Mercedes GP prozrazuje zajímavé detaily o svých simulacích a přípravách na nové okruhy. Co všechno zahrnují? A co můžeme očekávat od nové tratě v Indii?
Kdy zahájil tým prvotní přípravy na premiérovou Velkou cenu Indie?Proces přípravy na nový závod začíná řešením logistických výzev spíše než těch technických. Cestovní oddělení týmu prozkoumal místo v prosinci 2010 a krátce nato zarezervoval místa v hotelu. Logistický tým navštěvuje obecně místa před závody devět měsíců předem, aby naplánoval rozvržení garáže, přístupové cesty a místa pro skladování.
Technické přípravy začínají u architektonických plánů okruhu. Převýšení a sklon jsou využívány pro vytvoření základní mapy pro virtuální simulaci přibližně šest týdnů před závodem. Tato mapa je průběžně vylepšována, jak přibývá informací ze strany FIA a okruhu.
V posledních letech byly tratě dokončeny velmi krátce před prvním závodním víkendem, a to stejné platí také pro první Velkou cenu Indie. Znamená to, že tým nemůže vytvořit digitalizovanou mapu okruhu. Simulace nastavení, které poskytují výchozí hodnoty pro nastavení vozu pro začátek úvodního tréninku, jsou prováděny týden před závodem.
Které faktory jsou brány v úvahu, když navrhujete základní nastavení?Charakteristika okruhu se může od výchozí dvourozměrné mapy lišit. Faktory jako úroveň přítlaku, výkonnost brzd a přetížení jsou všechny funkcí geometrie okruhu a základní simulace poskytnou směr pro tyto parametry.
Prvotní simulace naznačují, že auta na plný plyn pojedou 65 % jednoho kola s nejdelším úsekem na plný plyn 14,5 sec mezi třetí a čtvrtou zatáčkou. Vozy budou na třech místech překonávat rychlost 285 km/hod, přičemž nejrychlejší bude zatáčka číslo 12, která se bude projíždět ve 255 km/hod. Maximální očekávané přetížení dosahuje 4 G - v zatáčkách č. 5, 9 a 11.
Nico Rosberg s Michaelem Schumacherem "ladí" motor Mercedes (foto: Mercedes GP)
Jak při simulacích před závodem zohledňujete piloty?Základní povaha mapy okruhu znamená, že simulátor může být využit pouze pro základní seznámení se s okruhem, protože mapa okruhu není dostatečně detailní na to, aby zahrnovala informace o hrbolech a obrubnících, které ovlivňují ladění nastavení.
Tým obecně na simulátoru dokončí kolem 100 kol (vzdálenost téměř dvou závodů), s různým naprogramovaným množstvím paliva a úrovněmi přilnavosti, aby prověřil co největší množství scénářů.
Navíc pro využití pilota v simulační smyčce tým vykoná různé simulace, aby mohl zanalyzovat co nejvíce možných závodních výsledků. V den závodu máme provedeno již kolem milionů iterací potenciálního závodu, které využíváme pro rozhodnutí o tom, jak přistoupit ke kvalifikaci a k samotnému závodu.
Jaké přípravy musí kvůli novému okruhu podstoupit piloti?Stejně jako u ostatních okruhů, musí být seznámeni s plánem využívání KERSu (jak využívat KERS pro co největší výkonnostní výhodu na okruhu), s DRS zónami a také s nájezdy do boxové uličky a výjezdy z ní kvůli aktivace a deaktivace omezovače rychlosti.
Z hlediska poznávání okruhu piloti ve čtvrtek obvykle absolvují tradiční procházku po dráze, aby ji pěšky prozkoumali a všimli si potenciálních specifických znaků a označení, které budou muset brát v potaz, až usednou do vozu.
Poznávání okruhu je po celý víkend pokračující proces, protože se zvyšují úrovně přilnavosti a tým strukturuje své tréninkové programy tak, aby pilotům poskytl maximální čas na vlastní seznámení se se záludnostmi jeho konfigurace.
Příprava pneumatik Pirelli u motorhomu Mercedesu (foto: Pirelli)
Kterou trať nový Buddhův mezinárodní okruh připomíná nejvíce?Okruh je v něčem podobný Turecku: dlouhá hlavní rovinka a velmi dlouhá, táhlá zatáčka (č. 10 a 11), která připomíná trojvrcholovou zatáčku číslo 8 v Turecku. Zatímco se však zatáčka č. 8 projížděla průměrnou rychlosti 270 km/hod, v Indii se očekává průjezd rychlostí 170 km/hod (zatáčka č. 10) a 210 km/hod (zatáčka č. 11).
Rychlost a čas na kolo bude hodně záležet na úrovni přilnavosti, kterou budou na novém asfaltu dosahovat pneumatiky Pirelli. Čas kolem 1:25 min by odpovídal průměrné rychlosti 218 km/hod, zatímco čas kolem 1:30 min by se rovnal průměrné rychlosti 205 km/hod.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.