Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětluje, proč se Red Bull společně s Ferrari a se Sauberem rozhodl opustit Asociaci týmů Formule 1 (FOTA).
Podle něj se k odchodu Red Bullu schylovalo již nějakou dobu rostoucím frustracím z toho, že asociaci scházely jasné cíle. Na konci listopadu společně s Ferrari najednou ostatním týmům oznámili že končí - nyní běží dvouměsíční výpovědní lhůta, jejich členství proto fakticky zanikne až v únoru 2012 (psali jsme zde).
FOTA vznikla v roce 2008 kvůli tomu, aby hájila zájmy týmů při jednáních s FIA a FOM ohledně pravidel a komerčních záležitostí. "Na počátku FOTA udělala spoustu dobrých věcí. Došlo k omezení testování, přešli jsme na osm motorů a čtyři převodovky na rok, omezil se počet zaměstnanců, zavedla se letní přestávka - to vše byly pozitivní aspekty, kdy FOTA táhla za jeden provaz. To dnes neplatí, což je důvod, proč jsme se rozhodli k odchodu," vysvětluje Horner.
Hlavním předmětem svárů uvnitř FOTA se stala Dohoda o omezení zdrojů (RRA) a obvinění, že jeden či dva týmy překračují dohodnuté rozpočty. Rozchod nahrává a posiluje postavení Bernieho Ecclestone v čase, kdy se blíží klíčový rok pro obnovu komerční struktury Formule 1.
Christian Horner (vlevo) s prezidentem FOTA - Martinem Whitmarshem (foto: Red Bull Racing)
"Dohoda o omezení zdrojů byla samozřejmě jablkem sváru uvnitř FOTA. Nesoustředili jsme se na větší problémy jako je Concordská dohoda, o níž se bude během 12 měsíců diskutovat. Navíc ve FIA fóru byly zamítány sportovní věci, které jsme ve FOTA schválili. K odchodu tedy vedlo více věcí," dodává Horner.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.