Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětluje, proč se Red Bull společně s Ferrari a se Sauberem rozhodl opustit Asociaci týmů Formule 1 (FOTA).
Podle něj se k odchodu Red Bullu schylovalo již nějakou dobu rostoucím frustracím z toho, že asociaci scházely jasné cíle. Na konci listopadu společně s Ferrari najednou ostatním týmům oznámili že končí - nyní běží dvouměsíční výpovědní lhůta, jejich členství proto fakticky zanikne až v únoru 2012 (psali jsme zde).
FOTA vznikla v roce 2008 kvůli tomu, aby hájila zájmy týmů při jednáních s FIA a FOM ohledně pravidel a komerčních záležitostí. "Na počátku FOTA udělala spoustu dobrých věcí. Došlo k omezení testování, přešli jsme na osm motorů a čtyři převodovky na rok, omezil se počet zaměstnanců, zavedla se letní přestávka - to vše byly pozitivní aspekty, kdy FOTA táhla za jeden provaz. To dnes neplatí, což je důvod, proč jsme se rozhodli k odchodu," vysvětluje Horner.
Hlavním předmětem svárů uvnitř FOTA se stala Dohoda o omezení zdrojů (RRA) a obvinění, že jeden či dva týmy překračují dohodnuté rozpočty. Rozchod nahrává a posiluje postavení Bernieho Ecclestone v čase, kdy se blíží klíčový rok pro obnovu komerční struktury Formule 1.
Christian Horner (vlevo) s prezidentem FOTA - Martinem Whitmarshem (foto: Red Bull Racing)
"Dohoda o omezení zdrojů byla samozřejmě jablkem sváru uvnitř FOTA. Nesoustředili jsme se na větší problémy jako je Concordská dohoda, o níž se bude během 12 měsíců diskutovat. Navíc ve FIA fóru byly zamítány sportovní věci, které jsme ve FOTA schválili. K odchodu tedy vedlo více věcí," dodává Horner.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.