Pat Fry o DRS, KERSu pneumatikách a zlepšování: "Ferrari bude po celý rok usilovně vyvíjet"

Ferrari
Ferrari, foto: Scuderia Ferrari
Petr Hlawiczka 5. dubna 2011 07:00
Sdílej:

Zástupce technického ředitele Ferrari Pat Fry hovoří o problémech Scuderie v Austrálii, pneumatikách Pirelli, KERSu, DRS, vývoji a následujícím závodu v Malajsii.

Výkonnost v AustráliiFerrari zažilo v Melbourne zklamání - po slibných výsledcích z předsezónních testů nebyli na špici společně s Red Bullem, jak někteří předpokládali. "Po úvodním podniku v Austrálii jsme strávili spoustu času analýzou dat, která jsme v Melbourne získali. Jasně z nich vyplývá to, že naše závodní rychlost byla rozhodně lepší než ta, kterou jsme předvedli v kvalifikaci," soudí Fry.

"Bylo to dáno zejména způsobem, jak naše auto využívá pneumatiky, proto se hlavní část analýzy zaměřila na výkonnost během jednoho kola ve srovnání s výkonností při dlouhých jízdách v závodu.

Navíc jsme sledovali další důležité faktory - aerodynamiku, abychom věděli, ve kterých oblastech můžeme využít více potenciálu auta. Výsledky všech těchto studií stanovily základ testovacího programu, jímž projdeme v Malajsii," pokračuje Angličan.

Pneumatiky"Myslím, že se spousta lidí včetně nás s pneumatikami trochu trápila, obzvlášť v kvalifikaci, kdy jsme se z nich pokoušeli dostat maximum, zejména v jednom kole u tvrdší směsi," potvrzuje Fry.

"Situace v Malajsii bude podle mě velmi zajímavá, protože teploty vzduchu mohou dosahovat 35 °C a teploty trati 50 °C, což je mnohem více než v Austrálii. Pirelli nám sdělili, že na teplejší dráze budou rozdíly mezi dvěma typy pneumatik menší. Nemám však za takových teplot žádné zkušenosti.

Zjistit více o chování pneumatik za těchto podmínek při krátkých a dlouhých jízdách bude klíčovým prvkem pátečního programu v Sepangu."

DRSNastavitelné zadní křídlo (DRS) považuje za zajímavý nástroj, jehož přínos ale ještě není zcela zřejmý: "Po zimním testování většina týmů začíná dosahovat podobnou úroveň snižování přítlaku, takže nárůst rychlosti poskytované systémem se pohybuje mezi 20 - 25 km/h.

Myslím, že to o něco usnadňuje předjíždění, obzvlášť když uvíznete v provozu a zkoušíte předjet pomalé vozy, ale jak jsme viděli na hlavní rovince v Melbourne, je stále obtížné předjíždět vozy s podobnou celkovou výkonností jako je ta vaše. Potřebujete být v poslední zatáčce před DRS zónou kolem 3 desetin sekundy za druhým vozem, abyste měli šanci se před něj dostat na konci startovní/cílové rovinky."

KERS"Jedná se o další velmi užitečný doplněk pro vylepšení časů na kolo. Zdá se, že jeho využívání se tým od týmu liší. Některé jej používají pouze v kvalifikaci a na startu závodu, zatímco jiní jej řádně využívají po celou dobu.

Při předjíždění pomáhá, protože KERS můžete použít ke snížení odstupu na vůz před vámi a dále pak DRS. Stává se z toho taktická hra mezi dvěma vozy, při níž vůz jedoucí vzadu využívá oba pomocníku ve snaze předjet, zatímco auto vpředu může použít pouze KERS k tomu, aby zvýšil náskok před rovinkou. Je to zajímavé.

Cítím však, že je dobré, že se předjíždění nestalo příliš jednoduché, přesto že šance na předjetí trochu vzrostly a pomohly tak vylepšit show. Situace kolem pneumatik činí věci také více vzrušujícími. Vidíme potřebu vícekrát zajíždět do boxů, takže výsledek závodu není v rané fázi tak jasný, jako tomu bylo v roce 2010."

Vývoj"Po analýze kvalifikačních a závodních dat z Melbourne už máme v plánu některé věci v Malajsii změnit a vylepšit. Budou přidány na seznam již tak dost zaplněného testovacího programu s dalšími aerodynamickými vylepšeními, které už původně byly v plánu.

Přidali jsme však další tři či čtyři položky a zřejmě pro testování přibydou další nové díly, které dorazí během několika dní mezi závody v Malajsii a v Číně. Je to věc neustálého vývoje po celou sezónu."

Při testování nových dílů v Sepangu je třeba zohlednit jedinečné počasí, které se vyznačuje vysokými teplotami a vlhkostí. "Nejdůležitější je to, že vaše auto musí mít kvůli těm vysokým teplotám dostatečné chlazení. Nechcete se ale dostat do situace, kdy toho dosahujete dodatečnými otvory v karosérii, což je sice z pohledu chlazení efektivní, ale ztrácíte tím spoustu přítlaku. Potřebujete proto auto s dobrým chlazením a rozumnou mírou přítlaku, aby se vyrovnalo zvláště s kombinací vysokorychlostních zatáček na počátku druhého sektoru.

Dalším důležitým faktorem je sledování příchodu dešťových přeháněk. Obvykle jezdíme později odpoledne, což může kvalifikace a závody učinit ještě zajímavějšími."

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.