V Malajsii se schyluje k pořádné bitvě. Proton dnes vypověděl smlouvu s Tonym Fernandesem a týmem 1Malaysia Racing na použití názvu Lotus. Tvrdí, že Fernandes nemá právo na užití názvu Team Lotus, který hodlal od příští sezóny používat, a hodlá se všemi prostředky bránit proti zneužívání „své“ značky.
Zdánlivá idylka nabrala nečekaný směr. Nováček ve formuli jedna, malajský tým Lotus Racing, se zřejmě hladkého navázání na úspěšný tým Colina Chapmana nedočká. Po nočním závodě v Singapuru se přiostřily spory ohledně názvu stáje. Na patnácté velké ceně letošní sezóny formule jedna šéf týmu Tony Fernandes ohlásil, že uzavřel dohodu s Davidem Huntem, držitelem práv na název legendární stáje Team Lotus. Zelené vozy měly pod novým jménem jezdit od příští sezóny (informovali jsme o tom zde). Proti tomu se však postavil malajský výrobce aut Proton, který je dceřinnou společností Skupiny Lotus (Group Lotus), výrobce sportovních vozů. Proton je držitelem práv na značku Lotus v automobilovém průmyslu – a tedy i v motorsportu. Tvrdí, že David Hunt neměl právo udělit Fernandesovi povolení k použití jména Team Lotus a hodlá jakémukoli používání značky v F1 zabránit.
Bitva o název týmu zřejmě začíná
„Skupina Lotus nyní se souhlasem Protonu vypověděla licenci na použití značky Lotus Racing pro 1 Malaysia Racing Team v roce 2011 a budoucích sezónách formule jedna, a to kvůli zjevnému a vytrvalému porušování této licence týmem 1 Malaysia Racing Team, která poškozovala značku Lotus,“ stojí v dnešní prohlášení Protonu.„Po této výpovědi nemá ani 1 Malaysia Racing tým, ani žádná společnost spojená s panem Fernandesem, jako jsou Tune Group Sdn Bhd či Team Lotus Ventures Limited, oprávnění od Společnosti Lotus používat jakoukoli značku Lotus v sezóně 2011 formule jedna. To zahrnuje též použití značky Team Lotus. Skupina Lotus chápe, že se pan Fernandes snaží přejmenovat tým formule jedna Lotus Racing na Team Lotus pro sezónu 2011. Pan Fernandes naznačil, že Tune Group získala práva na název Team Lotus od firmy jménem Team Lotus Ventures Limited dříve vlastněné Davidem Huntem. Skupina Lotus se domnívá, že se tato práva nezakládají na žádných legálních základech. To je skutečnost, jíž si byl pan Fernandes velmi dobře vědom, když je jeho společnost kupovala,“ tvrdí prohlášení Protonu.Představitelé Lotusu na prohlášení Protonu promptně zareagovali ještě v pondělí večer. Výkonný ředitel týmu Lotus Racing, Riad Asmad, prohlásil, že jeho stáj vstoupí do příští sezóny formule jedna jako Team Lotus. „Letos jsme vstoupili do formule jedna jako lídr nováčků s licencí Skupiny Lotus. Přestože jsme všichni snili, že vrátíme Team Lotus tam, kam patří, nemohli jsme to v roce 2010 udělat, protože práva na něj byla vlastněna firmou Team Lotus Ventures. Tune Group nyní koupil Team Lotus Ventures a to znamená, že od roku 2011 můžeme používat název Team Lotus,“ vysvětluje v prohlášení Asmad.
Bude se nakonec smát Tony Fernandes, nebo někdo jiný?
Tým Lotus Racing nicméně nelenil a ještě dnes se obrátil soud, aby potvrdil legálnost jeho kroků.„Vzhledem k obvinění vzneseném Skupinou Lotus se domníváme, že je čas vyjasnit situaci, aby v budoucnu nevznikaly další spory. Dnes jsme se proto obrátili na britský vrchní soud, aby potvrdil, že Team Lotus Ventures má práva na užívání jména Team Lotus a vše spojené s touto značkou ve formuli jedna,“ stojí dále v prohlášení.
„Debata o licenci je opravdu bezpředmětná. Byla to jednoduchá licence připojená k jednoleté smlouvě o sponzoringu s Protonem pouze na rok 2010. Když jsme podepsali se Skupinou Lotus smlouvu o tom, že budeme závodit jako Lotus Racing, byli velmi jednoznační v tom, že se nesmíme nijak spojovat se značkou Team Lotus, protože neměli žádná práva na tuto značku. Ve skutečnosti bylo používání jména Team Lotus ve smlouvě mezi 1Malaysia Racing a Skupinou Lotus výslovně zakázáno, protože smluvně souhlasili s tím, že od roku 1985 nemají práva na použití tohoto názvu. To jsme samozřejmě maximálně respektovali a nijak se nepokoušeli to změnit, dokud jsme to nemohli udělat legálně a s jasným vědomím toho, co můžeme získat od Team Lotus Ventures,“ objasnil stanovisko druhé strany Asmad.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.