Skupina Group Lotus dnes oznámila uzavření sedmileté několikamiliardové smlouvy s týmem Renault F1. Proč se nedohodla s týmem Lotus Tonyho Fernandese? Co je v pozadí sporu o název Lotus ve Formuli 1?
Pro začátek bych stručně připomněl, které strany jsou ve sporu a kdo za nimi stojí:
Lotus RacingSoučasný závodní tým, kterému šéfuje malajský úspěšný podnikatel (dle Forbesu letos nejúspěšnější) Tony Fernandes. Krom závodního týmu v poslední době velmi prosperuje jeho letecká společnost AirAsia. Tony společně s technickým ředitelem letos přivedl na start šampionátu Formule 1 tým Lotus Racing, který se od příštího roku bude jmenovat Team Lotus.
Group LotusKonkurenční skupina, která s týmem Lotus Racing nemá nic společného - krom toho, že si také činí nároky na značku Lotus a odvolává se na stejnou historii jako první jmenovaný. Majoritní podíl v ní má malajská státní automobilka Proton, která je v poslední době mimochodem ve ztrátě. V jejím čele stojí Dany Bahar, který se stal generálním ředitelem poté, co přišel loni v říjnu z Ferrari, kde zastával seniorskou funkci prezidenta komerčního oddělení italské automobilky. Group Lotus dnes odkoupila majoritní podíl v závodním týmu Renaultu, s nímž bude příští rok působit v F1 pod jménem Lotus Renault GP.
Bývalý marketingový ředitel Ferrari Dany Bahar jde tvrdě za svým cílem
Jak se rozhořel spor, v němž vítězí lidské ego a prohrávají fanoušciV létě roku 2009 si šéf marketingu Ferrari Dany Bahar uvědomil hodnotu značky Lotus a rozhodl se přijmout novou výzvu. Akcionářům v mateřském Protonu představil dojemný velkolepý obchodní plán, který se jim velmi zamlouval. Zatímco byl jmenován generálním ředitelem Group Lotus, charismatický Tony Fernandes tou dobou zrovna dostal povolení ke startu s novým týmem ve Formuli 1. Bahar zkrátka přišel pozdě, byť měl v plánu být první.
To jej však nikterak neodradilo a všemožně se od té doby snažil Fernandesovi házet klacky pod nohy a odklidit jej z cesty, aby se mohl ohánět značkou Lotus a její historií v motosportu on - k čemuž, jak se zdá, neměl právo. To si totiž ošetřil Fernandes. Bahar s ním odmítal uzavřít jakékoliv dohody či přijmout kompenzace v zájmu vyřešení problému.
Bude nyní na soudech, aby rozhodli, kdo má či nemá pravdu - podle všeho se však zdá, že Baharova skupina Group Lotus v právu není. Nechci nic předjímat, ale pokud by se skutečně ukázalo, že nemá pravdu, může očekávat rovněž žalobu domáhající se náhrady škod.
Mateřská automobilka Proton Bahara a jeho krok odkoupit akcie Renaultu (více zde) a stát se jeho hlavním sponzorem podporuje - kdyby to totiž neudělala, dala by najevo, že jeho jmenování bylo chybným krokem. Ano, zdá se, že sporu vládne lidské ego a pýcha.
Nakolik bylo angažování Bahara a zajištění jeho projektu dobrým krokem, se ukáže při prodeji automobilů Protonu (pokud se tedy projekt dostane tak daleko). Pokud se v tomto směru malajskému výrobci vozů nebude dařit, plán jasně selhal.
Kdo by ale potom celou tu třímiliardovou legraci zaplatil? Protože je Proton vlastněný malajskou vládou, bude nucena splácet dluhy místo automobilky ona, respektive obyčejní lidé, daňoví poplatníci. Tony Fernandes pak bude moci ovládnout to, co z Group Lotus a Protonu zbyde a vybudovat automobilku založenou na rozumných obchodních principech. Ostatně, totéž se mu již v podobném měřítku podařilo s leteckou společností AirAsia.
Pokud však FIA s Ecclestonem přijmou dva týmy stejného jména do Formule 1, značka Lotus může utrpět značné škody. Nejen kvůli matení fanoušků Formule 1 po celém světě, ale i pro to, že Lotus již nebude představovat důvěryhodné jméno pro případné investice a sponzory. Spor o název, jehož jsme svědky, a který se ještě zřejmě nějakou dobu potáhne, totiž neprospěje vůbec nikomu.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.