Zástupce technického ředitele Ferrari Pat Fry hovoří o problémech Scuderie v Austrálii, pneumatikách Pirelli, KERSu, DRS, vývoji a následujícím závodu v Malajsii.
Výkonnost v AustráliiFerrari zažilo v Melbourne zklamání - po slibných výsledcích z předsezónních testů nebyli na špici společně s Red Bullem, jak někteří předpokládali. "Po úvodním podniku v Austrálii jsme strávili spoustu času analýzou dat, která jsme v Melbourne získali. Jasně z nich vyplývá to, že naše závodní rychlost byla rozhodně lepší než ta, kterou jsme předvedli v kvalifikaci," soudí Fry.
"Bylo to dáno zejména způsobem, jak naše auto využívá pneumatiky, proto se hlavní část analýzy zaměřila na výkonnost během jednoho kola ve srovnání s výkonností při dlouhých jízdách v závodu.
Navíc jsme sledovali další důležité faktory - aerodynamiku, abychom věděli, ve kterých oblastech můžeme využít více potenciálu auta. Výsledky všech těchto studií stanovily základ testovacího programu, jímž projdeme v Malajsii," pokračuje Angličan.
Pneumatiky"Myslím, že se spousta lidí včetně nás s pneumatikami trochu trápila, obzvlášť v kvalifikaci, kdy jsme se z nich pokoušeli dostat maximum, zejména v jednom kole u tvrdší směsi," potvrzuje Fry.
"Situace v Malajsii bude podle mě velmi zajímavá, protože teploty vzduchu mohou dosahovat 35 °C a teploty trati 50 °C, což je mnohem více než v Austrálii. Pirelli nám sdělili, že na teplejší dráze budou rozdíly mezi dvěma typy pneumatik menší. Nemám však za takových teplot žádné zkušenosti.
Zjistit více o chování pneumatik za těchto podmínek při krátkých a dlouhých jízdách bude klíčovým prvkem pátečního programu v Sepangu."
DRSNastavitelné zadní křídlo (DRS) považuje za zajímavý nástroj, jehož přínos ale ještě není zcela zřejmý: "Po zimním testování většina týmů začíná dosahovat podobnou úroveň snižování přítlaku, takže nárůst rychlosti poskytované systémem se pohybuje mezi 20 - 25 km/h.
Myslím, že to o něco usnadňuje předjíždění, obzvlášť když uvíznete v provozu a zkoušíte předjet pomalé vozy, ale jak jsme viděli na hlavní rovince v Melbourne, je stále obtížné předjíždět vozy s podobnou celkovou výkonností jako je ta vaše. Potřebujete být v poslední zatáčce před DRS zónou kolem 3 desetin sekundy za druhým vozem, abyste měli šanci se před něj dostat na konci startovní/cílové rovinky."
KERS"Jedná se o další velmi užitečný doplněk pro vylepšení časů na kolo. Zdá se, že jeho využívání se tým od týmu liší. Některé jej používají pouze v kvalifikaci a na startu závodu, zatímco jiní jej řádně využívají po celou dobu.
Při předjíždění pomáhá, protože KERS můžete použít ke snížení odstupu na vůz před vámi a dále pak DRS. Stává se z toho taktická hra mezi dvěma vozy, při níž vůz jedoucí vzadu využívá oba pomocníku ve snaze předjet, zatímco auto vpředu může použít pouze KERS k tomu, aby zvýšil náskok před rovinkou. Je to zajímavé.
Cítím však, že je dobré, že se předjíždění nestalo příliš jednoduché, přesto že šance na předjetí trochu vzrostly a pomohly tak vylepšit show. Situace kolem pneumatik činí věci také více vzrušujícími. Vidíme potřebu vícekrát zajíždět do boxů, takže výsledek závodu není v rané fázi tak jasný, jako tomu bylo v roce 2010."
Vývoj"Po analýze kvalifikačních a závodních dat z Melbourne už máme v plánu některé věci v Malajsii změnit a vylepšit. Budou přidány na seznam již tak dost zaplněného testovacího programu s dalšími aerodynamickými vylepšeními, které už původně byly v plánu.
Přidali jsme však další tři či čtyři položky a zřejmě pro testování přibydou další nové díly, které dorazí během několika dní mezi závody v Malajsii a v Číně. Je to věc neustálého vývoje po celou sezónu."
Při testování nových dílů v Sepangu je třeba zohlednit jedinečné počasí, které se vyznačuje vysokými teplotami a vlhkostí. "Nejdůležitější je to, že vaše auto musí mít kvůli těm vysokým teplotám dostatečné chlazení. Nechcete se ale dostat do situace, kdy toho dosahujete dodatečnými otvory v karosérii, což je sice z pohledu chlazení efektivní, ale ztrácíte tím spoustu přítlaku. Potřebujete proto auto s dobrým chlazením a rozumnou mírou přítlaku, aby se vyrovnalo zvláště s kombinací vysokorychlostních zatáček na počátku druhého sektoru.
Dalším důležitým faktorem je sledování příchodu dešťových přeháněk. Obvykle jezdíme později odpoledne, což může kvalifikace a závody učinit ještě zajímavějšími."
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.