Zástupce technického ředitele Ferrari Pat Fry hovoří o problémech Scuderie v Austrálii, pneumatikách Pirelli, KERSu, DRS, vývoji a následujícím závodu v Malajsii.
Výkonnost v AustráliiFerrari zažilo v Melbourne zklamání - po slibných výsledcích z předsezónních testů nebyli na špici společně s Red Bullem, jak někteří předpokládali. "Po úvodním podniku v Austrálii jsme strávili spoustu času analýzou dat, která jsme v Melbourne získali. Jasně z nich vyplývá to, že naše závodní rychlost byla rozhodně lepší než ta, kterou jsme předvedli v kvalifikaci," soudí Fry.
"Bylo to dáno zejména způsobem, jak naše auto využívá pneumatiky, proto se hlavní část analýzy zaměřila na výkonnost během jednoho kola ve srovnání s výkonností při dlouhých jízdách v závodu.
Navíc jsme sledovali další důležité faktory - aerodynamiku, abychom věděli, ve kterých oblastech můžeme využít více potenciálu auta. Výsledky všech těchto studií stanovily základ testovacího programu, jímž projdeme v Malajsii," pokračuje Angličan.
Pneumatiky"Myslím, že se spousta lidí včetně nás s pneumatikami trochu trápila, obzvlášť v kvalifikaci, kdy jsme se z nich pokoušeli dostat maximum, zejména v jednom kole u tvrdší směsi," potvrzuje Fry.
"Situace v Malajsii bude podle mě velmi zajímavá, protože teploty vzduchu mohou dosahovat 35 °C a teploty trati 50 °C, což je mnohem více než v Austrálii. Pirelli nám sdělili, že na teplejší dráze budou rozdíly mezi dvěma typy pneumatik menší. Nemám však za takových teplot žádné zkušenosti.
Zjistit více o chování pneumatik za těchto podmínek při krátkých a dlouhých jízdách bude klíčovým prvkem pátečního programu v Sepangu."
DRSNastavitelné zadní křídlo (DRS) považuje za zajímavý nástroj, jehož přínos ale ještě není zcela zřejmý: "Po zimním testování většina týmů začíná dosahovat podobnou úroveň snižování přítlaku, takže nárůst rychlosti poskytované systémem se pohybuje mezi 20 - 25 km/h.
Myslím, že to o něco usnadňuje předjíždění, obzvlášť když uvíznete v provozu a zkoušíte předjet pomalé vozy, ale jak jsme viděli na hlavní rovince v Melbourne, je stále obtížné předjíždět vozy s podobnou celkovou výkonností jako je ta vaše. Potřebujete být v poslední zatáčce před DRS zónou kolem 3 desetin sekundy za druhým vozem, abyste měli šanci se před něj dostat na konci startovní/cílové rovinky."
KERS"Jedná se o další velmi užitečný doplněk pro vylepšení časů na kolo. Zdá se, že jeho využívání se tým od týmu liší. Některé jej používají pouze v kvalifikaci a na startu závodu, zatímco jiní jej řádně využívají po celou dobu.
Při předjíždění pomáhá, protože KERS můžete použít ke snížení odstupu na vůz před vámi a dále pak DRS. Stává se z toho taktická hra mezi dvěma vozy, při níž vůz jedoucí vzadu využívá oba pomocníku ve snaze předjet, zatímco auto vpředu může použít pouze KERS k tomu, aby zvýšil náskok před rovinkou. Je to zajímavé.
Cítím však, že je dobré, že se předjíždění nestalo příliš jednoduché, přesto že šance na předjetí trochu vzrostly a pomohly tak vylepšit show. Situace kolem pneumatik činí věci také více vzrušujícími. Vidíme potřebu vícekrát zajíždět do boxů, takže výsledek závodu není v rané fázi tak jasný, jako tomu bylo v roce 2010."
Vývoj"Po analýze kvalifikačních a závodních dat z Melbourne už máme v plánu některé věci v Malajsii změnit a vylepšit. Budou přidány na seznam již tak dost zaplněného testovacího programu s dalšími aerodynamickými vylepšeními, které už původně byly v plánu.
Přidali jsme však další tři či čtyři položky a zřejmě pro testování přibydou další nové díly, které dorazí během několika dní mezi závody v Malajsii a v Číně. Je to věc neustálého vývoje po celou sezónu."
Při testování nových dílů v Sepangu je třeba zohlednit jedinečné počasí, které se vyznačuje vysokými teplotami a vlhkostí. "Nejdůležitější je to, že vaše auto musí mít kvůli těm vysokým teplotám dostatečné chlazení. Nechcete se ale dostat do situace, kdy toho dosahujete dodatečnými otvory v karosérii, což je sice z pohledu chlazení efektivní, ale ztrácíte tím spoustu přítlaku. Potřebujete proto auto s dobrým chlazením a rozumnou mírou přítlaku, aby se vyrovnalo zvláště s kombinací vysokorychlostních zatáček na počátku druhého sektoru.
Dalším důležitým faktorem je sledování příchodu dešťových přeháněk. Obvykle jezdíme později odpoledne, což může kvalifikace a závody učinit ještě zajímavějšími."
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.