Dlouholetý testovací pilot stáje McLaren, Pedro de La Rosa, volá po změnách v pravidlech ohledně testování. Týmy by si prý změny měly prosadit ve svém vlastním zájmu.
"Je to paradox, že týmy pořádají test pro "mladé talenty," píše španělský pilot ve svém sloupku na webu FormulaSantander.com.
"Omezení testů dává perfektní smysl, pokud se na věc díváme tak, že chceme ušetřit náklady. Ty v letech, kdy bylo testování neomezené a po každém závodě se obvykle testovalo s oběma vozy, často šplhaly k astronomickým hodnotám.
Ano, to dává smysl, ale poskytnout mladým pilotům jen tři dny, během kterých si mohou vyzkoušet vůz F1, to je přehnané pro sport, který by měl být příkladem konkurenceschopnosti a inovace," zlobí se de La Rosa, v současné době záložní jezdec stáje McLaren. Tím však nekončí, nebojí se kritizovat ani pojem "mladý pilot."
"Co je ještě nesmyslnější, je definice mladého pilota. Podle pravidel je to takový pilot, který za svou kariéru neodjel víc než dva závody F1. Například Jaime Alguersuarimu je nyní 22 let, ale v Abú Zabí testovat nemohl."
De La Rosa v sezoně 2006, kdy zaskakoval u McLarenu za Juana Pabla Montoyu
Před sezonou to taková tragédie být nemusí, ale v případě, že je potřeba uprostřed sezony nasadit náhradu za jednoho z jezdců týmu, už to bývá horší. V roce 2009 měla takový problém stáj Toro Rosso, když nahradila neúspěšného Sebastiena Bourdaise právě Alguersuarim.
"Co je ještě horší je situace rezervních pilotů. Celou sezonu jezdí s týmem po závodech, tak jako náhradní brankáři ve fotbale, ale přitom nedostanou šanci udržovat si formu pro případ, že by museli zasáhnout.
Takže ve zkratce: Rezervní piloti, kteří mají v případě potřeby nahradit jedničku nebo dvojku týmu, si nemohou auto otestovat. Kromě simulátoru, samozřejmě. A to vše je pod záštitou "šetření nákladů a dávání většího prostoru mladým jezdcům" (tři dny!).
Určitě jste si také všimli, že jsou tu takoví piloti, kterým je 30 let, ale mohou klidně testovat, protože neodjeli víc než 2 Velké ceny. Jsou tedy stále považování za mladé piloty."
Španěl v McLarenu MP4-21 během testů před sezonou 2006
Tím naráží hlavně na svého kolegu od McLarenu, testovacího pilota Gary Paffetta: "Moje strategie tady nefunguje. Jsem rezervní pilot a nechci závodit za takových podmínek. Nedostatky ve znalosti vozu, s tím by se dalo smířit, ale testování je zkrátka potřebné," míní 40-letý Španěl.
Týmy si podle něj musí rychle domluvit omezený kalendář testovacích dní: "Proč propána například nestanoví limit osmi testovacích dní, kdy by si každý tým mohl podle svých vlastních možností testovat koho by chtěl - mladé, staré, rezervní jezdce, nebo i závodní piloty? Možná je to příliš jednoduché a tak se lidé bojí udělat ten krok vpřed. Ale věřte mi, pro zdraví F1 je to nezbytné."
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.