V Malajsii se schyluje k pořádné bitvě. Proton dnes vypověděl smlouvu s Tonym Fernandesem a týmem 1Malaysia Racing na použití názvu Lotus. Tvrdí, že Fernandes nemá právo na užití názvu Team Lotus, který hodlal od příští sezóny používat, a hodlá se všemi prostředky bránit proti zneužívání „své“ značky.
Zdánlivá idylka nabrala nečekaný směr. Nováček ve formuli jedna, malajský tým Lotus Racing, se zřejmě hladkého navázání na úspěšný tým Colina Chapmana nedočká. Po nočním závodě v Singapuru se přiostřily spory ohledně názvu stáje. Na patnácté velké ceně letošní sezóny formule jedna šéf týmu Tony Fernandes ohlásil, že uzavřel dohodu s Davidem Huntem, držitelem práv na název legendární stáje Team Lotus. Zelené vozy měly pod novým jménem jezdit od příští sezóny (informovali jsme o tom zde). Proti tomu se však postavil malajský výrobce aut Proton, který je dceřinnou společností Skupiny Lotus (Group Lotus), výrobce sportovních vozů. Proton je držitelem práv na značku Lotus v automobilovém průmyslu – a tedy i v motorsportu. Tvrdí, že David Hunt neměl právo udělit Fernandesovi povolení k použití jména Team Lotus a hodlá jakémukoli používání značky v F1 zabránit.
Bitva o název týmu zřejmě začíná
„Skupina Lotus nyní se souhlasem Protonu vypověděla licenci na použití značky Lotus Racing pro 1 Malaysia Racing Team v roce 2011 a budoucích sezónách formule jedna, a to kvůli zjevnému a vytrvalému porušování této licence týmem 1 Malaysia Racing Team, která poškozovala značku Lotus,“ stojí v dnešní prohlášení Protonu.„Po této výpovědi nemá ani 1 Malaysia Racing tým, ani žádná společnost spojená s panem Fernandesem, jako jsou Tune Group Sdn Bhd či Team Lotus Ventures Limited, oprávnění od Společnosti Lotus používat jakoukoli značku Lotus v sezóně 2011 formule jedna. To zahrnuje též použití značky Team Lotus. Skupina Lotus chápe, že se pan Fernandes snaží přejmenovat tým formule jedna Lotus Racing na Team Lotus pro sezónu 2011. Pan Fernandes naznačil, že Tune Group získala práva na název Team Lotus od firmy jménem Team Lotus Ventures Limited dříve vlastněné Davidem Huntem. Skupina Lotus se domnívá, že se tato práva nezakládají na žádných legálních základech. To je skutečnost, jíž si byl pan Fernandes velmi dobře vědom, když je jeho společnost kupovala,“ tvrdí prohlášení Protonu.Představitelé Lotusu na prohlášení Protonu promptně zareagovali ještě v pondělí večer. Výkonný ředitel týmu Lotus Racing, Riad Asmad, prohlásil, že jeho stáj vstoupí do příští sezóny formule jedna jako Team Lotus. „Letos jsme vstoupili do formule jedna jako lídr nováčků s licencí Skupiny Lotus. Přestože jsme všichni snili, že vrátíme Team Lotus tam, kam patří, nemohli jsme to v roce 2010 udělat, protože práva na něj byla vlastněna firmou Team Lotus Ventures. Tune Group nyní koupil Team Lotus Ventures a to znamená, že od roku 2011 můžeme používat název Team Lotus,“ vysvětluje v prohlášení Asmad.
Bude se nakonec smát Tony Fernandes, nebo někdo jiný?
Tým Lotus Racing nicméně nelenil a ještě dnes se obrátil soud, aby potvrdil legálnost jeho kroků.„Vzhledem k obvinění vzneseném Skupinou Lotus se domníváme, že je čas vyjasnit situaci, aby v budoucnu nevznikaly další spory. Dnes jsme se proto obrátili na britský vrchní soud, aby potvrdil, že Team Lotus Ventures má práva na užívání jména Team Lotus a vše spojené s touto značkou ve formuli jedna,“ stojí dále v prohlášení.
„Debata o licenci je opravdu bezpředmětná. Byla to jednoduchá licence připojená k jednoleté smlouvě o sponzoringu s Protonem pouze na rok 2010. Když jsme podepsali se Skupinou Lotus smlouvu o tom, že budeme závodit jako Lotus Racing, byli velmi jednoznační v tom, že se nesmíme nijak spojovat se značkou Team Lotus, protože neměli žádná práva na tuto značku. Ve skutečnosti bylo používání jména Team Lotus ve smlouvě mezi 1Malaysia Racing a Skupinou Lotus výslovně zakázáno, protože smluvně souhlasili s tím, že od roku 1985 nemají práva na použití tohoto názvu. To jsme samozřejmě maximálně respektovali a nijak se nepokoušeli to změnit, dokud jsme to nemohli udělat legálně a s jasným vědomím toho, co můžeme získat od Team Lotus Ventures,“ objasnil stanovisko druhé strany Asmad.
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.
Před rokem Lewis Hamilton šokoval motorsportový svět oznámením přestupu do Ferrari. Po nějaké době si fanoušci začínají zvykat na jeho nové působiště a brzy jej uvidí v akci. I když už žije v Itálii, kde si rád dopřeje místní speciality, přiznává, že si musí dávat pozor na svou oblíbenou pizzu, aby se vešel do závodní sedačky.
Mladý Ital Kimi Antonelli zažívá svůj debut na oficiálních předsezónních testech F1. V Bahrajnu sdílí vůz Mercedesu W16 s Georgem Russellem a během tří dnů si poprvé vyzkouší intenzitu přípravy na novou sezónu.
Liam Lawson se stal prvním, kdo z týmu vyzkoušel nový monopost Red Bull RB21 při zahájení předsezónních testů v Bahrajnu. Dopolední část testovacího dne patřila právě jemu, než vůz odpoledne převzal úřadující šampion Max Verstappen.