálen jednoduchosti. Má tým něco jako podrobný obrázkový manuál, který jim při tom pomáhá?JA: Každá součástka na voze je detailně zachycena na výkresu sestavení, takže každý subsystém, jako je například posilovač řízení, brzdy či přední/zadní zavěšení, mají výkres, který ukazuje, jak vše zapadá do sebe, a který popisuje, jak by měly být nastaveny/ovládány. Tyto výkresy v určitých detailech ukazují, v jakém pořadí co do čeho zapadá.
Závodní tým potom doplňuje montážní informace o indexovanou knihovnu fotografií, která ukazuje nejlepší postupy pro vedení různých kabelů a trubic. Nemusíme toho popsat tolik, jako v nějakém podrobném manuálu, protože kluci, kteří navrhují auto, se nacházejí jen o patro výše nad těmi, kteří ho stavějí, takže určitou část dokumentace mohou nahradit rozhovory.
Kimi s novým Lotusem E20 v Jerezu (foto: Lotus Renault GP)
S velkou mírou vývoje, který stále probíhá v této rané fázi sezóny, jak moc se bude lišit vůz E20, který bude stát na roštu v Melbourne, od toho, který jsme viděli v Jerezu?JA: Auto, které přivezeme do Melbourne, bude hodně odlišné od toho, s nímž jsme jezdili v Jerezu. Před začátkem sezóny nám ještě zbývá vykonat spoustu práce a změní se tolik prvků - mám-li některé z nich vyjmenovat, je to například přední křídlo, zadní křídlo, bočnice, bočnicové panely, kryt motoru, deflektory, podlaha, určité prvky zavěšení či menší detaily brzdových kanálků! Jako vždy to bude několik velmi rušných týdnů.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.