Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětluje, proč se Red Bull společně s Ferrari a se Sauberem rozhodl opustit Asociaci týmů Formule 1 (FOTA).
Podle něj se k odchodu Red Bullu schylovalo již nějakou dobu rostoucím frustracím z toho, že asociaci scházely jasné cíle. Na konci listopadu společně s Ferrari najednou ostatním týmům oznámili že končí - nyní běží dvouměsíční výpovědní lhůta, jejich členství proto fakticky zanikne až v únoru 2012 (psali jsme zde).
FOTA vznikla v roce 2008 kvůli tomu, aby hájila zájmy týmů při jednáních s FIA a FOM ohledně pravidel a komerčních záležitostí. "Na počátku FOTA udělala spoustu dobrých věcí. Došlo k omezení testování, přešli jsme na osm motorů a čtyři převodovky na rok, omezil se počet zaměstnanců, zavedla se letní přestávka - to vše byly pozitivní aspekty, kdy FOTA táhla za jeden provaz. To dnes neplatí, což je důvod, proč jsme se rozhodli k odchodu," vysvětluje Horner.
Hlavním předmětem svárů uvnitř FOTA se stala Dohoda o omezení zdrojů (RRA) a obvinění, že jeden či dva týmy překračují dohodnuté rozpočty. Rozchod nahrává a posiluje postavení Bernieho Ecclestone v čase, kdy se blíží klíčový rok pro obnovu komerční struktury Formule 1.
Christian Horner (vlevo) s prezidentem FOTA - Martinem Whitmarshem (foto: Red Bull Racing)
"Dohoda o omezení zdrojů byla samozřejmě jablkem sváru uvnitř FOTA. Nesoustředili jsme se na větší problémy jako je Concordská dohoda, o níž se bude během 12 měsíců diskutovat. Navíc ve FIA fóru byly zamítány sportovní věci, které jsme ve FOTA schválili. K odchodu tedy vedlo více věcí," dodává Horner.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.