Skupina Group Lotus dnes podepsala se závodním F1 týmem Renault sedmiletou smlouvu v hodnotě 100 milionů liber (v přepočtu 3 miliard Kč). Tým by měl příští rok nastupovat jako Lotus Renault GP.
Po tomto oznámení se ve Formuli 1 dočkáme v příští sezóně bizarní situace: dvou týmu Lotus s motory Renault na startovním roštu. Nedávno se do příštího ročníku přihlásil současný Fernandesův Lotus Racing jako Team Lotus.
Situace je pro fanoušky o to smutnější, že oba týmy chtějí využít stejné černo-zlaté barevné kombinace a oba se odvolávají na to, že pokračují v historické tradici Lotusu kdysi sponzorovaného společností John Player Special, Chapmanova Lotusu, který kdysi proslavili Emerson Fittipaldi, Nigel Mansell či Ayrton Senna.
Lotus Renault GP nyní věří, že pozice Tonyho Fernandese je neudržitelná a že oni jsou jediní, kteří mají zajištění opravdového Lotusu. Skupina Group Lotus nyní hodlá investovat přes 3 miliardy Kč za roli hlavního sponzora.
Takto by měl příští rok vypadat monopost Renaultu
Francouzská automobilka Renault loni prodala lucemburské investiční společnosti Genii Capital 75% podíl v závodním týmu. Group Lotus nyní se schválením mateřské společnosti Proton odkoupili od automobilky Renault zbylých 25 % a od Genii další podíl tak, aby získal majoritu.
Původní Renault zůstane v F1 již jen jako dodavatel motorů pro týmy, ale jeho bývalý závodní tým bude pokračovat se stejným jménem šasi. Zbavit se názvu Renault by totiž znamenalo, že by Lotus Renault GP přišel o veškeré peníze, které Ecclestone uděluje za body dosažené v šampionátu.
Vyjádření kompetentních osobností
Generální ředitel skupiny Group Lotus Dany Bahar, který velmi agresivně tlačí svou společnost do světa motosportu, uvedl: "Nedokážu si představit lepší platformu pro prezentaci značky automobilky než motosport a Formule 1 je na samotném vrcholu závodění. Jsme si dobře vědomi velkých sporů ohledně použití naši značky v F1 a je mi potěšením formálně vyjasnit naši pozici jasně a pro všechny: jsme Lotus a jsme zpět!"
Prezident F1 týmu Renaultu Gerard Lopez novinku komentoval slovy: "Je to nesmírně vzrušující začít novou éru týmu partnerstvím s Group Lotus. V nadcházejících sezónách budeme pokračovat v radostném a pevném vztahu s Renaultem. Je to poklona týmu v Enstone za excelentní práci v letošním roce, že jsme byli schopni přilákat jak velkého sponzora, tak i novou investici pro velice slibnou budoucnost."
Tony Fernandes, šéf konkurenčního týmu Lotus Racing (příští rok bude soutěžit jako Team Lotus), tímto krokem však zlomený není: "Dany Bahar nám tím prokázal laskavost. Nikdy jsem se ohledně budoucnosti a naší stáje Team Lotus necítil lépe. Zdá se ale, že s černo-zlatou se nám snaží ukrást náš nápad."
Poradce Protonu a bývalý malajský premiér Tun Dr Mahathir Mohamat uvedl: "Toto je vzrušující vývoj, který přinese strategické výhody jak pro Group Lotus, tak i pro Proton. Plně toto partnerství podporuji."
Prezident Protonu Dato' Sri Mohd Nadzmi Mohd Salleh dokládá nadšenou podporu malajské automobilky vůči spojení s Renaultem: "Víme, že Group Lotus může mnoho nabídnout Formuli 1 a obráceně. Po pečlivém zvážení věříme, že toto uspořádání bude plodné jak z komerčního, tak i marketingového hlediska."
Technický ředitel stáje Team Lotus Mike Gascoyne dokázal přes pro něj neradostnou zprávu zavtipkovat: "S Lotusy to je jako s autobusy: čekáte věčnost, a pak přijedou dva najednou!"
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.