Podle týmového šéfa Ranultu, Erica Boulliera, je vždy možné se poučit z problémů a otočit neštěstí ve štěstí. Eric doufá, že jeho tým bude schopný něčeho podobného dosáhnout v roce 2012 po sezoně s inovativním, ale nakonec špatným R31.
Nástupce monopostu R31 však nemá být konzervativní, z letoška se tým naučil hodně. Za krátko se tým přejmenuje na Lotus - cílem je lepší budoucnost. Boullier také v rozhovoru uveřejném na formula1.com diskutuje o letošních problémech, nejistotě kolem Roberta Kubici a plánech na podpis smlouvy se špiškovými piloty.
Ericu, co se momentálně děje s Renaultem?Eric Boullier: Co myslíte?
Sezonu jste začali dobře, ale od té doby se to dramaticky otočilo.EB: Již jsme několikrát říkali, že inovativní výfuky, které jsme postavily, nefungují v nízkých rychlostech. Takže na všech tratích s pomalými zatáčkami dost bojujeme. To znamená v Monaku, Budapešti, Singapuru a v Abú Zábí, kde jsme sakra bojovali, protože nám výfuky nefungovaly. Nemůžeme s tím nic dělat, prostě nemáme přítlak. Ale auto, pokud porovnáte rychlost, kterou jsme měli v Indii, ve Spa nebo v Japonsku, je občas rychlejší než zbytek. Ne vždy jsme tuto rychlost přetavili v body. Stalo se tak z různých důvodů, které nemají nic společného s výkonem auta.
Tým učinil dost riskantní rozhodnutí, když se rozhodl dát přední vyústění výfuků na auto. Co jste očekávali, že získáte?EB: Víte, kdyby to fungovalo, tak jsme byli mezi nejlepší čtyřkou týmů během celé sezony. Fakt jen ten, že to funguje jen na některých místech kvůli struktuře trati. Víme, že to funguje v rychlých a středně rychlých zatáčkách - zde jsme měli přítlak - ale ne v pomalých zatáčkách.
Jak to tedy bude v roce 2012? Zůstanete věrní tomuto konceptu?EB: Poučili jsme se z našich chyb. Máme určité důvody k inovaci. Vlastně jsem udělal docela chybu, když sem to Jamesovi [Allison, technický ředitel] povolil, když mi nabídl toto řešení. Tým byl v procesu transformace a cílem Genii byl zisk titulu mistrů světa, ale ne zisk titulu v jednom roce, ale chtěli se stát se top týmem. Red Bullu to trvalo pět let, než se dostali na špici. Když restruktualizujete tým, tak musíte podpořit kreativitu lidí - a tento rok byl tím pravým, abychom zkusili něco nového. Myslím, že kdybychom nepřišli o Roberta [Kubicu], tak by ta ztráta byla menší.
Takže jste vlastně museli platit za svoji inovativnost, když jste si mysleli, že si zkrátíte cestu mezi TOP týmy.EB: Ne tak úplně. Převzali jsme tým se skvělými lidmi. Občas, když spolu lidé pracují moc dlouho, tak se vytrácí jejich kreativita. Takže pokud to nehcete, tak to také znamená, že jim musíte dát určitou svobodu, aby dělali to, co chtějí a trochu zariskovali. Buď to funguje nebo ne! Pro nás to ze začátku fungovalo, ale pak jsme čelili některým dalším problémům. Celkově to byla dobrá zkušenost.
Takže bude po odvážném autě pro rok 2011 auto pro rok 2012 více obyčejné?EB: Ne to by byla chyba. Monžá ne tak extrémně, ale určitě ne konzervativní! Chci mezi svými skupinami inženýrů udržet rivalitu, ale možná více kontrolovanou rivalitu.
Jste spokojen se svými jezdci? Uvedl se Bruno Senna podle Vašich očekávání?EB: Ano, myslím, že naplnil očekávání. Části našeho plánu, jak se dostat zpět mezi TOP týmy je, že musíme využít zkušeností velmi rychlých mladých jezdců. Ano, naplnil očekávání a teď se uvidí, jestli - samozřejmě s Petrovem - budou moci v budoucnu přinést více. Chceme být TOP týmem s TOP jezdci.
Tento tým měl tradičně v jednom ze svých kokpitů velké jméno. Takže, jak bude vypadat jezdecká sestava na rok 2012? Asi pravděpodobně nemůžete zůstat s Vitalym a Brunem. Kdo bude Vaším velkým jménem?EB: Nechám Vás trochu v napětí, ale nechci jednoho hlavního jezdce. V krátké době - v příštích dvou až třech letech - chci dvě velká jména. Chci bojovat s velkými jmény a chci bojovat proti Vettelovi s Weberem, Hamiltonovi s Buttonem. Takže ano, chci dvě velká jména a naším cílem je mít je do roku 2014 nebo dokonce 2013. Už teď víme, že rok 2012 bude dalším pro přestavbu týmu, takže momentálně nejsme v pozici, abychom přitáhli velká jména.
