Stáj Lotus Renault GP dnes v Jerezu představila nový vůz pro sezónu 2012 - Lotus E20. Přinášíme vám první snímky a informace.
Při vývoji vozu E20 bylo nakresleno 11 000 výkresů, což je o 28 % více než v případě jeho předchůdce - loňského Renaultu R31. Jeho návrh si vyžádal 250 000 hodin práce.
Na kapotáži jsou patrné reklamy na šampón Clear a deodorant Rexona, což jsou produkty společnosti Unilever.
Boční pohled
Jak se vůz E20 liší od předchozích verzí? Technický ředitel James Allison vysvětluje: "Rozdíly jsou v tisíci různých věcech. Kvůli změnám předpisů jsou nejzřetelnější dvě, které jsou na všech autech, jasně patrné všem pozorovatelům."
Jedna se týká výfuků, které byly na předchozím voze vpředu před bočnicemi: "Minulý rok mohla všechna auta vytěžit spoustu přítlaků z energie, kterou poskytovaly výfuky. U nás výfuky vyúsťovaly přímo dopředu pod bočnice, většina však měla systém, který končil někde před zadními koly.
Proto jsme se ve sportu rozhodli věci trochu uklidnit před následující sezónou. Přijali jsme nová pravidla, která místo svobody pro foukání ve spodní části vozu určují oblast, kde se mnohem hůře získává přítlak. Pravidla nám proto určují prostor, kde mohou výfuky končit."
Nos E20 - opět s hrbem
Allison pak poukazuje na druhou viditelnou změnu, která se týká nosu a jeho zřetelného schodu: "Důvodem pro to je vývoj předchozích vozů, kdy se nos posouval neustále výše a výše. Se zvyšováním monopostu vpředu jste získávali vyšší přítlak.
Problém s vysokými nosy je ten, že kdybyste špičkou nosu narazili kolmo do jiného vozu, pak takto vysoká špička převyšovala horní stranu kokpitu druhého vozu - a to je velmi nebezpečná situace, protože nechcete, aby hlavu jezdce trefil z boku nos.
Proto jsme se pro letošní rok dohodli, že všechny špičky nosu budou muset být podstatně sníženy. Pravidla však nevyžadují, aby bylo sníženo celé auto, pouze přední část nosu tak, aby nemohla proniknout do kokpitu," vysvětluje důvody pro letošní snížení přední částí nosů technický ředitel.
Výfuky směřující vzhůru
Nakolik se týmu vyplatila přestavba aerodynamického tunelu na 60% modely? "Dramaticky nám to umožnilo rozšířit realismus testů, které provádíme v aerudynamickém tunelu, takže dostáváme realističtější hodnoty při zatáčení a odchýlení vozu ze směru. To jsou celkem podstatné věci. Snad to bude znamenat, že vůz bude tolerantnější k širší škále podmínek během zatáčení," odpovídá Allison.
Špička nosu
Šéf závodního týmu Eric Boullier uvádí: "Je pravdou, že reputace týmu v oblasti inovací je dobrá, minulý rok jsme přišli s některými opravdu pěknými a s některými, řekněme delikátnějšími, ale letos je rozhodně také máme.
Nejvíce doufám v to, že se letos dočkáme dobrých věcí a budeme znovu na čele, a to na mnoho let, dlouhou dobu. Také aby si všichni lidé v Enstone užívali život zde a těšili se ze své vášně pro závodění a pro Formuli 1. Obavy panují z toho, že můžeme mít něco špatně, co nečekáte či nezvládnete, což by vás v tomto procesu zpomalilo."
E20 zepředu
Spolumajitel týmu Gerard Lopez prozrazuje, co je v letošní sezóně cílem pro jejich nové piloty Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana: "Máme naději, že odjedeme společně sezónu a dokážeme to, co jsme očekávali minulý rok.
Doufáme, že máme silné auto a silné piloty, přičemž jeden z nich je samozřejmě mistrem světa. Doufáme, že auto dostaneme do čelní skupiny a snad se pokusíme získat čtvrtou příčku, což by mohl být rozumný cíl pro letošní sezónu.
Jsme samozřejmě extrémně hrdi na to, že jméno Lotus je nyní konečně jasným pojmem pro všechny ve Formuli 1."
Räikkönen během prezentace říká: "Vždy se hovořilo o mé motivaci, což psali lidé, kteří mě neznají a nemají ani ponětí o tom, jak je má motivace silné. Pokud bych ji neměl, seknul bych s tím. Mám pocit, že jsem ve své poslední sezóně Formule 1 odjel některé ze svých nejlepších závodů a se svou výkonností jsem byl velmi spokojený. S motivací jsem neměl nikdy problémy.
Myslím, že lidé ode mne očekávají velké věci, ale pokud do toho budu dávat 100 % a budu spokojený se svou jízdou, pak budu šťastný. Pokud to bude pravda a nestačí to, pak to holt nestačí."
Bočnice
Co si o novém voze myslí druhý pilot Romain Grosjean? "Z toho, co jsem zatím viděl, můžu říct, že se zbarvení nezměnilo. Uvidíme na dráze. Doufejme, že to bude dobré auto a po prvním testu mu budeme moci dát přezdívku. Pak se pokusíme jej kolo od kola v každé části zlepšovat.
Francouz si bude muset zvykat po návratu do F1 na nové pneumatiky: "Myslím, že Pirelli mělo opravdu, opravdu dobrý první rok ve Formuli 1. Pro rok 2012 došlo k některým změnám a já si myslím, že pneumatiky budou opět klíčové. Potřebujeme, aby fungovaly, když to budeme potřebovat, a šetřit je, když to bude zapotřebí. Věci se od dob Bridgestone hodně změnily. Péče o pneumatiky je dnes součásti show. Máme velké rozdíly v opotřebení na některých tratích, což Formuli 1 oproti době z před několika let zatraktivňuje."
Airbox
A co bude letos podle Grosjeana největší výzvou? "Samotná Formule 1 je velkou výzvou, myslím si ale, že pro mě osobně bude největší výzvou dostávat 100 % z auta i ze sebe, pokaždé. Bez chyb. Takový je život pilota Formule 1.
Musíte z vozu dostávat 100 %, zaměřit se na to, soustředit se a v každém kole se zlepšovat. Takže doufáme, že budeme mít od počátku sezóny dobré auto, do prvního závodu půjdeme s vysokými ambicemi a po celou sezónu jej zkrátka budeme vylepšovat."
Nos zezadu
Koncovka výfuku
Přední křídlo
Video z představení Lotusu
© Foto: Lotus Renault GP
Lewis Hamilton znovu neudržel emoce za volantem. Ve Velké ceně Miami si během závodu ostře vyjel do svého inženýra a další napjatá komunikace u Ferrari nenechala nikoho na pochybách, že atmosféra v týmu je vše jen ne klidná. Po závodě ale britský jezdec otočil: „Nemyslel jsem to vážně.“
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.