Majitel týmu Renault, Gerard Lopez, vyjádřil frustraci na sporem o používání jména Lotus ve Formuli 1. Vyzval svého rivala, Tonyho Fernandese, aby už vyjasnil důvody, proč chce používat také jméno Lotus.
Soud, který rozhodne o právech na používání jména Lotus, se bude konat v březnu. Lopez dnes při příležitosti prezentace nového vozu vyjádřil zklamání nad tím, že spor o slavné jméno zastíní začátek sezony.
„Poznám, když se někdo snaží překrucovat věci - a je to škoda, protože my jsme nikdy nic v žádné formě nepřekrucovali," uvádí v rozhovoru pro Autosport majitel závodního týmu Gerard Lopez.
"Jen jsme řekli, že máme partnerství s Lotusem – Lotus je skvělá automobilka. Rozhodli se, že budou postupovat agresivně v otázce vývoje. Formuli 1 vnímají jako byznys, chtějí propagovat svoji značku. Upřímně, na světě je pouze jedna automobilka Lotus. Cokoliv jiného je špatné [Lopez doslova použil – „cokoliv jiného je sra...“, pozn. red.].“
Co se Renaultu nelíbí? Vlastně všechno...
„Vím o jednáních, která se vedla a vím, že jejich základem byly peníze. Není to vášeň, odkaz Colina Chapmana nebo něco podobného. Pokud by si totiž 1Malaysia Racing změnili název, ztratil by peníze od FOM. A ano, to by pro ně byl problém - a být v jejich kůži, nebyl bych vůbec vlídný. Samozřejmě bych bojoval. Vraťme se však k relitě - faktem je, že to všchno je o penězích, o ničem jiném.“
Pokud tým změní jméno a nedostane povolení od ostatních týmů a komerčních ředitelů F1 včetně Bernieho Ecclestona ztratí možnost podílet se na ziscích F1. Podle informací britského Autosportu by se mohlo jednat o částku 36 milionů dollarů. Ta týmu náleží za to, že se dostal do nejlepší desítky mezi týmy. FOM ji přerozděluje týmům na startovním roštu z příjmu z prodeje televizních práv na Formuli 1.
„Nemyslím si, že budou nějaké pochyby ohledně toho, kdo je kdo na závodní trati. Stále si myslím, že je to poškozující mít takové obstrukce kolem jména Lotus.
A věřím v to, že je celkem zničující jednat jako mal tým, který byl poražen, jako David a Goliáš. Haló? My jsme soukromý tým. Máme sponzory, ale jsme v soukromém vlastnictví a staneme se většími,“ pokračuje Lopez.„Ale celá ta věc o malém dítěti, které je poraženo vzadu v pokoji? To mě občas rozesmává. Všechno je o penězích. Pokud si prostě svoje jméno změní, tak ztratí peníze a měli by být čestní a říct to na rovinu.“
Podle Lopeze jsou příjmy z televizních práv také jediným důvodem, proč se Renault rozhodl, že se nebude snažit změnit svoje jméno na Lotus, ačkoliv Group Lotus bude v budoucnu možná hlavním akcionářem týmu.
Nový monopost týmu Lotus - T128
Když byl Autosportem Lopez dotazován, zda-li zvažovali změnu jména týmu, tak odpověděl: „Ne. Protože jsme na něj pyšní. Ztratili bychom peníze. A raději než vykládat sra..., řekneme pravdu. Důvodem je, že máme motory Renault, s Renaultem také spolupracujeme a jsme preferovaným týmem Renaultu v oblasti vývoje ohledně motorů na rok 2013. Takže máme právo podržet si jméno Renault.“
„Ale zase, kdybychom se snažili to změnit, tak přijdeme o peníze z televizních práv. Jsme na to pyšní a nikdy nebudeme říkat nic jiného.“ Lopez také znovu potvrdil, že společnost Genii Capital je 100% vlastník týmu Renault, a to i přes počáteční oznámení, že se Lotus stal majoritním držitelem akcií v týmu poté, co bylo oznámeno sponzorství.
„Koupili jsme zbylých 25% akcií od Renaultu, takže teď máme 100% akcií. Lotus je sponzorem číslo jedna. Aktuálně zakoupili opci, která jim umožňuje do dvou let nákup určité části akcií. Ale jak jsme řekli, v dohledné době jsme jedinými vlastníky my. S Protonem máme hodně kontaktů nad rámec F1. Jestli budou vlastnit 1%, 51% nebo 100%, dotvoří to větší obrázek toho, že nás to dalo dohromady, takže to v tomto smyslu nepředstavuje žádný problém," dodává majitel závodního týmu.
Tony Fernandes, který se dnes večer na tři hodiny setkal s Ronem Dennisem, k výše uvedené kritice pouze uvedl: "Znovu se vyrojily osobní útoky ze strany Renaultu na mou osobu. Musím něco dělat správně," dodal s úsměvem. "Dobro vždy vítězí."
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.