Nejvyšší soud v Londýně dnes vynesl šalamounský verdikt v kauze týkající se využívání názvu Lotus. Obě strany - jak Group Lotus, tak i Team Lotus - hlásají vítězství. Pokusíme se nyní objasnit rozhodnutí oznámené soudce Peterem Smithem.
Kdo vlastní práva k týmu Lotus (Team Lotus)?Tohle je jasné: práva k týmu Lotus, využívání loga Team Lotus a právo závodit ve Formuli 1 jako Team Lotus drží Tony Fernandes, který po vyřčení rozsudku řekl: "Rozhodnutí potvrzuje, že Team Lotus je skutečným vlastníkem plného názvu Team Lotus a ikonického znaku, a zákonně ustanovuje, že anglo-malajský tým je právoplatným dědicem týmu Lotus a veškeré s ním spojené pověsti."
A co Lotus Racing?Skupina Lotus (Group Lotus) vždy vlastnila práva na Lotus Racing a zapůjčila je [týmu] 1Malaysia Racing Team (Team Lotus). 1Malaysia Racing Team údajně porušil licenční dohodu a proto bylo Group Lotus přisouzeno odškodné.
Kdo tedy vlastní značku Lotus?Group Lotus - ta má právo používat jméno Lotus dle svého uvážení i ve Formuli 1, zatímco Team Lotus (1Malaysia Racing Team) ho může používat pouze tehdy, pokud následuje po slovu Team.
Kdo může využívat logo?Logo Team Lotus a logo Group Lotus jsou velmi podobné. Dle prohlášení týmu Lotus může Fernandesův tým dále využívat logo Team Lotus, zatímco Group Lotus může soutěžit pod svým jménem a využívat znak Lotus.
Logo týmu Lotus (vlevo) a logo, které využívá Group Lotus (vpravo)
Oba týmy závodí v klasických barvách Lotusu, kdo má na ně právo?Na počátku sezóny chtěly oba týmy nastoupit v zlato-černé kombinaci JPS, Team Lotus se nakonec rozhodl pro zeleno-žlutou, což jsou původní barvy týmu Lotus. Soudce přiřkl Group Lotus právo využívat své JPS barvy, ale neobjasnil, zda by mohli závodit v jakýchkoliv historických barvách Lotusu - v jiných sériích totiž Group Lotus závodí v klasickém zeleno-žlutém zbarvení, jako používá Team Lotus v F1. Zatím se tedy zdá, že by obě strany mohly využívat jakékoliv barvy.
Má to nějaké následky mimo svět Formule 1?Ano, má. Soud oznámil, že Group Lotus může využívat značku Lotus pro své silniční vozy. To ale neznamená, že by Group Lotus měla právo na ji využívat pro závodní vozy. To je zřejmě jedním z důvodů, proč se Group Lotus proti dnešnímu verdiktu odvolala.
Může Fernandesova společnost TLVL* využívat názvu Team Lotus kdekoliv mimo F1?Zřejmě ano, byť to ze zveřejněného rozsudku také není zcela jasné. Team Lotus by tak mohl v budoucnu závodit s Caterhamy v jiných sériích.
* Pozn.: TLVL (Team Lotus Ventures Limited) vlastní Caterham, Team Lotus a výrobce energetických nápojů EQ8.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.