Force India dnes podala žalobu na tým Lotus, resp. 1 Malaysia Racing Team, Mika Gascoyna a společnost Aerolab kvůli porušení práv vyplývajících z duševního vlastnictví. Kauza bude projednávána za deset měsíců - v lednu 2012. V Itálii indická stáj zažalovala také Tonyho Fernandese, Mika Gascoyna a Jeana Clauda Migeota. V čem tkví problém?
Force India měla kontrakt s Aerolabem na vývoj aerodynamických dílů pro své monoposty VJM02 a VJM03. Tvrdí, že Aerolab "mohl prozradit" něco z jejich duševního vlastnictví Lotusu, který to využil pro vývoj svého vozu T127.
Zajímavé, že v případě kopírování T127 tolik za VJM03 zaostával. Monopost Force Indie o body bojoval, Lotus na něj neměl v žádném závodě. Buď je to celé vymyšlené, nebo jsou u Lotusu tak neschopní inženýři. Gascoyne však za sebou má již docela slušné úspěchy.
Majitel Aerolabu Migeot tvrdí, že veškeré tyto právní akce proti jeho osobě a Lotusu vycházejí z toho, že mu Force India dluží peníze, kvůli čemuž proti ní podnikl právní kroky a snažil se mimosoudně se dohodnout.
Vůz Force India VJM03, jehož aerodynamická řešení údajně okopíroval Lotus T127
V jeho zájmu by určitě nebylo předávat informace jednoho klienta proti druhému - zničil by tím veškerou důvěru budoucích klientů vůči sobě. Zlikvidoval by tím svou léta pečlivě budovanou živnost.
Na druhou stranu má Force India velmi pochybnou pověst, pokud jde o včasné splácení svých závazků, a v nedávných letech kvůli tomu již prohrála nejeden spor. Ve stejném duchu pokračuje Mallyova letecká společnost Kingfisher. Za porušení kontraktu byl nedávno až na příkaz soudu odškodněn například Giedo van der Garde.
O košer praktikách Force India nepřesvědčila ani nedávno při rozvázání na rok 2011 platného kontraktu s Vitantoniem Liuzzim. Nejsem si jistý, nakolik měl tým k takovému kroku oprávnění (i když někteří poukazují na nedostatečné výsledky Itala), ani jsem neslyšel o tom, že by Tonio dostal nějaké odškodnění.
Liuzzi je letos bez místa, ačkoliv smlouvu měl. O Mallyových praktikách ví své
Ačkoliv Migeot již vyhrál svůj právní spor s Force Indií, jeho peníze nyní musí počkat až na konečný verdikt v novém případě. Indický tým je chce zpět. Nesmíme zapomenout ani na vztek, který měl v minulém roce Mallya, když od něj k Lotusu putovala řada špičkových inženýrů a aerodynamiků.
Týmy sice spolu uzavřeli dle britského novináře Joa Sawarda dohodu o tom, že si již dále nebudou krást lidi, ale když se Mallya rozhodl věc vytáhnout k soudům, Lotus ochotně přijal každého, kdo se rozhodl Force Indii opustit. A to se rozhodlo udělat několik kvalitních lidí.
Další zajímavost vyplývá z toho, co o Mallyovi říkají indičtí piloti. Indie se letos dočká své první velké ceny - proč ale Mallya do týmu nechce žádného Inda? Údajně proto, že všechnu smetánku chce slíznout sám. Pokud by do svého vozu posadil krajana, dobře ví, že by byl oslavován pilot. To by jeho dobře vyvinuté ego nesneslo, proto ty řeči o tom, že nikdo z indických pilotů není tak dobrý, že by mohl řídit jeho vůz.
Fernandes čelí dalšímu soudnímu útoku. Mallyovo ego se nedokáže vypořádat s jeho úspěchem?
Fernandes navíc dosahuje obrovských úspěchů se svou leteckou společností - mnohem větších než Mallyova společnost. Otec Tonyho je navíc Ind a on sám vypadá spíše jako Ind než Malajec.
Jak si týmy povedou na trati, to budeme moci sledovat již od konce tohoto měsíce. Souboje budou mít nádech žárlivosti, která se do závodů přenese z byznysu majitelů.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.