Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětluje, proč se Red Bull společně s Ferrari a se Sauberem rozhodl opustit Asociaci týmů Formule 1 (FOTA).
Podle něj se k odchodu Red Bullu schylovalo již nějakou dobu rostoucím frustracím z toho, že asociaci scházely jasné cíle. Na konci listopadu společně s Ferrari najednou ostatním týmům oznámili že končí - nyní běží dvouměsíční výpovědní lhůta, jejich členství proto fakticky zanikne až v únoru 2012 (psali jsme zde).
FOTA vznikla v roce 2008 kvůli tomu, aby hájila zájmy týmů při jednáních s FIA a FOM ohledně pravidel a komerčních záležitostí. "Na počátku FOTA udělala spoustu dobrých věcí. Došlo k omezení testování, přešli jsme na osm motorů a čtyři převodovky na rok, omezil se počet zaměstnanců, zavedla se letní přestávka - to vše byly pozitivní aspekty, kdy FOTA táhla za jeden provaz. To dnes neplatí, což je důvod, proč jsme se rozhodli k odchodu," vysvětluje Horner.
Hlavním předmětem svárů uvnitř FOTA se stala Dohoda o omezení zdrojů (RRA) a obvinění, že jeden či dva týmy překračují dohodnuté rozpočty. Rozchod nahrává a posiluje postavení Bernieho Ecclestone v čase, kdy se blíží klíčový rok pro obnovu komerční struktury Formule 1.
Christian Horner (vlevo) s prezidentem FOTA - Martinem Whitmarshem (foto: Red Bull Racing)
"Dohoda o omezení zdrojů byla samozřejmě jablkem sváru uvnitř FOTA. Nesoustředili jsme se na větší problémy jako je Concordská dohoda, o níž se bude během 12 měsíců diskutovat. Navíc ve FIA fóru byly zamítány sportovní věci, které jsme ve FOTA schválili. K odchodu tedy vedlo více věcí," dodává Horner.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.