Jde do tuhého! Tak bychom mohli mluvit o boji, který se naplno rozhořel mezi jednotlivými týmy Formule 1.
Fernando Alonso vede s náskokem 11 bodů před Markem Webberem, 21 bodů před Lewisem Hamiltonem a 25 bodů před Sebastianem Vettelem. Jensona Buttona již nemusíme zmiňovat, i když matematická naděje tu pro něho ještě je. Aby Button vyhrál, to by se ale musel stát zázrak, jaký formulová historie nepamatuje.
Christian Horner znovu oživil vzpomínky na německý Hockheimring, kde se jela Velká cena 25. července. Tehdy Felipe Massa „přepustil“ svou pozici Fernandovi, takže si mohl připsat k dobru dalších 7 bodů. „Kdyby tyto body rozhodly šampionát, bylo by to velmi frustrující, týmová režie je zakázaná,“ uvedl šéf Red Bull Racing Christian Horner. „FIA ale rozhodla takto. Nemůžeme u změnit to, co se stalo. Musíme se jen soustředit na blížící se závody v Brazílii a Abú Zabí.“
Pokutu ve výši 100 000 dolarů dostala stáj Ferrari od komisařů FIA. „Je to o demokracii,“ uvedl bývalý prezident FIA Max Mosley. „Ve světové radě (FIA) se děje mnoho věcí, se kterými osobně nesouhlasím, ale rada má 26 členů a každý z nich má svůj hlas.“
Mosley zastává názor, že FIA měla Alonsovi odebrat i body, které získal díky předjetí Massy: „Měli to udělat, bylo to absolutní minimum. Pokud teď Alonso získá titul s menším náskokem než 7 bodů, znehodnotí to celý šampionát.“
Právě § 39.1, zakazující týmovou režii byl schválen v době, kdy FIA vedl Max Mosley. Sám však týmovou režii nepovažuje za úplně špatnou. „Každý si může všimnout toho, že někteří jezdci si občas pomáhají,“ říká Mosley. „Vyhrát totiž může jen jeden z nich. Je to celkem jasné a každý to ví. Neakceptovatelné je to hlavně díky fanouškům, kterým se toto nelíbí.“
"V Hockenheimring jsme byli svědky pěkného souboje Alonsa s Massou. Mnozí se ptali: Předjede Alonso Massu? Bylo to napínavé, ale když tým svým jezdcům oznámil své plány, zájem se vytratil. Především fanoušci se cítili podvedeni a to se nedá tolerovat,“ dodal Max Mosley.
Německý Express po závodech šel ještě dál – přišel s informacemi, že si Alonso na Massu do vysílačky neustále stěžoval, kritizoval Massu že ho nechce pustit před sebe až do doby, než přišel příkaz týmu. Doufejme jen, že ve zbývajících dvou závodech zvítězí ten, kdo je silnější a rychlejší a tím pádem nejlepší.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.