Skupina Group Lotus dnes oznámila uzavření sedmileté několikamiliardové smlouvy s týmem Renault F1. Proč se nedohodla s týmem Lotus Tonyho Fernandese? Co je v pozadí sporu o název Lotus ve Formuli 1?
Pro začátek bych stručně připomněl, které strany jsou ve sporu a kdo za nimi stojí:
Lotus RacingSoučasný závodní tým, kterému šéfuje malajský úspěšný podnikatel (dle Forbesu letos nejúspěšnější) Tony Fernandes. Krom závodního týmu v poslední době velmi prosperuje jeho letecká společnost AirAsia. Tony společně s technickým ředitelem letos přivedl na start šampionátu Formule 1 tým Lotus Racing, který se od příštího roku bude jmenovat Team Lotus.
Group LotusKonkurenční skupina, která s týmem Lotus Racing nemá nic společného - krom toho, že si také činí nároky na značku Lotus a odvolává se na stejnou historii jako první jmenovaný. Majoritní podíl v ní má malajská státní automobilka Proton, která je v poslední době mimochodem ve ztrátě. V jejím čele stojí Dany Bahar, který se stal generálním ředitelem poté, co přišel loni v říjnu z Ferrari, kde zastával seniorskou funkci prezidenta komerčního oddělení italské automobilky. Group Lotus dnes odkoupila majoritní podíl v závodním týmu Renaultu, s nímž bude příští rok působit v F1 pod jménem Lotus Renault GP.
Bývalý marketingový ředitel Ferrari Dany Bahar jde tvrdě za svým cílem
Jak se rozhořel spor, v němž vítězí lidské ego a prohrávají fanoušciV létě roku 2009 si šéf marketingu Ferrari Dany Bahar uvědomil hodnotu značky Lotus a rozhodl se přijmout novou výzvu. Akcionářům v mateřském Protonu představil dojemný velkolepý obchodní plán, který se jim velmi zamlouval. Zatímco byl jmenován generálním ředitelem Group Lotus, charismatický Tony Fernandes tou dobou zrovna dostal povolení ke startu s novým týmem ve Formuli 1. Bahar zkrátka přišel pozdě, byť měl v plánu být první.
To jej však nikterak neodradilo a všemožně se od té doby snažil Fernandesovi házet klacky pod nohy a odklidit jej z cesty, aby se mohl ohánět značkou Lotus a její historií v motosportu on - k čemuž, jak se zdá, neměl právo. To si totiž ošetřil Fernandes. Bahar s ním odmítal uzavřít jakékoliv dohody či přijmout kompenzace v zájmu vyřešení problému.
Bude nyní na soudech, aby rozhodli, kdo má či nemá pravdu - podle všeho se však zdá, že Baharova skupina Group Lotus v právu není. Nechci nic předjímat, ale pokud by se skutečně ukázalo, že nemá pravdu, může očekávat rovněž žalobu domáhající se náhrady škod.
Mateřská automobilka Proton Bahara a jeho krok odkoupit akcie Renaultu (více zde) a stát se jeho hlavním sponzorem podporuje - kdyby to totiž neudělala, dala by najevo, že jeho jmenování bylo chybným krokem. Ano, zdá se, že sporu vládne lidské ego a pýcha.
Nakolik bylo angažování Bahara a zajištění jeho projektu dobrým krokem, se ukáže při prodeji automobilů Protonu (pokud se tedy projekt dostane tak daleko). Pokud se v tomto směru malajskému výrobci vozů nebude dařit, plán jasně selhal.
Kdo by ale potom celou tu třímiliardovou legraci zaplatil? Protože je Proton vlastněný malajskou vládou, bude nucena splácet dluhy místo automobilky ona, respektive obyčejní lidé, daňoví poplatníci. Tony Fernandes pak bude moci ovládnout to, co z Group Lotus a Protonu zbyde a vybudovat automobilku založenou na rozumných obchodních principech. Ostatně, totéž se mu již v podobném měřítku podařilo s leteckou společností AirAsia.
Pokud však FIA s Ecclestonem přijmou dva týmy stejného jména do Formule 1, značka Lotus může utrpět značné škody. Nejen kvůli matení fanoušků Formule 1 po celém světě, ale i pro to, že Lotus již nebude představovat důvěryhodné jméno pro případné investice a sponzory. Spor o název, jehož jsme svědky, a který se ještě zřejmě nějakou dobu potáhne, totiž neprospěje vůbec nikomu.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.