Nejvyšší soud v Londýně dnes vynesl šalamounský verdikt v kauze týkající se využívání názvu Lotus. Obě strany - jak Group Lotus, tak i Team Lotus - hlásají vítězství. Pokusíme se nyní objasnit rozhodnutí oznámené soudce Peterem Smithem.
Kdo vlastní práva k týmu Lotus (Team Lotus)?Tohle je jasné: práva k týmu Lotus, využívání loga Team Lotus a právo závodit ve Formuli 1 jako Team Lotus drží Tony Fernandes, který po vyřčení rozsudku řekl: "Rozhodnutí potvrzuje, že Team Lotus je skutečným vlastníkem plného názvu Team Lotus a ikonického znaku, a zákonně ustanovuje, že anglo-malajský tým je právoplatným dědicem týmu Lotus a veškeré s ním spojené pověsti."
A co Lotus Racing?Skupina Lotus (Group Lotus) vždy vlastnila práva na Lotus Racing a zapůjčila je [týmu] 1Malaysia Racing Team (Team Lotus). 1Malaysia Racing Team údajně porušil licenční dohodu a proto bylo Group Lotus přisouzeno odškodné.
Kdo tedy vlastní značku Lotus?Group Lotus - ta má právo používat jméno Lotus dle svého uvážení i ve Formuli 1, zatímco Team Lotus (1Malaysia Racing Team) ho může používat pouze tehdy, pokud následuje po slovu Team.
Kdo může využívat logo?Logo Team Lotus a logo Group Lotus jsou velmi podobné. Dle prohlášení týmu Lotus může Fernandesův tým dále využívat logo Team Lotus, zatímco Group Lotus může soutěžit pod svým jménem a využívat znak Lotus.
Logo týmu Lotus (vlevo) a logo, které využívá Group Lotus (vpravo)
Oba týmy závodí v klasických barvách Lotusu, kdo má na ně právo?Na počátku sezóny chtěly oba týmy nastoupit v zlato-černé kombinaci JPS, Team Lotus se nakonec rozhodl pro zeleno-žlutou, což jsou původní barvy týmu Lotus. Soudce přiřkl Group Lotus právo využívat své JPS barvy, ale neobjasnil, zda by mohli závodit v jakýchkoliv historických barvách Lotusu - v jiných sériích totiž Group Lotus závodí v klasickém zeleno-žlutém zbarvení, jako používá Team Lotus v F1. Zatím se tedy zdá, že by obě strany mohly využívat jakékoliv barvy.
Má to nějaké následky mimo svět Formule 1?Ano, má. Soud oznámil, že Group Lotus může využívat značku Lotus pro své silniční vozy. To ale neznamená, že by Group Lotus měla právo na ji využívat pro závodní vozy. To je zřejmě jedním z důvodů, proč se Group Lotus proti dnešnímu verdiktu odvolala.
Může Fernandesova společnost TLVL* využívat názvu Team Lotus kdekoliv mimo F1?Zřejmě ano, byť to ze zveřejněného rozsudku také není zcela jasné. Team Lotus by tak mohl v budoucnu závodit s Caterhamy v jiných sériích.
* Pozn.: TLVL (Team Lotus Ventures Limited) vlastní Caterham, Team Lotus a výrobce energetických nápojů EQ8.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.