V uplynulém víkendu v Singapuru podal Michael Schumacher jeden ze svých nejhorších letošních výkonů. Proč již nikdy nebude dosahovat špičkové výkonnosti, s níž porážel ostatní piloty?
Zpočátku sezóny jeho příznivci vyzývali: "Dejte mu pár závodů, ať si zvykne na pneumatiky, pak ho můžete soudit. Ještě všem ukáže!" Místo toho jsme si ale zvykli na to, že v kvalifikaci končí o několik desetin za svým týmovým kolegou Nicem Rosbergem - v Singapuru tento rozdíl činil 0,259 vteřiny.
V závodě to však bylo ještě horší: Schumi předvedl pomalou, nekonzistentní jízdu plnou chyb a podal další důkaz o tom, že se nezlepšuje - spíše naopak. Není divu, že si někteří kladou otázku, jestli bude pokračovat i v roce 2011. Svým neúspěšným návratem podpořil škarohlídky snižujících dokonce hodnotu jeho předcházejících titulů. Šéf Mercedesu Ross Brawn však tvrdí, že Schumi bude pokračovat i příští rok a že se zlepší, dle jiných nás ale žádný zázrak nečeká, a například bývalého majitel týmu Formule 1 Eddieho Jordan hlásá, že brzy se závoděním v F1 skončí definitivně.
Co nám odhalují letošní čísla?Nico Rosberg vede 12:3, bývalý sedminásobný mistr světa zaostává průměrně o tři desetiny. V závodech získal mladší z Němců 122 bodů, Schumi 46 (37,7 %).
Pokud bychom sezónu rozdělili zatím na dvě poloviny, v té první zaostával v kvalifikaci za Rosbergem průměrně o 0,136 vteřiny, ve druhé, v které měl být lepší, již 0,359 vteřiny. V první polovině získal v závodech polovinu z Rosbergových bodů, ve druhé pouze pětinu.
V Singapuru do prvních zastávek v boxech (nepočítaje kola za safety-carem) byl jeho průměrný čas na kolo o více než vteřinu horší než Rosbergův (1,54,790 vs. 1:53,761 min). Oba jeli na stejné směsi pneumatik minimálně 20 kol na "čistém vzduchu."
Michael se pohyboval na osmém místě, po chybě pod tlakem ze strany rychlejšího Marka Webbera v zatáčce číslo pět a zdržení při následné zastávce v boxech se propadl do hloubi pole. Krátce nato zkusil neohrabaně předjet Nicka Heidfelda na Sauberu, což skončilo vzájemnou kolizí.
Kdyby byl nováčkem, těžko by si jej nějaký tým na základě těchto statistik ponechal i pro další sezónu. Mercedes ho samozřejmě nevyhodí, bude chtít ale Schumacher pokračovat? Jeho schopnosti se s přibývajícím věkem očividně vytrácejí.
Zlatá éra - v čem vynikalV dobách svého působení u Ferrari bylo z průjezdu náročných zatáček vidět, že se jedná o génia za volantem. Dokázal se svým vozem vždy jezdit na limitu. Letos nic takového nepozoruji. Mercedes samozřejmě nemá takto konkurenceschopné auto, jaké měl obvykle u Ferrari, jenže geniálně jezdil pravidelně v letech 1996 - 2005 i s monoposty, které nebyly vždy nejrychlejší.
V Singapuru vypadal tak, jako ve všech letošních závodech. S vozem se spíše pere, než že by jezdil s citem a předvídavostí na hraně. Snaží se, ale nedokáže překonat možnosti svého vozu, tak jako to nyní například předvádí Fernando Alonso.
V čem je problémSchumacher uvádí, že to má co do činění s pneumatikami Bridgestone, které vpředu neposkytují tolik přilnavosti, kolik by potřeboval pro svou přirozenou dokonalou jízdu. Má to logiku. S dobře sedící přídí byl zvyklý nasměrovat vůz k vrcholu zatáčky o něco dříve, přičemž než ho dosáhl, používal svůj skvělý cit pro přenos váhy při brzdění a zatáčení pro směrování kolem něj, takže zatáčky projížděl s minimálním natočením volantu a brzkou změnou směru.
Nastavením menšího dorazu řízení, méně broušení pneumatik snižující rychlost, brzké nasměrování vozu při výjezdu ze zatáčky, dřívější akcelerace - tohle všechno mu současné pneumatiky neumožňují. V minulosti se však dokázal nedotáčivým vozům skvěle přizpůsobit. Dokázal přizpůsobit svůj jízdní styl každé zatáčce, v každém kole - jakkoliv to bylo potřeba.
Byl výborný v tom, jak dokázal přizpůsobit svůj agresivní jízdní styl hned v prvním kole při výjezdu z boxů, takže dokázal velmi rychle zahřát pneumatiky, načež styl po dosažení provozní teploty úplně změnil. Kam se tato schopnost poděla?
Může se zlepšit?Zlepší se díky novým pneumatikám Pirelli? Získá díky tomu na přední nápravě to, co potřebuje, a dokáže se zázračně vrátit a bojovat o titul? Pravidla v oblasti pneumatik se nezmění - zúžení předních pneumatik, jež vešlo před letošní sezónou v platnost, musí budoucí dodavatel obutí nadále respektovat.
Přizpůsobí lépe díky nové konstrukci a směsím svou jízdu? Jízdní styl je vyjádřením cítění a vnímání rovnováhy - zázračné kombinace citlivosti vnitřního ucha vůči bočnímu zrychlování a následné koordinaci končetin. V tomto býval vždy výjímečný. Na základě letošních výkonů se mi však zdá, že se tyto schopnosti spolu s přizpůsobivostí postupně vytrácejí.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.