O trochu vzruhu na závěr dnešní Velké ceny Monaka, která se dojížděla za zpomalovacím vozem, se postaral Michale Schumacher, který v poslední zatáčce předjel Fernanda Alonsa.
Za manévr byl posléze penalizován přičtením dvaceti vteřin ke svému výslednému času, čímž se propadl ze šestého až na dvanácté místo. O tomto rozhodnutí komisařů jsme psali zde.
Mercedes, který Schumacherovi rádiem řekl, že může v poslední zatáčce klidně předjíždět, s verdiktem samozřejmě spokojený není a rozhodl se podat odvolání k Odvolacímu soudu FIA. To se týká samotného rozhodnutí trestat jejich pilota, nikoliv výše trestu.
V čem je problém?Pokusím se laicky vysvětlit, v čem tkví podstata problému. Pravidla říkají, že pokud se závod dokončuje za safety carem a ten v posledním kole zajede do boxů, piloti pokračují do cíle, aniž by se předjížděli. Je zde však drobný nesoulad. Z pohledu Mercedesu se již nejednalo o fázi safety caru, protože zhasl světla, zajel do boxů a bylo máváno zelenými vlajkami.
Jedná se o nový problém: teprve od letošní sezóny mohou piloti po zajetí safety caru do boxů předjíždět již od první safety car čáry - tedy ještě před startovní/cílovou čárou. Dle pravidel však v posledním kole safety car sjíždí do boxů i v případě, kdy podmínky na trati ještě nejsou bezpečné, přičemž je předjíždění po cílovou čáru samozřejmě zakázáno. Otázkou zůstává, zda závodění dnes nebylo na posledních pár metrů obnoveno, protože trať již byla v pořádku.
Komisaři dali jasně najevo, že ne. V tom případě mi přijde nelogické, že se máválo zelenými vlajkami, že zhasl safety car světla a že týmy dostaly hlášení o volné trati (track clear), a chápu proto rozhodnutí Mercedesu podat odvolání.
FIA ovšem bude muset nejdříve rozhodnout, zda se takovým odvoláním bude zabývat. Normálně se totiž nelze odvolat proti trestům v podobě projetí boxy (drive-through penalty), které jsou v posledních kolech nahrazeny časovými penalizacemi.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.