Již šestou pole position ze sedmi možných získal německý pilot stáje Red Bull Sebastian Vettel. Největšími konkurenty mu byli oba piloti Ferrari Fernando Alonso a Felipe Massa.
Okruh Gilla Villeneuva v Montrealu hosti již sedmý podnik letošního seriálu mistrovství světa. Potvrdí se i na této trati dominantní postavení v kvalifikacích stáje Red Bull? Nebo budeme svědky stahování náskoku ze strany konkurentů z Ferrari, McLarenu a Mercedesu?
Pirelli se nechalo slyšet, že pro optimální kol na superměkkých pneumatikách je zapotřebí dvou kol k získání správné teploty.
První část kvalifikace: Úvodní část kvalifikace patří pilotům z chvostu startovního pole, na trať se vydali Jerome D'Ambrosio, následován Timo Glockem a Vitalijem Petrovem. Trať montrealského okruhu se začíná plnit piloty, kteří se připravují k zajetí svých ostrých kvalifikačních kol. Připomínám jen, že nejde jen o postup do druhé části Q2, ale jezdci se musí snažit neuvíznout v pasti kvalifikačního limitu 107%. Do bojů o pole position se zapojil i Mark Webber, který mel v posledním tréninku problém se systémem KERS a dle slov Helmuta Marka se tým rozhodl Marka do posledního tréninku nepustit. Sedm minut před koncem je v čele Alonso před Vettelem a Massou. Poslední pokusy již na pořadí nic nezměnily, a i když si D'Ambrosio zlepšil svůj čas sítem pravidla 107 % (1:18,990 min) neprošel - nyní bude záležet na shovívavosti komisařů.
Nepostupující: 24. J. D'Ambrosio, 23. N. Karthikeyan, 22. T. Glock, 21. V. Liuzzi, 20. H. Kovalainen, 19. J. Trulli, 18. J. Alguersuari.
Druhá část kvalifikace: Dalších patnáct minut mají jezdci k dispozici, aby se dokázali probojovat do první desítky a účastnit se tak závěrečného boje o pole position. Pokusit se o to chce i Pastor Maldonado s vozem Williams, který se tak jako první vydal do druhého dílu kvalifikace. Na trať se postupně rozjíždějí i další piloti, v boxech zůstává pouze Massa.
Jako první se do čela vyhoupl zlato černý Lotus Renault, pilotovaný Petrovem, kterého následně vystřídali jezdci Red Bullu, nejprve Webber a pak Vettel. Všichni piloti mají nazuté super měkké pneumatiky. Před posledními pokusy se do čela probojoval Felipe Massa s Ferrari. Závěr druhé části kvalifikace již žádnou změnu nepřinesl, zlepšil se pouze De La Rosa a Di Resta, ale ani jednomu to žádnou výhodu nepřineslo a do dalších bojů nepostupují.
Nepostupující: 17. P. De La Rosa, 16. R. Barrichello, 15. S. Buemi, 14. A. Sutil, 13. K. Kobajaši, 12. P. Maldonado, 11. P. Di Resta.Třetí část kvalifikace: Mezi nejlepších deset se probojovali pouze jezdci pěti týmu, po dvou vozech mají v top 10 Ferrari, Red Bull, McLaren, Mercedes a Renault.
První se na trati objevil Nick Heidfeld, aby se pokusil o nemožné a získal tak pro Renault umístěni v první řadě. Postupně se na trať vydávají i další v první řadě Webber, Button a Hamilton. Do čela se dostal Hamilton, ale hned následně se přes něj dostal Massa, ale vzápětí je oba na čele střída Vettel. Zdá se, že oba vozy Ferrari jsou v plné síle a jako jediný mohou ohrozit Vettelovo postavení. Rudé vozy se však již nedokázaly zlepšit a je dobojováno, nejrychlejším je Vettel, z první řady s ním bude startovat Alonso na Ferrari. Druhá řada je také složena z vozů obou týmu, tentokrát je pořadí opačné - Massa a Webber.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.