Mercedes příští rok hodlá vynechat první předsezónní test v Jerezu, který je v plánu od 7. - 9. února. Co ho vede k takovému rozhodnutí?
Tým, který tento týden změnil název na Mercedes AMG Petronas, svůj nový vůz MGP W03 plánuje poprvé otestovat až v Barceloně (psali jsme zde). Jedním z důvodů je změna pravidel: monoposty před prvním vyjetím na dráhu misí absolvovat povinné crash testy FIA i homologaci.
Tým Lotusu serveru F1news.cz prozradil, že před testy je zapotřebí projít s novým šasi plnou homologací. V roce 2010 bylo možno vůz homologovat pouze před prvním závodem. Týmy kvůli tomu měly problémy s kopírováním F-kanálu McLarenu a s jeho zakomponováním do vozů souvisely velké náklady. FIA proto z této povinnosti v letošním roce slevila, čímž chtěla pomoci ke snížení nákladů zejména menším týmům.
V příštím roce týmy ale budou mít znovu povinnost své vozy homologovat, čímž budou muset navíc musí projít již před prvním předsezónním testem (tedy ne až před prvním závodem). Na druhou stranu budou moci o homologaci nového šasi požádat kdykoliv, ne pouze před prvním závodem (jako v roce 2010).
Kvůli nutnosti projít crash-testy a homologací šasi o měsíc dříve, než tomu bylo obvykle, mají týmy na vývoj a stavbu vozů o pět týdnů méně času - chtějí-li se s novým monopostem zúčastnit prvního předsezónního testu. Musí proto letos zrychlit své vývojové programy. Mercedes se odložením prvního výjezdu snaží trochu cenného času vykoupit.
Sedminásobný mistr světa Michael Schumacher se svým vozem (foto: Mercedes GP)
Letos již není třeba být na dráze od samotného počátku z důvodu testování pneumatik Pirelli. Ačkoliv se drobně změní jejich tvar (budou hranatější), nové obutí již všichni poměrně dobře znají. Italský dodavatel "černého zlata" již týmům dal možnost otestovat nové směsi - jak během testu mladíků v Abú Zabí, tak i během pátečních tréninků před Velkou cenou Brazílie.
Krom snížení nosů a změny v oblasti výfuků (více zde) pravidla zůstávají navíc téměř stejná, týmy tedy budou pracovat s dobře známými koncepty monopostů. Mercedes si nové výfuky jako jeden zde dvou týmů vyzkoušel ještě letos v Abú Zabí.
Krom toho Stříbrné šípy usilovně pracují také na novém 1,6l V6 turbomotoru pro rok 2014, jehož testování na dynamometru plánují brzy zahájit. Inženýr Andy Cowell k tomu prozradil: "Motory jsou vysokootáčkové. Maximálního průtoku paliva dosahujete až při překročení 10 500 otáček z a min, maximální otáčky činí 15 000 za min. Do jediného turba vede šest přívodů a jeden výfuk ze šesti válců při 15 000 otáčkách za min - to podle mě bude znít velmi dobře."
Příští rok se však bude stále závodit se současnými atmosférickými osmiválci. Tým Rosse Brawna nechce vyjet se základním vozem, na který by nasadil velký balík úprav až při posledním předsezónním testu, jako tomu bylo v tomto roce. Hodlá tím zajistit hladší pokroky, protože letos na jaře tápal, kterým směrem se vydat při odstraňování potíží, na které přišli v prvních testech.
"Panoval trochu zmatek, jestli nový balík situaci zlepší či zhorší. Nebyli jsme si jisti, co máme dělat, protože jsme museli čekat na nový balík vylepšení," řekl pro Autosport Brawn.
Mercedes MGP W02 v Suzuce (foto: Mercedes GP)
Mercedes s HRT, nebudou možná jedinými týmy, které odloží start vozu pro sezónu 2012. Jeho největší soupeři - Red Bull, Ferrari a McLaren - ale plánují přijet k prvnímu testu do Jerezu již s novými auty.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.