Lewis Hamilton se Sebastianem Vettelem zajeli oba v pátém kole Velké ceny Číny do boxů. Po výměně pneumatik se zdálo, že McLaren porušil pravidla, když vypustil Hamiltona přímo do cesty projíždějícího Red Bullu. Proč nebyl potrestán?
Rozhodl jsem se po třetím shlédnutí závodu v Číně se k onomu incidentu naposledy vrátit a krom svého názoru přinést pár důkazů v podobě vytípaných obrázků z televize (proto prosím omluvte jejich sníženou kvalitu).
Proč McLaren nebyl potrestán za nebezpečné vypuštění Lewise Hamiltona před Sebastiana Vettela? Protože oba vozy od svých mechaniků vyjeli téměř stejně. Mechanik McLarenu zvedl "lízátko" o desetinu vteřiny později než mechanik Red Bullu. Nemohl tedy kolem sebe vidět žádné projíždějící vozidlo, nepustil svého pilota záměrně do cesty Vettelovi - viz první obrázek.
Moment vypuštění Hamiltona, kdy mechanik zvedl lízátko, vůz byl položen ze zvedáků na vozovku a pohnul se vpřed. Sebastian Vettel také zrovna vyráží.
Druhý snímek dokládá, že vyjeli téměř současně a McLaren nebyl puštěn do cesty projíždějícího vozu. Red Bull ještě nebyl ani za bílo-modrou zónou. Vettel vyrazil o desetinu vteřiny rychleji, situaci ovlivnilo to, že Hamilton měl výjezd od mechaniků horší než Němec, protože více protočil kola. Díky tomu se Vettel dostal před Hamiltona a zdálo, že McLaren porušil pravidla, když svého svěřence nebezpečně vypustil.
Jednalo se tedy o běžný závodní incident, protože z opakovaných záběrů vyplývá, že lízátka se zvedla před oběma piloty téměř současně. Komisaři, kteří měli k dispozici opakované záběry, nikoho netrestali penalizacemi - což bylo správně.
Na závěr jsem si nechal ještě jeden kontroverzní moment - předjetí Hamiltona před nájezdem do boxů. Pilot McLarenu měl ze 14. zatáčky mnohem lepší výjezd a dostal se před Vettela už na krátké rovince před poslední zatáčkou.
Na snímku jde vidět, že byl před Vettelem a dával mu pravou rukou najevo, že pojede do boxů, aby nedošlo ke kontaktu. Byl před ním, měl právo volit stopu a pokud by Sebastian také nemířil k mechanikům, musel by McLaren před odbočením vlevo na cílovou rovinku nechat projet. Lewis trochu zvolnil a Red Bull se tak dostal předními koly před něj. Pilot McLarenu si však pozici vzít nenechal, v zatáčce do boxů zůstal na vnitřní straně a dostal se definitivně před Vettela.
Nájezd do boxů je v Číně zvláštní - nejen, že je široký jak letiště a přímo vybízí k předjíždění, ale také před ním chybí čára, která by jej oddělovala od závodní dráhy. Závodní dráha je v poslední zatáčce čárou uzavřena (chybí i přerušení pro její opuštění), takže piloti jedoucí do boxů se ocitají mimo závodiště a mohou přejíždět tenkou čáru v poslední zatáčce před boxovou uličkou - čáru, která de facto nemá žádný význam. Proto zcela v souladu s pravidly nebyli potrestáni Hamilton, Alonso, ani desítky dalších pilotů, kteří ji tam během závodu a tréninků přejeli.
Aston Martin údajně jedná s hlavním závodním inženýrem Maxe Verstappena. Tento krok naznačuje možné posílení technického týmu v Silverstone.
Max Verstappen potvrdil, že už slyšel nový motor Red Bull Powertrains-Ford v chodu. Podle něj jde o důležitý krok v přípravách na novou éru Formule 1.
George Russell se vyjádřil k tomu, koho považuje za měřítko kvality ve Formuli 1 a s kým by rád poměřil své síly. Britský jezdec Mercedesu otevřeně mluví o svých ambicích a pohledu na soutěžení na nejvyšší úrovni.
Lando Norris podle Andrey Stelly už v roce 2024 získal přesvědčení, že může soupeřit s Maxem Verstappenem. Právě tato nová sebedůvěra se ukázala jako rozhodující faktor
Forbes zveřejnil žebříček nejlépe placených pilotů F1 za sezonu 2025, přičemž příjmy rozdělil na základní platy a bonusy, které často výrazně převyšují samotný plat a umožňují i jezdcům bez titulu mistra světa výrazně zvýšit celkové příjmy.
Verstappen Racing podle dostupných informací uzavřel víceletou spolupráci s Mercedesem. Partnerství má být klíčovým pilířem dlouhodobých ambicí týmu Maxe Verstappena.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.