Zástupce technického ředitele Ferrari Pat Fry hovoří o problémech Scuderie v Austrálii, pneumatikách Pirelli, KERSu, DRS, vývoji a následujícím závodu v Malajsii.
Výkonnost v AustráliiFerrari zažilo v Melbourne zklamání - po slibných výsledcích z předsezónních testů nebyli na špici společně s Red Bullem, jak někteří předpokládali. "Po úvodním podniku v Austrálii jsme strávili spoustu času analýzou dat, která jsme v Melbourne získali. Jasně z nich vyplývá to, že naše závodní rychlost byla rozhodně lepší než ta, kterou jsme předvedli v kvalifikaci," soudí Fry.
"Bylo to dáno zejména způsobem, jak naše auto využívá pneumatiky, proto se hlavní část analýzy zaměřila na výkonnost během jednoho kola ve srovnání s výkonností při dlouhých jízdách v závodu.
Navíc jsme sledovali další důležité faktory - aerodynamiku, abychom věděli, ve kterých oblastech můžeme využít více potenciálu auta. Výsledky všech těchto studií stanovily základ testovacího programu, jímž projdeme v Malajsii," pokračuje Angličan.
Pneumatiky"Myslím, že se spousta lidí včetně nás s pneumatikami trochu trápila, obzvlášť v kvalifikaci, kdy jsme se z nich pokoušeli dostat maximum, zejména v jednom kole u tvrdší směsi," potvrzuje Fry.
"Situace v Malajsii bude podle mě velmi zajímavá, protože teploty vzduchu mohou dosahovat 35 °C a teploty trati 50 °C, což je mnohem více než v Austrálii. Pirelli nám sdělili, že na teplejší dráze budou rozdíly mezi dvěma typy pneumatik menší. Nemám však za takových teplot žádné zkušenosti.
Zjistit více o chování pneumatik za těchto podmínek při krátkých a dlouhých jízdách bude klíčovým prvkem pátečního programu v Sepangu."
DRSNastavitelné zadní křídlo (DRS) považuje za zajímavý nástroj, jehož přínos ale ještě není zcela zřejmý: "Po zimním testování většina týmů začíná dosahovat podobnou úroveň snižování přítlaku, takže nárůst rychlosti poskytované systémem se pohybuje mezi 20 - 25 km/h.
Myslím, že to o něco usnadňuje předjíždění, obzvlášť když uvíznete v provozu a zkoušíte předjet pomalé vozy, ale jak jsme viděli na hlavní rovince v Melbourne, je stále obtížné předjíždět vozy s podobnou celkovou výkonností jako je ta vaše. Potřebujete být v poslední zatáčce před DRS zónou kolem 3 desetin sekundy za druhým vozem, abyste měli šanci se před něj dostat na konci startovní/cílové rovinky."
KERS"Jedná se o další velmi užitečný doplněk pro vylepšení časů na kolo. Zdá se, že jeho využívání se tým od týmu liší. Některé jej používají pouze v kvalifikaci a na startu závodu, zatímco jiní jej řádně využívají po celou dobu.
Při předjíždění pomáhá, protože KERS můžete použít ke snížení odstupu na vůz před vámi a dále pak DRS. Stává se z toho taktická hra mezi dvěma vozy, při níž vůz jedoucí vzadu využívá oba pomocníku ve snaze předjet, zatímco auto vpředu může použít pouze KERS k tomu, aby zvýšil náskok před rovinkou. Je to zajímavé.
Cítím však, že je dobré, že se předjíždění nestalo příliš jednoduché, přesto že šance na předjetí trochu vzrostly a pomohly tak vylepšit show. Situace kolem pneumatik činí věci také více vzrušujícími. Vidíme potřebu vícekrát zajíždět do boxů, takže výsledek závodu není v rané fázi tak jasný, jako tomu bylo v roce 2010."
Vývoj"Po analýze kvalifikačních a závodních dat z Melbourne už máme v plánu některé věci v Malajsii změnit a vylepšit. Budou přidány na seznam již tak dost zaplněného testovacího programu s dalšími aerodynamickými vylepšeními, které už původně byly v plánu.
Přidali jsme však další tři či čtyři položky a zřejmě pro testování přibydou další nové díly, které dorazí během několika dní mezi závody v Malajsii a v Číně. Je to věc neustálého vývoje po celou sezónu."
Při testování nových dílů v Sepangu je třeba zohlednit jedinečné počasí, které se vyznačuje vysokými teplotami a vlhkostí. "Nejdůležitější je to, že vaše auto musí mít kvůli těm vysokým teplotám dostatečné chlazení. Nechcete se ale dostat do situace, kdy toho dosahujete dodatečnými otvory v karosérii, což je sice z pohledu chlazení efektivní, ale ztrácíte tím spoustu přítlaku. Potřebujete proto auto s dobrým chlazením a rozumnou mírou přítlaku, aby se vyrovnalo zvláště s kombinací vysokorychlostních zatáček na počátku druhého sektoru.
Dalším důležitým faktorem je sledování příchodu dešťových přeháněk. Obvykle jezdíme později odpoledne, což může kvalifikace a závody učinit ještě zajímavějšími."
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.
Šéf Williamsu James Vowles varuje, že tým může být v Maďarsku méně konkurenceschopný, přestože nový upgrade vozu ve Spa fungoval. Hungaroring podle něj odhalí limity vozu, který lépe sedí rychlým tratím.
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“
Max Verstappen potvrdil setrvání u Red Bullu i pro sezonu 2026, ačkoliv jeho budoucnost byla dlouho předmětem spekulací. Jeho rozhodnutí přichází v době příprav na novou motorovou éru Formule 1.
Red Bull nasadil Yukimu Tsunodovi novou specifikaci podlahy před kvalifikací na Grand Prix Belgie. Tento krok se vyplatil a zlepšil jeho výkon.
Lewis Hamilton přiznal, že intenzita ve Ferrari je mnohem větší, než si dokázal představit. Přechod z Mercedesu do italského týmu pro něj znamenal zásadní kulturní i pracovní změnu.
Frédéric Vasseur prodloužil smlouvu a nadále povede tým Ferrari ve Formuli 1. Tým tím vyjadřuje důvěru v jeho dosavadní práci a směr, kterým Scuderii vede.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.