Podle týmového šéfa Ranultu, Erica Boulliera, je vždy možné se poučit z problémů a otočit neštěstí ve štěstí. Eric doufá, že jeho tým bude schopný něčeho podobného dosáhnout v roce 2012 po sezoně s inovativním, ale nakonec špatným R31.
Nástupce monopostu R31 však nemá být konzervativní, z letoška se tým naučil hodně. Za krátko se tým přejmenuje na Lotus - cílem je lepší budoucnost. Boullier také v rozhovoru uveřejném na formula1.com diskutuje o letošních problémech, nejistotě kolem Roberta Kubici a plánech na podpis smlouvy se špiškovými piloty.
Ericu, co se momentálně děje s Renaultem?Eric Boullier: Co myslíte?
Sezonu jste začali dobře, ale od té doby se to dramaticky otočilo.EB: Již jsme několikrát říkali, že inovativní výfuky, které jsme postavily, nefungují v nízkých rychlostech. Takže na všech tratích s pomalými zatáčkami dost bojujeme. To znamená v Monaku, Budapešti, Singapuru a v Abú Zábí, kde jsme sakra bojovali, protože nám výfuky nefungovaly. Nemůžeme s tím nic dělat, prostě nemáme přítlak. Ale auto, pokud porovnáte rychlost, kterou jsme měli v Indii, ve Spa nebo v Japonsku, je občas rychlejší než zbytek. Ne vždy jsme tuto rychlost přetavili v body. Stalo se tak z různých důvodů, které nemají nic společného s výkonem auta.
Tým učinil dost riskantní rozhodnutí, když se rozhodl dát přední vyústění výfuků na auto. Co jste očekávali, že získáte?EB: Víte, kdyby to fungovalo, tak jsme byli mezi nejlepší čtyřkou týmů během celé sezony. Fakt jen ten, že to funguje jen na některých místech kvůli struktuře trati. Víme, že to funguje v rychlých a středně rychlých zatáčkách - zde jsme měli přítlak - ale ne v pomalých zatáčkách.
Jak to tedy bude v roce 2012? Zůstanete věrní tomuto konceptu?EB: Poučili jsme se z našich chyb. Máme určité důvody k inovaci. Vlastně jsem udělal docela chybu, když sem to Jamesovi [Allison, technický ředitel] povolil, když mi nabídl toto řešení. Tým byl v procesu transformace a cílem Genii byl zisk titulu mistrů světa, ale ne zisk titulu v jednom roce, ale chtěli se stát se top týmem. Red Bullu to trvalo pět let, než se dostali na špici. Když restruktualizujete tým, tak musíte podpořit kreativitu lidí - a tento rok byl tím pravým, abychom zkusili něco nového. Myslím, že kdybychom nepřišli o Roberta [Kubicu], tak by ta ztráta byla menší.
Takže jste vlastně museli platit za svoji inovativnost, když jste si mysleli, že si zkrátíte cestu mezi TOP týmy.EB: Ne tak úplně. Převzali jsme tým se skvělými lidmi. Občas, když spolu lidé pracují moc dlouho, tak se vytrácí jejich kreativita. Takže pokud to nehcete, tak to také znamená, že jim musíte dát určitou svobodu, aby dělali to, co chtějí a trochu zariskovali. Buď to funguje nebo ne! Pro nás to ze začátku fungovalo, ale pak jsme čelili některým dalším problémům. Celkově to byla dobrá zkušenost.
Takže bude po odvážném autě pro rok 2011 auto pro rok 2012 více obyčejné?EB: Ne to by byla chyba. Monžá ne tak extrémně, ale určitě ne konzervativní! Chci mezi svými skupinami inženýrů udržet rivalitu, ale možná více kontrolovanou rivalitu.
Jste spokojen se svými jezdci? Uvedl se Bruno Senna podle Vašich očekávání?EB: Ano, myslím, že naplnil očekávání. Části našeho plánu, jak se dostat zpět mezi TOP týmy je, že musíme využít zkušeností velmi rychlých mladých jezdců. Ano, naplnil očekávání a teď se uvidí, jestli - samozřejmě s Petrovem - budou moci v budoucnu přinést více. Chceme být TOP týmem s TOP jezdci.
Tento tým měl tradičně v jednom ze svých kokpitů velké jméno. Takže, jak bude vypadat jezdecká sestava na rok 2012? Asi pravděpodobně nemůžete zůstat s Vitalym a Brunem. Kdo bude Vaším velkým jménem?EB: Nechám Vás trochu v napětí, ale nechci jednoho hlavního jezdce. V krátké době - v příštích dvou až třech letech - chci dvě velká jména. Chci bojovat s velkými jmény a chci bojovat proti Vettelovi s Weberem, Hamiltonovi s Buttonem. Takže ano, chci dvě velká jména a naším cílem je mít je do roku 2014 nebo dokonce 2013. Už teď víme, že rok 2012 bude dalším pro přestavbu týmu, takže momentálně nejsme v pozici, abychom přitáhli velká jména.
A mimochodem, jezdecký trh na rok 2012 je takřka uzavřený, takže naší prioritou není mít velká jména v kokpitech, ale mít rychlá auta, která pak budou moci být dána velkým jménům, aby vyhrávala závody. Měli bychom to udělat v tomto pořadí a ne v žádném jíném - ačkoliv souhlasím s tím, že velká jména by nám určitě pomohla vylepšit auto.
