Maximalizace výkonnosti pneumatik je v F1 klíčová, napraví letos Ferrari svou slabinu?

Pirelli
Pirelli, foto: Pirelli
Petr Hlawiczka 21. ledna 2012 0:00
Sdílej:

Využívání pneumatik společně s úrovní aerodynamiky tvoří největší rozdíly mezi monoposty. Proto podle Autosportu Ferrari přijalo na pozici ředitele vývoje pneumatik zkušeného Hirohida Hamašimu.

Ten po dokončení Tokijské univerzity zemědělství a technologie, kde studoval makromolekuly, pracoval více než čtvrt století u společnosti Bridgestone.

Co dokážou pneumatiky, to předvedl například Jackie Stewart v roce 1968, když ve Velké ceně Německa na zamlženém Nürburgringu vyhrál s více než čtyřminutovým náskokem, navíc se zlomeným zápěstím. Nikdo nechce snižovat jeho umění, z velké části však za to vděčil jeho pneumatikám Dunlop určeným pro velmi deštivé podmínky.

2007: Hamilton - AlonsoKdykoliv se člověk pustí do nějakého srovnání Lewise Hamiltona s Fernandem Alonsem v jeho nováčkovské sezóně 2007, vyvolává to mezi jejich fanoušky emoce. Lewis tehdy Alonsa zaskočil, když jako nováček dosáhl stejného počtu bodů a díky vyššímu počtu lepších umístění v historických zápisech skončil právem před ním.

Příliš se nikdy moc nezmiňoval jeden fakt, který souvisí právě s pneumatikami. Opět nechci snižovat Lewisovi kvality, který patří mezi absolutní špičku Formule 1. V ní ale začal závodit poté, co s McLarenem natestoval přes 16 000 km na pneumatikách Bridgestone. Ty pro Alonsa, jenž do té doby jezdil výlučně na hranatějších Michelinech s odlišnými vlastnostmi, představovaly obrovskou změnu. Z tohoto pohledu není rovnost bodů na konci sezóny 2007 pro Alonsa zas tak špatným výsledkem.

Alonso na Nürburgringu stíhá Hamiltona (foto: Vodafone McLaren Mercedes)

Loňská dominance VettelaVýkonnost pneumatik a schopnost je zahřát a udržet v ideálním teplotním rozmezí je klíčová i dnes. Proto Sebastian Vettel věnoval spoustu úsilí, aby porozuměl chování nových Pirellek, kterým tolik nevyhovuje kombinace vertikálního zatížení při současném bočním přetížení či větší míra skluzu. A proto se letos od 10 kg těžší Mark Webber trápil více než Vettel.

"Trvalo mi to dlouho, než jsem přišel na to, jak zacházet s novými pneumatikami. Samozřejmě byl velký rozdíl mezi přilnavostí, rychlostí a tím, jak přistupovat k závodu. Myslím, že jsme to mohli trochu pozorovat i u Lewise," řekl Webber.

Jeho problémy při přechodu na Pirelli zvýraznil jeho týmový kolega Vettel tím, jak rychle si na ně zvykl on. "Jasně, povedlo se mu to. Myslím si, že to je o schopnosti jezdit stále rychle, aniž by docházelo k degradaci. U Bridgestonů jsem s tím neměl problém."

Pneumatiky Pirelli Markovi Webberovi nesedly tak, jako jeho týmovému kolegovi(foto: Red Bull Racing)

Problémy FerrariProto se technický ředitel Pat Fry snažil do týmu dostat někoho Hamašimova kalibru. Ferrari při návrhu vozu a vstupu nového dodavatele obutí nemělo údaje o pneumatikách.

Když v Maranellu nějaká data nasbírali, rozhodli se před závodem v Silverstone, kde Alonso vyhrál, změnit geometrii svého zavěšení. Ferrari mohlo volit větší odklon kol - ten však nemohlo využít na rychlých tratích jako je Spa či Monza, kde se u některých týmů objevily problémy s puchýři.

Problémy Ferrari s pneumatikami nejlépe vynikly v Barceloně, kde Alonso na měkké směsi v závodě vedl, po přezutí na tvrdou směs ale přišel propad a cílem projel se ztrátou jednoho kola za těsně se nahánějícími Sebastianem Vettelem a Lewisem Hamiltonem.

Tyto potíže byly zásadní pro nastavení auta. Pat Fry vysvětloval: "McLaren na tom stejně, jako jsme na tom my. Zabralo jim to celou zimu na přelomu roku 2007 a 2008, aby s nimi dokázali zacházet tak, jak to dělají teď. Jestli to tehdy stálo za to, nevím, teď se jim to ale vyplácí."

Mechanici Ferrari s pneumatikami Pirelli v Koreji (foto: Pirelli)

Rychlé řešení"Nyní máme větší poznání a snažíme se jej aplikovat na nový vůz," pokračuje technický ředitel Ferrari. Klíčovou zkratkou pro optimalizaci nastavení a vyždímání maximální výkonnosti pneumatik by měl být právě Hamašima. Přichází pozdě na to, aby mohl mít nějaký vliv na základní vlastnosti nového monopostu, je si však jistý že Ferrari citelně pomůže zlepšit pochopení a práci s nimi.

Kromě něj Scuderia ulovila spoustu dalších mozků, zejména odborníků na aerodynamiku, kterých je v Itálii nedostatek, jako je například Fryův bývalý kolega z McLarenu Lawrence Hodge, či další příchozí z Wokingu - Jonathan Neal, který měl na starosti pevnost kompozitů, šéfem závodních inženýrů se v Maranellu stane zkušený Steve Clark z Mercedesu GP.

Zda se italskému týmu podaří splnit cíl - vítězství v obou šampionátech - či propadne jako hokejová reprezentace složená výlučně z hvězd NHL, na to nám dá odpověď letošní sezóna.

Témata:
Stalo se
Novinky
Charles Leclerc při testech v Barceloně (2025).

Jak se Charles Leclerc cítil po havárii Lewise Hamiltona? Brit zničil celý plán Ferrari

Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.

Novinky
Pascal Wehrlein při rozhovoru s Johnym Herbertem v Bahrajnu

Johnny Herbert končí v pozici komisaře FIA. Můžou za to jeho veřejná prohlášení

Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.

Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.