A mimochodem, jezdecký trh na rok 2012 je takřka uzavřený, takže naší prioritou není mít velká jména v kokpitech, ale mít rychlá auta, která pak budou moci být dána velkým jménům, aby vyhrávala závody. Měli bychom to udělat v tomto pořadí a ne v žádném jíném - ačkoliv souhlasím s tím, že velká jména by nám určitě pomohla vylepšit auto.
Jak to vypadá s Robertem, dali jste mu ultimátum, protože už nemůžete čekat věčně?EB: Situace s Robertem je jednoduchá. Máme morální povinnost ujistit se, že mu dáme šanci. Rozhodnout se v říjnu nebo listopadu, to by nic v tomto týmu nevyřešilo, protože trh s jezdci je uzavřený. Čekám na něj, až mi řekne, jak se cítí a potřebuji od něj příslib. Pořebujeme také udělat plán, kdyby to [jeho rekonvalescence] nešlo podle plánu. Byl to on, kdo mě letos dostal do problémů a teď, kdyby se nemohl vrátit, tak by nám o tom měl říci. Měl by nám říci, ale neměli bychom být hloupí. Potřebujeme plán.
Kdy tedy očekáváte, že se to všechno vyřeší?EB: Brzy, velmi brzy. Nejsem na tom zcela závislý. Můj hlavní plán už stojí a už nic neočekávám. Po něm budu chtít, aby mi řekl: 'Ano, můžu' nebo 'Ne, nemůžu'. My jsme připravení, auto je připravené na test a pokud to bude ještě nějaký čas trvat, tak jen proto, že ještě nebude připraven. Pak dosáhneme něčeho velmi emotivního - jezdec bude přesvědčovat sám sebe, že může řídit jak mentálně tak psychicky.
Je zde nějaký plán na to, kdy by mohl testovat?EB: Ne, momentálně nemáme žádný plán.
A co testovač Romain Grosjean? Když byl jako nováček v týmu s Fernandem, tak nenadchl. Mnozí však věří, že by teď mohl. Uvažujete nad ním?EB: Je součástí plánu. Rádi bychom ho měli v autě, kdyby Robert nemohl. Je pravda, že v roce 2009 ještě nebyl na F1 připraven a jasně se popálil. I tak byla jeho rychlost docela dobrá - byl jen tři desetiny za časy Fernanda, ačkoliv auto v tu dobu nebylo zrovna dobré, což pro mladého jezdce dělalo vstup do F1 ještě složitějším. Když jezdil v pátek, tak doázal svoje kvality a ukázal, že nám může dát dobrou zpětnou vazbu. Otevřeně, ten jezdec má talen a každý je o tom přesvědčen. Je mojí prací ho připravit na vstup do F1.
Takže kdyby se nemohl vrátit Robert, tak ta sedačka připadne Grosjeanovi?EB: Ano, ano a nebudu tento fakt skrývat po další týdny nebo měsíce. Takže pokud by nemohl Robert, tak je určitě jedním na špici listu kandidátů.
V příští sezoně budete pokračovat v používání motorů od francouzského výrobce. Jak moc to pomůže Francouzovi Grosjeanovi k místu?EB: Nemá to s tím nic společného. S Renaultem máme kontrakt do konce roku 2013. Jezdec a motor jsou dvě absolutně odlišné věci.
Když se ohlédnete zpět, litujete, že jste se rozešli s Nickem Heidfeldem?EB: (dal si prst na svoji pusu na znamení, že to nechce komentovat)
Co Kimi Räikkönen?EB: Co s ním? Už jsem Vám řekl, jak to chceme udělat s jezdeckou sestavou pro příští rok. Ale ano, byl tu kontakt - podívejte se na ten hovor (Boullier drží svůj mobilní telefon) - ten byl od jeho manažera.
Kdybyste měl popsat tým roku 2011 v jedné větě, jak by to bylo?EB: Velká frustrace! Nebyli jsme schopni dosáhnout toho, co jsme chtěli, ale doufáme, že tuto zkušnost budeme schopni přetavit v něco pozitivního v budoucnosti.
Tým pro rok 2012 mění svůj název na Lotus. Budete dále jezdit v černo-zlatém zbarvení?EB: Máme nový název šasi auta, máme nové jméno týmu a pravděpodobně během dvou nebo tří týdnů oznámíme novou strategii a vše půjde ruku v ruce s tímto. Pak uvidíte, co tým plánuje pro dlouhou budoucnost. Máme velmi zářnou budoucnost.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.