Skupina Group Lotus dnes oznámila uzavření sedmileté několikamiliardové smlouvy s týmem Renault F1. Proč se nedohodla s týmem Lotus Tonyho Fernandese? Co je v pozadí sporu o název Lotus ve Formuli 1?
Pro začátek bych stručně připomněl, které strany jsou ve sporu a kdo za nimi stojí:
Lotus RacingSoučasný závodní tým, kterému šéfuje malajský úspěšný podnikatel (dle Forbesu letos nejúspěšnější) Tony Fernandes. Krom závodního týmu v poslední době velmi prosperuje jeho letecká společnost AirAsia. Tony společně s technickým ředitelem letos přivedl na start šampionátu Formule 1 tým Lotus Racing, který se od příštího roku bude jmenovat Team Lotus.
Group LotusKonkurenční skupina, která s týmem Lotus Racing nemá nic společného - krom toho, že si také činí nároky na značku Lotus a odvolává se na stejnou historii jako první jmenovaný. Majoritní podíl v ní má malajská státní automobilka Proton, která je v poslední době mimochodem ve ztrátě. V jejím čele stojí Dany Bahar, který se stal generálním ředitelem poté, co přišel loni v říjnu z Ferrari, kde zastával seniorskou funkci prezidenta komerčního oddělení italské automobilky. Group Lotus dnes odkoupila majoritní podíl v závodním týmu Renaultu, s nímž bude příští rok působit v F1 pod jménem Lotus Renault GP.
Bývalý marketingový ředitel Ferrari Dany Bahar jde tvrdě za svým cílem
Jak se rozhořel spor, v němž vítězí lidské ego a prohrávají fanoušciV létě roku 2009 si šéf marketingu Ferrari Dany Bahar uvědomil hodnotu značky Lotus a rozhodl se přijmout novou výzvu. Akcionářům v mateřském Protonu představil dojemný velkolepý obchodní plán, který se jim velmi zamlouval. Zatímco byl jmenován generálním ředitelem Group Lotus, charismatický Tony Fernandes tou dobou zrovna dostal povolení ke startu s novým týmem ve Formuli 1. Bahar zkrátka přišel pozdě, byť měl v plánu být první.
To jej však nikterak neodradilo a všemožně se od té doby snažil Fernandesovi házet klacky pod nohy a odklidit jej z cesty, aby se mohl ohánět značkou Lotus a její historií v motosportu on - k čemuž, jak se zdá, neměl právo. To si totiž ošetřil Fernandes. Bahar s ním odmítal uzavřít jakékoliv dohody či přijmout kompenzace v zájmu vyřešení problému.
Bude nyní na soudech, aby rozhodli, kdo má či nemá pravdu - podle všeho se však zdá, že Baharova skupina Group Lotus v právu není. Nechci nic předjímat, ale pokud by se skutečně ukázalo, že nemá pravdu, může očekávat rovněž žalobu domáhající se náhrady škod.
Mateřská automobilka Proton Bahara a jeho krok odkoupit akcie Renaultu (více zde) a stát se jeho hlavním sponzorem podporuje - kdyby to totiž neudělala, dala by najevo, že jeho jmenování bylo chybným krokem. Ano, zdá se, že sporu vládne lidské ego a pýcha.
Nakolik bylo angažování Bahara a zajištění jeho projektu dobrým krokem, se ukáže při prodeji automobilů Protonu (pokud se tedy projekt dostane tak daleko). Pokud se v tomto směru malajskému výrobci vozů nebude dařit, plán jasně selhal.
Kdo by ale potom celou tu třímiliardovou legraci zaplatil? Protože je Proton vlastněný malajskou vládou, bude nucena splácet dluhy místo automobilky ona, respektive obyčejní lidé, daňoví poplatníci. Tony Fernandes pak bude moci ovládnout to, co z Group Lotus a Protonu zbyde a vybudovat automobilku založenou na rozumných obchodních principech. Ostatně, totéž se mu již v podobném měřítku podařilo s leteckou společností AirAsia.
Pokud však FIA s Ecclestonem přijmou dva týmy stejného jména do Formule 1, značka Lotus může utrpět značné škody. Nejen kvůli matení fanoušků Formule 1 po celém světě, ale i pro to, že Lotus již nebude představovat důvěryhodné jméno pro případné investice a sponzory. Spor o název, jehož jsme svědky, a který se ještě zřejmě nějakou dobu potáhne, totiž neprospěje vůbec nikomu.
Lewis Hamilton zaostal v tréninku na Hungaroringu za týmovým kolegou Charlesem Leclercem. Brit ztrácel tempo a hledal optimální nastavení monopostu.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.
McLaren vstoupil do víkendu na Hungaroringu ve velkém stylu a ovládl první volný trénink. Navázal tak na silný výkon z Belgie, kde tým rovněž patřil k nejrychlejším.
Lewis Hamilton zatím ve Ferrari nenaplňuje vysoká očekávání, což potvrdil i nevýrazný výkon na Velké ceně Belgie. Namísto boje o vítězství zatím zažívá frustraci a nelehké hledání formy.
Fernando Alonso kvůli bolestem zad vynechá první trénink na Velkou cenu Maďarska. Jeho místo v kokpitu Aston Martinu dočasně zaujme rezervní jezdec Felipe Drugovich.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.