Mercedes příští rok hodlá vynechat první předsezónní test v Jerezu, který je v plánu od 7. - 9. února. Co ho vede k takovému rozhodnutí?
Tým, který tento týden změnil název na Mercedes AMG Petronas, svůj nový vůz MGP W03 plánuje poprvé otestovat až v Barceloně (psali jsme zde). Jedním z důvodů je změna pravidel: monoposty před prvním vyjetím na dráhu misí absolvovat povinné crash testy FIA i homologaci.
Tým Lotusu serveru F1news.cz prozradil, že před testy je zapotřebí projít s novým šasi plnou homologací. V roce 2010 bylo možno vůz homologovat pouze před prvním závodem. Týmy kvůli tomu měly problémy s kopírováním F-kanálu McLarenu a s jeho zakomponováním do vozů souvisely velké náklady. FIA proto z této povinnosti v letošním roce slevila, čímž chtěla pomoci ke snížení nákladů zejména menším týmům.
V příštím roce týmy ale budou mít znovu povinnost své vozy homologovat, čímž budou muset navíc musí projít již před prvním předsezónním testem (tedy ne až před prvním závodem). Na druhou stranu budou moci o homologaci nového šasi požádat kdykoliv, ne pouze před prvním závodem (jako v roce 2010).
Kvůli nutnosti projít crash-testy a homologací šasi o měsíc dříve, než tomu bylo obvykle, mají týmy na vývoj a stavbu vozů o pět týdnů méně času - chtějí-li se s novým monopostem zúčastnit prvního předsezónního testu. Musí proto letos zrychlit své vývojové programy. Mercedes se odložením prvního výjezdu snaží trochu cenného času vykoupit.
Sedminásobný mistr světa Michael Schumacher se svým vozem (foto: Mercedes GP)
Letos již není třeba být na dráze od samotného počátku z důvodu testování pneumatik Pirelli. Ačkoliv se drobně změní jejich tvar (budou hranatější), nové obutí již všichni poměrně dobře znají. Italský dodavatel "černého zlata" již týmům dal možnost otestovat nové směsi - jak během testu mladíků v Abú Zabí, tak i během pátečních tréninků před Velkou cenou Brazílie.
Krom snížení nosů a změny v oblasti výfuků (více zde) pravidla zůstávají navíc téměř stejná, týmy tedy budou pracovat s dobře známými koncepty monopostů. Mercedes si nové výfuky jako jeden zde dvou týmů vyzkoušel ještě letos v Abú Zabí.
Krom toho Stříbrné šípy usilovně pracují také na novém 1,6l V6 turbomotoru pro rok 2014, jehož testování na dynamometru plánují brzy zahájit. Inženýr Andy Cowell k tomu prozradil: "Motory jsou vysokootáčkové. Maximálního průtoku paliva dosahujete až při překročení 10 500 otáček z a min, maximální otáčky činí 15 000 za min. Do jediného turba vede šest přívodů a jeden výfuk ze šesti válců při 15 000 otáčkách za min - to podle mě bude znít velmi dobře."
Příští rok se však bude stále závodit se současnými atmosférickými osmiválci. Tým Rosse Brawna nechce vyjet se základním vozem, na který by nasadil velký balík úprav až při posledním předsezónním testu, jako tomu bylo v tomto roce. Hodlá tím zajistit hladší pokroky, protože letos na jaře tápal, kterým směrem se vydat při odstraňování potíží, na které přišli v prvních testech.
"Panoval trochu zmatek, jestli nový balík situaci zlepší či zhorší. Nebyli jsme si jisti, co máme dělat, protože jsme museli čekat na nový balík vylepšení," řekl pro Autosport Brawn.
Mercedes MGP W02 v Suzuce (foto: Mercedes GP)
Mercedes s HRT, nebudou možná jedinými týmy, které odloží start vozu pro sezónu 2012. Jeho největší soupeři - Red Bull, Ferrari a McLaren - ale plánují přijet k prvnímu testu do Jerezu již s novými auty.
Generální ředitel Formule 1 Stefano Domenicali se tento týden setkal s thajskou premiérkou Paetongtarn Shinawatra, aby prodiskutovali možné budoucí spolupráce a rozvoj motorsportu v Thajsku.
Lando Norris ujistil, že McLaren nebude muset upravovat svůj výkonný vůz, aby vyhověl novým pravidlům FIA týkajícím se flexibilních křídel, která vstoupí v platnost od tohoto víkendu na Velké ceně Číny.
Lewis Hamilton se ohradil proti tvrzením, že jeho první závod s novým závodním inženýrem ve Formuli 1 byl problematický. Podle sedminásobného mistra světa média celou situaci zveličují a dramatizují více, než odpovídá realitě.
Šéf McLarenu naznačil, že výběr Liama Lawsona místo Yuki Tsunody pro letošní sezónu mohl být pro Red Bull nesprávným rozhodnutím.
Eddie Jordan, bývalý majitel týmu Formule 1, zemřel ve věku 76 let po dlouhém boji s rakovinou močového měchýře a prostaty. Zakladatel týmu Jordan F1, který dosáhl historických úspěchů v 90. letech, byl po prodeji týmu známý komentátor a podnikatel, jehož smrt zasáhla motorsport i širší veřejnost.
Kimi Antonelli, mladá naděje italského motorsportu, si na své debutové Velké ceně Austrálie ve Formuli 1 zajistil místo mezi bodujícími. Jeho působivý výkon ukázal, že je připravený čelit výzvám nejprestižnějších závodních sérií.
Velká cena Číny se vrací s osmnáctým ročníkem a hned od startu přináší neobvyklé výzvy. Týmy, jezdci i Pirelli se budou muset rychle přizpůsobit zcela přepracované trati, přičemž na analýzu změn jim zůstane pouhá hodina volného tréninku.
Šéf McLarenu Zak Brown se otevřeně vyjádřil k svému skutečnému postoji vůči Christianu Hornerovi, šéfovi Red Bullu. V době rostoucího napětí mezi týmy v šampionátu tak nabírá jejich vzájemný vztah na důležitosti.
Několik týmů Formule 1 čelilo logistickým komplikacím, které zpozdily přepravu materiálu na Velkou cenu Číny, což mělo vliv na jejich přípravy. Stáje jako McLaren, Mercedes, Red Bull a Aston Martin obdržely své náklady až ve středu odpoledne, což znamenalo, že mohly začít sestavovat své monoposty až po plánovaném termínu a tím došlo k narušení jejich běžného harmonogramu před závodním víkendem.
Sergio Pérez se ještě nesmířil s koncem své kariéry ve Formuli 1. Mexický pilot plánuje návrat na startovní rošt v roce 2026, kdy chce opět bojovat o pozice mezi nejlepšími.
McLaren si v Melbourne zajistil skvělý výsledek a vyslal jasný signál – letos chce být prvním týmem, který dokáže prolomit nadvládu konkurence ve Formuli 1.
Lewis Hamilton si debut ve Ferrari představoval úplně jinak. V Melbourne se trápil, nestačil na špičku a nakonec bral jen desáté místo.