Mercedes GP prozrazuje zajímavé detaily o svých simulacích a přípravách na nové okruhy. Co všechno zahrnují? A co můžeme očekávat od nové tratě v Indii?
Kdy zahájil tým prvotní přípravy na premiérovou Velkou cenu Indie?Proces přípravy na nový závod začíná řešením logistických výzev spíše než těch technických. Cestovní oddělení týmu prozkoumal místo v prosinci 2010 a krátce nato zarezervoval místa v hotelu. Logistický tým navštěvuje obecně místa před závody devět měsíců předem, aby naplánoval rozvržení garáže, přístupové cesty a místa pro skladování.
Technické přípravy začínají u architektonických plánů okruhu. Převýšení a sklon jsou využívány pro vytvoření základní mapy pro virtuální simulaci přibližně šest týdnů před závodem. Tato mapa je průběžně vylepšována, jak přibývá informací ze strany FIA a okruhu.
V posledních letech byly tratě dokončeny velmi krátce před prvním závodním víkendem, a to stejné platí také pro první Velkou cenu Indie. Znamená to, že tým nemůže vytvořit digitalizovanou mapu okruhu. Simulace nastavení, které poskytují výchozí hodnoty pro nastavení vozu pro začátek úvodního tréninku, jsou prováděny týden před závodem.
Které faktory jsou brány v úvahu, když navrhujete základní nastavení?Charakteristika okruhu se může od výchozí dvourozměrné mapy lišit. Faktory jako úroveň přítlaku, výkonnost brzd a přetížení jsou všechny funkcí geometrie okruhu a základní simulace poskytnou směr pro tyto parametry.
Prvotní simulace naznačují, že auta na plný plyn pojedou 65 % jednoho kola s nejdelším úsekem na plný plyn 14,5 sec mezi třetí a čtvrtou zatáčkou. Vozy budou na třech místech překonávat rychlost 285 km/hod, přičemž nejrychlejší bude zatáčka číslo 12, která se bude projíždět ve 255 km/hod. Maximální očekávané přetížení dosahuje 4 G - v zatáčkách č. 5, 9 a 11.
Nico Rosberg s Michaelem Schumacherem "ladí" motor Mercedes (foto: Mercedes GP)
Jak při simulacích před závodem zohledňujete piloty?Základní povaha mapy okruhu znamená, že simulátor může být využit pouze pro základní seznámení se s okruhem, protože mapa okruhu není dostatečně detailní na to, aby zahrnovala informace o hrbolech a obrubnících, které ovlivňují ladění nastavení.
Tým obecně na simulátoru dokončí kolem 100 kol (vzdálenost téměř dvou závodů), s různým naprogramovaným množstvím paliva a úrovněmi přilnavosti, aby prověřil co největší množství scénářů.
Navíc pro využití pilota v simulační smyčce tým vykoná různé simulace, aby mohl zanalyzovat co nejvíce možných závodních výsledků. V den závodu máme provedeno již kolem milionů iterací potenciálního závodu, které využíváme pro rozhodnutí o tom, jak přistoupit ke kvalifikaci a k samotnému závodu.
Jaké přípravy musí kvůli novému okruhu podstoupit piloti?Stejně jako u ostatních okruhů, musí být seznámeni s plánem využívání KERSu (jak využívat KERS pro co největší výkonnostní výhodu na okruhu), s DRS zónami a také s nájezdy do boxové uličky a výjezdy z ní kvůli aktivace a deaktivace omezovače rychlosti.
Z hlediska poznávání okruhu piloti ve čtvrtek obvykle absolvují tradiční procházku po dráze, aby ji pěšky prozkoumali a všimli si potenciálních specifických znaků a označení, které budou muset brát v potaz, až usednou do vozu.
Poznávání okruhu je po celý víkend pokračující proces, protože se zvyšují úrovně přilnavosti a tým strukturuje své tréninkové programy tak, aby pilotům poskytl maximální čas na vlastní seznámení se se záludnostmi jeho konfigurace.
Příprava pneumatik Pirelli u motorhomu Mercedesu (foto: Pirelli)
Kterou trať nový Buddhův mezinárodní okruh připomíná nejvíce?Okruh je v něčem podobný Turecku: dlouhá hlavní rovinka a velmi dlouhá, táhlá zatáčka (č. 10 a 11), která připomíná trojvrcholovou zatáčku číslo 8 v Turecku. Zatímco se však zatáčka č. 8 projížděla průměrnou rychlosti 270 km/hod, v Indii se očekává průjezd rychlostí 170 km/hod (zatáčka č. 10) a 210 km/hod (zatáčka č. 11).
Rychlost a čas na kolo bude hodně záležet na úrovni přilnavosti, kterou budou na novém asfaltu dosahovat pneumatiky Pirelli. Čas kolem 1:25 min by odpovídal průměrné rychlosti 218 km/hod, zatímco čas kolem 1:30 min by se rovnal průměrné rychlosti 205 km/hod.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.