Jak to vypadá s Robertem, dali jste mu ultimátum, protože už nemůžete čekat věčně?EB: Situace s Robertem je jednoduchá. Máme morální povinnost ujistit se, že mu dáme šanci. Rozhodnout se v říjnu nebo listopadu, to by nic v tomto týmu nevyřešilo, protože trh s jezdci je uzavřený. Čekám na něj, až mi řekne, jak se cítí a potřebuji od něj příslib. Pořebujeme také udělat plán, kdyby to [jeho rekonvalescence] nešlo podle plánu. Byl to on, kdo mě letos dostal do problémů a teď, kdyby se nemohl vrátit, tak by nám o tom měl říci. Měl by nám říci, ale neměli bychom být hloupí. Potřebujeme plán.
Kdy tedy očekáváte, že se to všechno vyřeší?EB: Brzy, velmi brzy. Nejsem na tom zcela závislý. Můj hlavní plán už stojí a už nic neočekávám. Po něm budu chtít, aby mi řekl: 'Ano, můžu' nebo 'Ne, nemůžu'. My jsme připravení, auto je připravené na test a pokud to bude ještě nějaký čas trvat, tak jen proto, že ještě nebude připraven. Pak dosáhneme něčeho velmi emotivního - jezdec bude přesvědčovat sám sebe, že může řídit jak mentálně tak psychicky.
Je zde nějaký plán na to, kdy by mohl testovat?EB: Ne, momentálně nemáme žádný plán.
A co testovač Romain Grosjean? Když byl jako nováček v týmu s Fernandem, tak nenadchl. Mnozí však věří, že by teď mohl. Uvažujete nad ním?EB: Je součástí plánu. Rádi bychom ho měli v autě, kdyby Robert nemohl. Je pravda, že v roce 2009 ještě nebyl na F1 připraven a jasně se popálil. I tak byla jeho rychlost docela dobrá - byl jen tři desetiny za časy Fernanda, ačkoliv auto v tu dobu nebylo zrovna dobré, což pro mladého jezdce dělalo vstup do F1 ještě složitějším. Když jezdil v pátek, tak doázal svoje kvality a ukázal, že nám může dát dobrou zpětnou vazbu. Otevřeně, ten jezdec má talen a každý je o tom přesvědčen. Je mojí prací ho připravit na vstup do F1.
Takže kdyby se nemohl vrátit Robert, tak ta sedačka připadne Grosjeanovi?EB: Ano, ano a nebudu tento fakt skrývat po další týdny nebo měsíce. Takže pokud by nemohl Robert, tak je určitě jedním na špici listu kandidátů.
V příští sezoně budete pokračovat v používání motorů od francouzského výrobce. Jak moc to pomůže Francouzovi Grosjeanovi k místu?EB: Nemá to s tím nic společného. S Renaultem máme kontrakt do konce roku 2013. Jezdec a motor jsou dvě absolutně odlišné věci.
Když se ohlédnete zpět, litujete, že jste se rozešli s Nickem Heidfeldem?EB: (dal si prst na svoji pusu na znamení, že to nechce komentovat)
Co Kimi Räikkönen?EB: Co s ním? Už jsem Vám řekl, jak to chceme udělat s jezdeckou sestavou pro příští rok. Ale ano, byl tu kontakt - podívejte se na ten hovor (Boullier drží svůj mobilní telefon) - ten byl od jeho manažera.
Kdybyste měl popsat tým roku 2011 v jedné větě, jak by to bylo?EB: Velká frustrace! Nebyli jsme schopni dosáhnout toho, co jsme chtěli, ale doufáme, že tuto zkušnost budeme schopni přetavit v něco pozitivního v budoucnosti.
Tým pro rok 2012 mění svůj název na Lotus. Budete dále jezdit v černo-zlatém zbarvení?EB: Máme nový název šasi auta, máme nové jméno týmu a pravděpodobně během dvou nebo tří týdnů oznámíme novou strategii a vše půjde ruku v ruce s tímto. Pak uvidíte, co tým plánuje pro dlouhou budoucnost. Máme velmi zářnou budoucnost.
Max Verstappen vynechává mediální den před Velkou cenou Miami, jeho soukromý letoun vyrazil z Francie do USA teprve před několika hodinami. Okamžitě se tak rozšířily spekulace, že nizozemský šampion a jeho partnerka Kelly Piquet možná právě přivítali na svět svého prvního potomka.
Po krátké pauze a nabírání sil po náročné trojici závodů je tu další adrenalinová jízda – Formule 1 se o víkendu vrací na scénu Velkou cenou Miami, kde se očekává další dramatické dějství sezóny 2025.
Racing Bulls představil pro Velkou cenu Miami jednorázové růžovo-bílé zbarvení monopostů inspirované novou příchutí Red Bull Summer Edition. Své zbarvení představil i Sauber.
Ferrari představilo pro Velkou cenu Miami speciální lakování. Zatímco někteří oceňují moderní prvky značky HP, jiní kritizují design jako nevyvážený a chaotický.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.