V roce 1994 Nigel Mansell zvítězil ve velké ceně Austrálie, tehdy mu bylo 41 let, Juan Manuel Fangio získal poslední titul mistra světa ve svých 46 letech, Louis Chiron startoval před domácím publikem v 55 letech.
„Jak se cítím se 40 na krku? Celkem dobře, je spousta příjemnějších věcí než závody,“ prohlásil před rokem v jednom z rozhovorů Michael Schumacher. Ale v jeho hlase byla znát špetka melancholie. Dnes je o rok starší a znovu zažívá plné pracovní nasazení, když podepsal tříletý kontrakt s Mercedesem, což by znamenalo, že bude ve formuli 1 až do 44 let.
Michael je zvláštní úkaz, v posledních deseti letech nestartoval ve formuli 1 pilot starší 40 let. V letech 2000 až 2009 byl nejstarším pilotem na trati Luca Badoer, který nahradil v týmu Ferrari zraněného Felipeho Massu nebo Olivier Panis v roce 2004. Oba již překročili 38 let. Ale podívejme se na nejstarší piloty rok po roce. V roce 2001 byl nejstarším pilotem Jean Alesi (37 let), o rok později Eddie Irvine (38), v roce 2003 a 2004 již zmiňovaný Panis (37 a 38), další dvouletka patřila Michaelu Schumacherovi (36 a 37), v letech 2007 a 2008 byl veteránem David Coulthard (36 a 37) a loni Luca Badoer.
Ale ani v jednom případě nemůžeme hovořit o nějakých rekordech. Primát mezi piloty formule 1 drží legendární Louis Chiron, když se postavil na start velké ceny Monaka 1955, bylo mu 55 let a 9 měsíců. Za famózním monackým pilotem, na pomyslných stupních vítězů, skončili Philippe Etancelin (55 let, 6 měsíců, při velké ceně Francie 1952) a Arthur Legat (54 let, 7 měsíců, při velké ceně Belgie 1953).
Pozitivní zprávou pro Schumachera muže být fakt, že ti nejlepší piloti se špičkovou technikou dokázali vítězit i ve vyšším věku. Juan Manuel Fangio v roce 1957 získal mistrovský titul ve svých 46 letech, Giuseppe Nino Farina, když mu bylo téměř 44 let a Jack Brabham v roce 1966, také překročil čtyřicítku. Pokud se podíváme na vítěze jednotlivých závodů, věk se nám znovu o něco navýší, neboť Luigimu Fagiolimu bylo při triumfu ve velké ceně Francie 1951 již 53 let. Moderní éra formule 1 již nedosahuje tak ctihodného věku, i když o zkušené piloty nebyla nikdy nouze. Nigel Mansell zvítězil ve 41 letech, stalo se tak při velké ceně Austrálie 1994, svůj jediný titul (1992) získal ve 39 letech. Příklady táhnou a rozhodně nechybí, teď je to na Schumacherovi jak s tím naloží a zda překoná nějaký ten rekord.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.