Majitel týmu Renault, Gerard Lopez, vyjádřil frustraci na sporem o používání jména Lotus ve Formuli 1. Vyzval svého rivala, Tonyho Fernandese, aby už vyjasnil důvody, proč chce používat také jméno Lotus.
Soud, který rozhodne o právech na používání jména Lotus, se bude konat v březnu. Lopez dnes při příležitosti prezentace nového vozu vyjádřil zklamání nad tím, že spor o slavné jméno zastíní začátek sezony.
„Poznám, když se někdo snaží překrucovat věci - a je to škoda, protože my jsme nikdy nic v žádné formě nepřekrucovali," uvádí v rozhovoru pro Autosport majitel závodního týmu Gerard Lopez.
"Jen jsme řekli, že máme partnerství s Lotusem – Lotus je skvělá automobilka. Rozhodli se, že budou postupovat agresivně v otázce vývoje. Formuli 1 vnímají jako byznys, chtějí propagovat svoji značku. Upřímně, na světě je pouze jedna automobilka Lotus. Cokoliv jiného je špatné [Lopez doslova použil – „cokoliv jiného je sra...“, pozn. red.].“
Co se Renaultu nelíbí? Vlastně všechno...
„Vím o jednáních, která se vedla a vím, že jejich základem byly peníze. Není to vášeň, odkaz Colina Chapmana nebo něco podobného. Pokud by si totiž 1Malaysia Racing změnili název, ztratil by peníze od FOM. A ano, to by pro ně byl problém - a být v jejich kůži, nebyl bych vůbec vlídný. Samozřejmě bych bojoval. Vraťme se však k relitě - faktem je, že to všchno je o penězích, o ničem jiném.“
Pokud tým změní jméno a nedostane povolení od ostatních týmů a komerčních ředitelů F1 včetně Bernieho Ecclestona ztratí možnost podílet se na ziscích F1. Podle informací britského Autosportu by se mohlo jednat o částku 36 milionů dollarů. Ta týmu náleží za to, že se dostal do nejlepší desítky mezi týmy. FOM ji přerozděluje týmům na startovním roštu z příjmu z prodeje televizních práv na Formuli 1.
„Nemyslím si, že budou nějaké pochyby ohledně toho, kdo je kdo na závodní trati. Stále si myslím, že je to poškozující mít takové obstrukce kolem jména Lotus.
A věřím v to, že je celkem zničující jednat jako mal tým, který byl poražen, jako David a Goliáš. Haló? My jsme soukromý tým. Máme sponzory, ale jsme v soukromém vlastnictví a staneme se většími,“ pokračuje Lopez.„Ale celá ta věc o malém dítěti, které je poraženo vzadu v pokoji? To mě občas rozesmává. Všechno je o penězích. Pokud si prostě svoje jméno změní, tak ztratí peníze a měli by být čestní a říct to na rovinu.“
Podle Lopeze jsou příjmy z televizních práv také jediným důvodem, proč se Renault rozhodl, že se nebude snažit změnit svoje jméno na Lotus, ačkoliv Group Lotus bude v budoucnu možná hlavním akcionářem týmu.
Nový monopost týmu Lotus - T128
Když byl Autosportem Lopez dotazován, zda-li zvažovali změnu jména týmu, tak odpověděl: „Ne. Protože jsme na něj pyšní. Ztratili bychom peníze. A raději než vykládat sra..., řekneme pravdu. Důvodem je, že máme motory Renault, s Renaultem také spolupracujeme a jsme preferovaným týmem Renaultu v oblasti vývoje ohledně motorů na rok 2013. Takže máme právo podržet si jméno Renault.“
„Ale zase, kdybychom se snažili to změnit, tak přijdeme o peníze z televizních práv. Jsme na to pyšní a nikdy nebudeme říkat nic jiného.“ Lopez také znovu potvrdil, že společnost Genii Capital je 100% vlastník týmu Renault, a to i přes počáteční oznámení, že se Lotus stal majoritním držitelem akcií v týmu poté, co bylo oznámeno sponzorství.
„Koupili jsme zbylých 25% akcií od Renaultu, takže teď máme 100% akcií. Lotus je sponzorem číslo jedna. Aktuálně zakoupili opci, která jim umožňuje do dvou let nákup určité části akcií. Ale jak jsme řekli, v dohledné době jsme jedinými vlastníky my. S Protonem máme hodně kontaktů nad rámec F1. Jestli budou vlastnit 1%, 51% nebo 100%, dotvoří to větší obrázek toho, že nás to dalo dohromady, takže to v tomto smyslu nepředstavuje žádný problém," dodává majitel závodního týmu.
Tony Fernandes, který se dnes večer na tři hodiny setkal s Ronem Dennisem, k výše uvedené kritice pouze uvedl: "Znovu se vyrojily osobní útoky ze strany Renaultu na mou osobu. Musím něco dělat správně," dodal s úsměvem. "Dobro vždy vítězí."
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.