Technický ředitel Lotusu James Allison popisuje, proč je stavba druhého šasi, která nyní v továrně v Enstone probíhá, jednodušší. Popisuje také, jak mají zpracovanou dokumentaci pro výrobu a nakolik se bude jejich monopost E20 lišit na startu v Melbourne od toho, který jsme mohli pozorovat během testování v Jerezu.
Tým se nyní v Enstone soustředí na stavbu druhého šasi, které bude využíváno v Barceloně. Je tento proces jednodušší potom, co jste zažili při stavbě prvního?James Allison: Když stavíte první šasi nového vozu, vždy se objeví pár věcí, které proti původním očekáváním musíte upravit. Když dojde na to druhé, už jste si jich vědomi, takže spíše kopírujete to, co jste udělali dříve. Ano, obecně stavba druhého zabírá méně než stavba prvního, nemusíte ztrácet čas hledáním řešení.
Letošní návrh je možná o něco konvenčnější než loňský, obzvlášť bez výfuků vpředu. Pomohlo i to usnadnit stavbu a testování na dráze?JA: To, že nemáme výfuky vpředu, rozhodně zjednodušilo výrobní proces vozu. Je mnohem snadnější ho během večera přestavět a připravit pro další den testování, protože se jedná o jednodušší řešení.
Co se týče ježdění a analýzy auta na dráze, u minulého auta nemělo být nic neodmyslitelně složitého, ale ukázalo se to být docela náročné, protože výfukový systém vytvářel několik aerodynamických potíží. Z tohoto pohledu se tedy s E20 opět pracuje snadněji. Znamená to, že naši závodní inženýři si mohou naplno hrát s pružinami, zkrutnými stabilizátory, tlaky v pneumatikách, odklonem atd., se všemi běžnými nástroji, které mají inženýři ve svém arzenálu.
První nastartování nového vozu je v továrně vždy velkou událostí (foto: Lotus Renault GP)
S tak ohromně složitým návrhem, jako je moderní vůz Formule 1, musí být výrobní proces na míle vzdálen jednoduchosti. Má tým něco jako podrobný obrázkový manuál, který jim při tom pomáhá?JA: Každá součástka na voze je detailně zachycena na výkresu sestavení, takže každý subsystém, jako je například posilovač řízení, brzdy či přední/zadní zavěšení, mají výkres, který ukazuje, jak vše zapadá do sebe, a který popisuje, jak by měly být nastaveny/ovládány. Tyto výkresy v určitých detailech ukazují, v jakém pořadí co do čeho zapadá.
Závodní tým potom doplňuje montážní informace o indexovanou knihovnu fotografií, která ukazuje nejlepší postupy pro vedení různých kabelů a trubic. Nemusíme toho popsat tolik, jako v nějakém podrobném manuálu, protože kluci, kteří navrhují auto, se nacházejí jen o patro výše nad těmi, kteří ho stavějí, takže určitou část dokumentace mohou nahradit rozhovory.
Kimi s novým Lotusem E20 v Jerezu (foto: Lotus Renault GP)
S velkou mírou vývoje, který stále probíhá v této rané fázi sezóny, jak moc se bude lišit vůz E20, který bude stát na roštu v Melbourne, od toho, který jsme viděli v Jerezu?JA: Auto, které přivezeme do Melbourne, bude hodně odlišné od toho, s nímž jsme jezdili v Jerezu. Před začátkem sezóny nám ještě zbývá vykonat spoustu práce a změní se tolik prvků - mám-li některé z nich vyjmenovat, je to například přední křídlo, zadní křídlo, bočnice, bočnicové panely, kryt motoru, deflektory, podlaha, určité prvky zavěšení či menší detaily brzdových kanálků! Jako vždy to bude několik velmi rušných týdnů.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.