Lewis Hamilton se Sebastianem Vettelem zajeli oba v pátém kole Velké ceny Číny do boxů. Po výměně pneumatik se zdálo, že McLaren porušil pravidla, když vypustil Hamiltona přímo do cesty projíždějícího Red Bullu. Proč nebyl potrestán?
Rozhodl jsem se po třetím shlédnutí závodu v Číně se k onomu incidentu naposledy vrátit a krom svého názoru přinést pár důkazů v podobě vytípaných obrázků z televize (proto prosím omluvte jejich sníženou kvalitu).
Proč McLaren nebyl potrestán za nebezpečné vypuštění Lewise Hamiltona před Sebastiana Vettela? Protože oba vozy od svých mechaniků vyjeli téměř stejně. Mechanik McLarenu zvedl "lízátko" o desetinu vteřiny později než mechanik Red Bullu. Nemohl tedy kolem sebe vidět žádné projíždějící vozidlo, nepustil svého pilota záměrně do cesty Vettelovi - viz první obrázek.
Moment vypuštění Hamiltona, kdy mechanik zvedl lízátko, vůz byl položen ze zvedáků na vozovku a pohnul se vpřed. Sebastian Vettel také zrovna vyráží.
Druhý snímek dokládá, že vyjeli téměř současně a McLaren nebyl puštěn do cesty projíždějícího vozu. Red Bull ještě nebyl ani za bílo-modrou zónou. Vettel vyrazil o desetinu vteřiny rychleji, situaci ovlivnilo to, že Hamilton měl výjezd od mechaniků horší než Němec, protože více protočil kola. Díky tomu se Vettel dostal před Hamiltona a zdálo, že McLaren porušil pravidla, když svého svěřence nebezpečně vypustil.
Jednalo se tedy o běžný závodní incident, protože z opakovaných záběrů vyplývá, že lízátka se zvedla před oběma piloty téměř současně. Komisaři, kteří měli k dispozici opakované záběry, nikoho netrestali penalizacemi - což bylo správně.
Na závěr jsem si nechal ještě jeden kontroverzní moment - předjetí Hamiltona před nájezdem do boxů. Pilot McLarenu měl ze 14. zatáčky mnohem lepší výjezd a dostal se před Vettela už na krátké rovince před poslední zatáčkou.
Na snímku jde vidět, že byl před Vettelem a dával mu pravou rukou najevo, že pojede do boxů, aby nedošlo ke kontaktu. Byl před ním, měl právo volit stopu a pokud by Sebastian také nemířil k mechanikům, musel by McLaren před odbočením vlevo na cílovou rovinku nechat projet. Lewis trochu zvolnil a Red Bull se tak dostal předními koly před něj. Pilot McLarenu si však pozici vzít nenechal, v zatáčce do boxů zůstal na vnitřní straně a dostal se definitivně před Vettela.
Nájezd do boxů je v Číně zvláštní - nejen, že je široký jak letiště a přímo vybízí k předjíždění, ale také před ním chybí čára, která by jej oddělovala od závodní dráhy. Závodní dráha je v poslední zatáčce čárou uzavřena (chybí i přerušení pro její opuštění), takže piloti jedoucí do boxů se ocitají mimo závodiště a mohou přejíždět tenkou čáru v poslední zatáčce před boxovou uličkou - čáru, která de facto nemá žádný význam. Proto zcela v souladu s pravidly nebyli potrestáni Hamilton, Alonso, ani desítky dalších pilotů, kteří ji tam během závodu a tréninků přejeli.
Ferrari zřejmě naivně očekávalo, že se Lewis Hamilton v Maranellu rychle a bez problémů aklimatizuje. Přechod do italského týmu se však ukazuje jako náročnější, a to i pro zkušeného mistra světa.
Kvůli místním předpisům nebude tým Stake F1 závodit pod svým obvyklým názvem během Velké ceny Nizozemska na okruhu Zandvoort. Tým tak dočasně upraví své označení, aby vyhověl regulacím platným v zemi pořadatele.
Film Brada Pitta z prostředí F1 by se měl podle zpráv objevit na digitálních platformách ještě tento měsíc. Fanoušci tak dostanou příležitost sledovat očekávaný titul online.
Čtyřnásobný mistr světa Alain Prost během Festivalu rychlosti v Goodwoodu otevřeně chválil Oscara Piastriho.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.