Ve čtvrtek se ve švýcarské Ženevě uskuteční další zasedání Komise F1, která bude rozhodovat o úpravě pravidel a změně názvu. Kdo v tomto vrcholném orgánu F1 zasedá a co se bude řešit?
Komisi tvoří 26 členů:- 12 zástupců týmů F1- 8 promotérů: 4 z Evropy a 4 mimo ní, přičemž 3 z každé oblasti volí FOM a po jednom volí týmy- 1 zástupce výrobců motorů- 1 zástupce Pirelli- 2 zástupci z řad sponzorů- prezident FIA (Jean Todt)- zástupce FOM (Bernie Ecclestone), který komisi zároveň předsedá
Pro přijetí jakéhokoliv návrhu je zapotřebí souhlasu 18 členů komise. Schválený návrh je dále postoupen Světové radě motosportu FIA, která má právo jej přijmout či zamítnout - nemůže jej však upravovat.
Program čtvrtečního zasedáníTento týden bude Komise F1 probírat návrh na změnu názvu šasi týmu Lotus na Caterham, změnu názvu šasi stáje Lotus Renault GP na Lotus a změnu názvu šasi Marussie Virgin z Virgin na Marussia.
Řešit se bude i pojem "konstruktér," který je momentálně definován Concordskou dohodou, ale některým týmům se nelíbí technologické spolupráce, díky kterým někteří získávají příliš mnoho cizích součástek a technologií - jmenovitě pokrok výkonnosti Force Indie, která je technologickým partnerem McLarenu a stává se příliš silným soupeřem.
Podobnou spolupráci s McLarenem zahájil také tým Marussia Virgin, zatímco Lotus spolupracuje s Williamsem a Red Bullem a HRT s Mercedesem GP a Williamsem.
Na přetřes přijdou také licence a pozastavování platnosti za případné přestupky, stejně jako kvalifikační pravidla týkající se kvalifikace (více zde), lepší propagace sportu, Velká cena Bahrajnu a Koreje 2012 či stálí komisaři posuzující závodní incidenty.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.