Prezident Ferrari během slavnostní akce automobilky v italském Mugellu zdůraznil své požadavky na setrvání své stáje ve Formuli 1. Pokud nebudou přijaty, hrozí odchodem.
"Formule 1 je stále naším životem, ale bez Ferrari by nebyla Formulí 1, stejně jako Ferrari by bez Formule 1 bylo odlišné," uvedl včera v Mugellu Di Montezemolo.
"Můžeme být velmi trpělivý, ale z našeho pohledu existují pro pokračování v naší práci přesné podmínky. Závodíme nejen kvůli propagaci, ale hlavně pro to, abychom náš pokročilý výzkum zaměřený na všechny stránky silničních vozu využili, ať už se to týká motoru, šasi, mechanických dílů, elektroniky, materiálů, aerodynamiky. Přenos technologií z dráhy na silnice během posledních dvaceti let rostl exponenciálně," pokračuje prezident Ferrari.
"Není moc dobré, že 90 % výkonnosti je nyní dáno výlučně aerodynamikou. Dalším negativem je to, že náš sport je jediný, v němž není povoleno testování. Stavíme auta, ne helikoptéry, rakety či letadla. Samozřejmě se nesmíme vrátit na úroveň z před několika let, ale na druhou stranu bychom neměli být ani v pozici, že bychom nemohli poskytnout příležitosti pro mladíky, které vychováváme v Pilotní akademii Ferrari."
Di Montezemolo nezapomněl ani na svou neustále propagovanou myšlenku třetích vozů: "A konečně, je tady ten problém s třetím vozem, který jen podtrhuje to, co říkám. Nepodporujeme to tolik kvůli vlastním zájmům, ale kvůli obecnému zájmu sportu. Věříme, že zájem fanoušků, médií a sponzorů by se mohl zvýšit, pokud by na trati bylo více konkurenceschopných aut - spíše než auta, která ztrácejí dvě nebo tři sekundy a jsou předjížděna o kolo již po několika okruzích.
Pro příklad si vzpomeňte, jak v roce 1961 Giancarlo Baghetti vyhrál Velkou cenu Francie v Remeši se soukromým Ferrari. A to je ono - bylo by příjemné jednoho dne vidět jedno z našich aut v barvách amerických, čínských či třeba těch z Abú Zabí."
Pokud ostatní nepřijmou návrhy Ferrari, mohlo by Formuli 1 podle Di Montezemola opustit(foto: Scuderia Ferrari)
"Budeme podporovat náš pohled, protože vidíme, že je správný v těch nejlepších ohledech. Ale aby bylo jasno: pokud to někdo podporuje, je to dobře, ostatní ale budou muset akceptovat, že se jedná o naši pozici. Pokud Formule 1 stále stojí o Ferrari, musí se změnit a vrátit se k tomu, aby byla špičkou výzkumu, přičemž bude vždy hledět na náklady. My ve Formuli 1 nepůsobíme jako sponzoři, ale jako konstruktéři!" varuje Di Montezemolo.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.