Poté, co Giorgio Piola přišel se svým objevem systému, který při brzdění stabilizuje světlou výšku na přední nápravě, se vášnivě diskutuje o tom, zda je legální. Dle Autosportu ano.
La Gazzetta dello Sport včera uvedla, že systém ovládá pilot z kokpitu. V tom případě by však porušoval článek 3.15 Technický pravidel F1, v němž stojí: "S výjimkou částí nezbytných pro úpravy popsaných v článku 3.18 [popisující systém DRS], je zakázán jakýkoliv systém vozu, zařízení či procedura využívající pohybu pilota ke změně aerodynamický vlastností."
Podle Autosportu však k úpravám světlé výšky - což aerodynamickou výkonnost a stabilitu Lotusu při brzdění bezpochyby vylepšuje - nedává pokyn pilot. Systém reaguje na brzdný moment a je přímo propojený se zavěšením - proto nemůže být považován za pohyblivé aerodynamické zařízení, jako byly klasifikovány například hmotové tlumiče.
To, že jeho fungování nezasahuje pilot a že je součástí zavěšení, znamená, že je zcela v souladu s pravidly.
Nákres systému Lotusu pro stabilizaci světlé výšky při brzdění (zdroj: omnicorse.it)
Lotus byl při vývoji tohoto brzdového systému ve spojení FIA již od roku 2010, kdy pro něj obdržel oficiální schválení. Znamená to, že soupeři, budou muset dát FIA k dispozici své vlastní systémy, budou-li chtít tento nápad využívat. K tomuto kroku již sáhl mininálně jeden ze špičkových týmů, jenž chce podobný systém pro stabilizaci světlé výšky v sezóně 2012 využívat.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.