Majitel týmu Renault, Gerard Lopez, vyjádřil frustraci na sporem o používání jména Lotus ve Formuli 1. Vyzval svého rivala, Tonyho Fernandese, aby už vyjasnil důvody, proč chce používat také jméno Lotus.
Soud, který rozhodne o právech na používání jména Lotus, se bude konat v březnu. Lopez dnes při příležitosti prezentace nového vozu vyjádřil zklamání nad tím, že spor o slavné jméno zastíní začátek sezony.
„Poznám, když se někdo snaží překrucovat věci - a je to škoda, protože my jsme nikdy nic v žádné formě nepřekrucovali," uvádí v rozhovoru pro Autosport majitel závodního týmu Gerard Lopez.
"Jen jsme řekli, že máme partnerství s Lotusem – Lotus je skvělá automobilka. Rozhodli se, že budou postupovat agresivně v otázce vývoje. Formuli 1 vnímají jako byznys, chtějí propagovat svoji značku. Upřímně, na světě je pouze jedna automobilka Lotus. Cokoliv jiného je špatné [Lopez doslova použil – „cokoliv jiného je sra...“, pozn. red.].“
Co se Renaultu nelíbí? Vlastně všechno...
„Vím o jednáních, která se vedla a vím, že jejich základem byly peníze. Není to vášeň, odkaz Colina Chapmana nebo něco podobného. Pokud by si totiž 1Malaysia Racing změnili název, ztratil by peníze od FOM. A ano, to by pro ně byl problém - a být v jejich kůži, nebyl bych vůbec vlídný. Samozřejmě bych bojoval. Vraťme se však k relitě - faktem je, že to všchno je o penězích, o ničem jiném.“
Pokud tým změní jméno a nedostane povolení od ostatních týmů a komerčních ředitelů F1 včetně Bernieho Ecclestona ztratí možnost podílet se na ziscích F1. Podle informací britského Autosportu by se mohlo jednat o částku 36 milionů dollarů. Ta týmu náleží za to, že se dostal do nejlepší desítky mezi týmy. FOM ji přerozděluje týmům na startovním roštu z příjmu z prodeje televizních práv na Formuli 1.
„Nemyslím si, že budou nějaké pochyby ohledně toho, kdo je kdo na závodní trati. Stále si myslím, že je to poškozující mít takové obstrukce kolem jména Lotus.
A věřím v to, že je celkem zničující jednat jako mal tým, který byl poražen, jako David a Goliáš. Haló? My jsme soukromý tým. Máme sponzory, ale jsme v soukromém vlastnictví a staneme se většími,“ pokračuje Lopez.„Ale celá ta věc o malém dítěti, které je poraženo vzadu v pokoji? To mě občas rozesmává. Všechno je o penězích. Pokud si prostě svoje jméno změní, tak ztratí peníze a měli by být čestní a říct to na rovinu.“
Podle Lopeze jsou příjmy z televizních práv také jediným důvodem, proč se Renault rozhodl, že se nebude snažit změnit svoje jméno na Lotus, ačkoliv Group Lotus bude v budoucnu možná hlavním akcionářem týmu.
Nový monopost týmu Lotus - T128
Když byl Autosportem Lopez dotazován, zda-li zvažovali změnu jména týmu, tak odpověděl: „Ne. Protože jsme na něj pyšní. Ztratili bychom peníze. A raději než vykládat sra..., řekneme pravdu. Důvodem je, že máme motory Renault, s Renaultem také spolupracujeme a jsme preferovaným týmem Renaultu v oblasti vývoje ohledně motorů na rok 2013. Takže máme právo podržet si jméno Renault.“
„Ale zase, kdybychom se snažili to změnit, tak přijdeme o peníze z televizních práv. Jsme na to pyšní a nikdy nebudeme říkat nic jiného.“ Lopez také znovu potvrdil, že společnost Genii Capital je 100% vlastník týmu Renault, a to i přes počáteční oznámení, že se Lotus stal majoritním držitelem akcií v týmu poté, co bylo oznámeno sponzorství.
„Koupili jsme zbylých 25% akcií od Renaultu, takže teď máme 100% akcií. Lotus je sponzorem číslo jedna. Aktuálně zakoupili opci, která jim umožňuje do dvou let nákup určité části akcií. Ale jak jsme řekli, v dohledné době jsme jedinými vlastníky my. S Protonem máme hodně kontaktů nad rámec F1. Jestli budou vlastnit 1%, 51% nebo 100%, dotvoří to větší obrázek toho, že nás to dalo dohromady, takže to v tomto smyslu nepředstavuje žádný problém," dodává majitel závodního týmu.
Tony Fernandes, který se dnes večer na tři hodiny setkal s Ronem Dennisem, k výše uvedené kritice pouze uvedl: "Znovu se vyrojily osobní útoky ze strany Renaultu na mou osobu. Musím něco dělat správně," dodal s úsměvem. "Dobro vždy vítězí."
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.
Před rokem Lewis Hamilton šokoval motorsportový svět oznámením přestupu do Ferrari. Po nějaké době si fanoušci začínají zvykat na jeho nové působiště a brzy jej uvidí v akci. I když už žije v Itálii, kde si rád dopřeje místní speciality, přiznává, že si musí dávat pozor na svou oblíbenou pizzu, aby se vešel do závodní sedačky.
Mladý Ital Kimi Antonelli zažívá svůj debut na oficiálních předsezónních testech F1. V Bahrajnu sdílí vůz Mercedesu W16 s Georgem Russellem a během tří dnů si poprvé vyzkouší intenzitu přípravy na novou sezónu.
Liam Lawson se stal prvním, kdo z týmu vyzkoušel nový monopost Red Bull RB21 při zahájení předsezónních testů v Bahrajnu. Dopolední část testovacího dne patřila právě jemu, než vůz odpoledne převzal úřadující šampion Max Verstappen.