V Malajsii se schyluje k pořádné bitvě. Proton dnes vypověděl smlouvu s Tonym Fernandesem a týmem 1Malaysia Racing na použití názvu Lotus. Tvrdí, že Fernandes nemá právo na užití názvu Team Lotus, který hodlal od příští sezóny používat, a hodlá se všemi prostředky bránit proti zneužívání „své“ značky.
Zdánlivá idylka nabrala nečekaný směr. Nováček ve formuli jedna, malajský tým Lotus Racing, se zřejmě hladkého navázání na úspěšný tým Colina Chapmana nedočká. Po nočním závodě v Singapuru se přiostřily spory ohledně názvu stáje. Na patnácté velké ceně letošní sezóny formule jedna šéf týmu Tony Fernandes ohlásil, že uzavřel dohodu s Davidem Huntem, držitelem práv na název legendární stáje Team Lotus. Zelené vozy měly pod novým jménem jezdit od příští sezóny (informovali jsme o tom zde). Proti tomu se však postavil malajský výrobce aut Proton, který je dceřinnou společností Skupiny Lotus (Group Lotus), výrobce sportovních vozů. Proton je držitelem práv na značku Lotus v automobilovém průmyslu – a tedy i v motorsportu. Tvrdí, že David Hunt neměl právo udělit Fernandesovi povolení k použití jména Team Lotus a hodlá jakémukoli používání značky v F1 zabránit.
Bitva o název týmu zřejmě začíná
„Skupina Lotus nyní se souhlasem Protonu vypověděla licenci na použití značky Lotus Racing pro 1 Malaysia Racing Team v roce 2011 a budoucích sezónách formule jedna, a to kvůli zjevnému a vytrvalému porušování této licence týmem 1 Malaysia Racing Team, která poškozovala značku Lotus,“ stojí v dnešní prohlášení Protonu.„Po této výpovědi nemá ani 1 Malaysia Racing tým, ani žádná společnost spojená s panem Fernandesem, jako jsou Tune Group Sdn Bhd či Team Lotus Ventures Limited, oprávnění od Společnosti Lotus používat jakoukoli značku Lotus v sezóně 2011 formule jedna. To zahrnuje též použití značky Team Lotus. Skupina Lotus chápe, že se pan Fernandes snaží přejmenovat tým formule jedna Lotus Racing na Team Lotus pro sezónu 2011. Pan Fernandes naznačil, že Tune Group získala práva na název Team Lotus od firmy jménem Team Lotus Ventures Limited dříve vlastněné Davidem Huntem. Skupina Lotus se domnívá, že se tato práva nezakládají na žádných legálních základech. To je skutečnost, jíž si byl pan Fernandes velmi dobře vědom, když je jeho společnost kupovala,“ tvrdí prohlášení Protonu.Představitelé Lotusu na prohlášení Protonu promptně zareagovali ještě v pondělí večer. Výkonný ředitel týmu Lotus Racing, Riad Asmad, prohlásil, že jeho stáj vstoupí do příští sezóny formule jedna jako Team Lotus. „Letos jsme vstoupili do formule jedna jako lídr nováčků s licencí Skupiny Lotus. Přestože jsme všichni snili, že vrátíme Team Lotus tam, kam patří, nemohli jsme to v roce 2010 udělat, protože práva na něj byla vlastněna firmou Team Lotus Ventures. Tune Group nyní koupil Team Lotus Ventures a to znamená, že od roku 2011 můžeme používat název Team Lotus,“ vysvětluje v prohlášení Asmad.
Bude se nakonec smát Tony Fernandes, nebo někdo jiný?
Tým Lotus Racing nicméně nelenil a ještě dnes se obrátil soud, aby potvrdil legálnost jeho kroků.„Vzhledem k obvinění vzneseném Skupinou Lotus se domníváme, že je čas vyjasnit situaci, aby v budoucnu nevznikaly další spory. Dnes jsme se proto obrátili na britský vrchní soud, aby potvrdil, že Team Lotus Ventures má práva na užívání jména Team Lotus a vše spojené s touto značkou ve formuli jedna,“ stojí dále v prohlášení.
„Debata o licenci je opravdu bezpředmětná. Byla to jednoduchá licence připojená k jednoleté smlouvě o sponzoringu s Protonem pouze na rok 2010. Když jsme podepsali se Skupinou Lotus smlouvu o tom, že budeme závodit jako Lotus Racing, byli velmi jednoznační v tom, že se nesmíme nijak spojovat se značkou Team Lotus, protože neměli žádná práva na tuto značku. Ve skutečnosti bylo používání jména Team Lotus ve smlouvě mezi 1Malaysia Racing a Skupinou Lotus výslovně zakázáno, protože smluvně souhlasili s tím, že od roku 1985 nemají práva na použití tohoto názvu. To jsme samozřejmě maximálně respektovali a nijak se nepokoušeli to změnit, dokud jsme to nemohli udělat legálně a s jasným vědomím toho, co můžeme získat od Team Lotus Ventures,“ objasnil stanovisko druhé strany Asmad.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.