Do cíle Velké ceny Evropy v neděli dojelo nezvykle všech 24 monopostů: neviděli jsme jediné odstoupení v důsledku kolize či technických problémů. Tento vynikající výsledek však dle Jarna Trulliho vede k větší nudě v F1.
"Ve Valencii jsme překonali nový, předtím nemyslitelný rekord: všech 24 vozů, které startovaly do závodu, projelo cílem. Žádné poruchy, žádná odstoupení, žádné havárie," píše Trulli ve svém sloupu pro list La Repubblica.
"Karthikeyan je prvním pilotem v historii, který finišoval jako 24. Zda je to pozitivní či negativní, záleží na pilotovi a jeho ambicích. Mně by se to asi nelíbilo," pokračuje Ital. V historii F1 byly pouze tři závody, v nichž byli klasifikováni všichni startující - nikdy jich však nestartovalo tolik, jako ve Valencii.
"V každém případě je tento rekord trochu paradoxní a má jasný význam: závod ve Valencii poukázal na dalšího vítěze kromě obvyklého Vettela. Totiž technologii. Po vítězstvích v minulých letech skončila bitva proti lidské chybě, která je v F1 ještě více nežádoucí, vítězstvím filozofické bitvy proti věcem nečekaným a obecně proti nepředvídatelnému. Proti tomu, čemu se v našem světě říká "mechanická chyba."
Perfektní spolehlivost vede podle Trulliho k nudným závodům(foto: Team Lotus)
"Před 10 - 15 lety, když jsem začínal v F1 závodit, pilot věděl, jak odstartuje do závodu, ale nevěděl, jestli jak dopadne. V podstatě ani nevěděl, jestli vůbec dojede do cíle. V dnešních dnes se však spolehlivost stala běžnou - auta mají čtyři kola a jsou spolehlivá. Nedokážu si ani vzpomenout, kdy se naposledy během závodu F1 pokazil motor. Konstruktéři jsou skvělí v řízení kvality a sebemenší detail nezůstává bez povšimnutí."
Podle Trulliho to však má na F1 negativní vliv: "Vede to ke dvěma věcem. Tou první je, že se tím šance na body pro malý tým podstatně omezují. A za druhé: F1 ztrácí na přitažlivosti. Není divu, že závod ve Valencii byl nejnudnějším v tomto roce."
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.