Skupina Group Lotus dnes podepsala se závodním F1 týmem Renault sedmiletou smlouvu v hodnotě 100 milionů liber (v přepočtu 3 miliard Kč). Tým by měl příští rok nastupovat jako Lotus Renault GP.
Po tomto oznámení se ve Formuli 1 dočkáme v příští sezóně bizarní situace: dvou týmu Lotus s motory Renault na startovním roštu. Nedávno se do příštího ročníku přihlásil současný Fernandesův Lotus Racing jako Team Lotus.
Situace je pro fanoušky o to smutnější, že oba týmy chtějí využít stejné černo-zlaté barevné kombinace a oba se odvolávají na to, že pokračují v historické tradici Lotusu kdysi sponzorovaného společností John Player Special, Chapmanova Lotusu, který kdysi proslavili Emerson Fittipaldi, Nigel Mansell či Ayrton Senna.
Lotus Renault GP nyní věří, že pozice Tonyho Fernandese je neudržitelná a že oni jsou jediní, kteří mají zajištění opravdového Lotusu. Skupina Group Lotus nyní hodlá investovat přes 3 miliardy Kč za roli hlavního sponzora.
Takto by měl příští rok vypadat monopost Renaultu
Francouzská automobilka Renault loni prodala lucemburské investiční společnosti Genii Capital 75% podíl v závodním týmu. Group Lotus nyní se schválením mateřské společnosti Proton odkoupili od automobilky Renault zbylých 25 % a od Genii další podíl tak, aby získal majoritu.
Původní Renault zůstane v F1 již jen jako dodavatel motorů pro týmy, ale jeho bývalý závodní tým bude pokračovat se stejným jménem šasi. Zbavit se názvu Renault by totiž znamenalo, že by Lotus Renault GP přišel o veškeré peníze, které Ecclestone uděluje za body dosažené v šampionátu.
Vyjádření kompetentních osobností
Generální ředitel skupiny Group Lotus Dany Bahar, který velmi agresivně tlačí svou společnost do světa motosportu, uvedl: "Nedokážu si představit lepší platformu pro prezentaci značky automobilky než motosport a Formule 1 je na samotném vrcholu závodění. Jsme si dobře vědomi velkých sporů ohledně použití naši značky v F1 a je mi potěšením formálně vyjasnit naši pozici jasně a pro všechny: jsme Lotus a jsme zpět!"
Prezident F1 týmu Renaultu Gerard Lopez novinku komentoval slovy: "Je to nesmírně vzrušující začít novou éru týmu partnerstvím s Group Lotus. V nadcházejících sezónách budeme pokračovat v radostném a pevném vztahu s Renaultem. Je to poklona týmu v Enstone za excelentní práci v letošním roce, že jsme byli schopni přilákat jak velkého sponzora, tak i novou investici pro velice slibnou budoucnost."
Tony Fernandes, šéf konkurenčního týmu Lotus Racing (příští rok bude soutěžit jako Team Lotus), tímto krokem však zlomený není: "Dany Bahar nám tím prokázal laskavost. Nikdy jsem se ohledně budoucnosti a naší stáje Team Lotus necítil lépe. Zdá se ale, že s černo-zlatou se nám snaží ukrást náš nápad."
Poradce Protonu a bývalý malajský premiér Tun Dr Mahathir Mohamat uvedl: "Toto je vzrušující vývoj, který přinese strategické výhody jak pro Group Lotus, tak i pro Proton. Plně toto partnerství podporuji."
Prezident Protonu Dato' Sri Mohd Nadzmi Mohd Salleh dokládá nadšenou podporu malajské automobilky vůči spojení s Renaultem: "Víme, že Group Lotus může mnoho nabídnout Formuli 1 a obráceně. Po pečlivém zvážení věříme, že toto uspořádání bude plodné jak z komerčního, tak i marketingového hlediska."
Technický ředitel stáje Team Lotus Mike Gascoyne dokázal přes pro něj neradostnou zprávu zavtipkovat: "S Lotusy to je jako s autobusy: čekáte věčnost, a pak přijedou dva najednou!"
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.