Nedávno se do světa dostala informace, že tým Lotus vyvinul legální, FIA povolený, systém pro stabilizaci světlé výšky. Týmy ho nyní kopírují jak jen to jde. Proč si ho Lotus nepatentoval?
Jeden z inženýrů, který se v F1 pohybuje již dost dlouho, se pokusil celou situaci pro jamesallenonf1.com vysvětlit:
"Nedostatek patentů je v F1 snadno vysvětlitelný. Pokud si tým svůj výmysl patentuje, nemůže ho nikdo jiný okopírovat a použít na svém voze. Na konci roku by takový systém ostatní týmy nechaly zakázat na zasedání FIA Technical Working Group.
Když není vynález patentován, týmy se předhání v tom, kdo systém okopíruje lépe. Pokud by si například její vynálezci patentovali bezprodlevovou převodovku, byla by už dávno zakázána."
A kopírování opravdu probíhá ve velkém. Na své vlastní verzi systému už pracuje i Ferrari a Mercedes. Zdá se, že tento systém bude v letošní sezoně nutností. Mercedes má pro vývoj systému vynikající podmínky. V loňském roce angažoval bývalého pracovníka Renaultu (dnes Lotusu), Boba Bella. Ten se na vývoji originálního systému také podílel.
Německý tým oznámil, že se spozdí s představením nového vozu. Může to být právě kvůli dokončování systému pro stabilizaci světlé výšky, ale i kvůli komplikovanému přednímu křídlu s pasivním F-kanálem, které testovali už v tréninku na loňskou Velkou cenou Japonska.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.