První testování má nový vůz T127 za sebou. Kovalainen prozradil, že mu chybí přítlak, má však potenciál. Druhý jezdec - Jarno Trulli - je s ním spokojen.
Kovalainen v pátek na nejlepší ztrácel 4,2 vteřiny a tým trochu zdržel kvůli svému čtvrtečnímu výletu mimo trať. Trulli v sobotu za Buttonem zaostal dokonce o 4,6 sekundy.
"Nebyli jsme schopni vyvíjet aerodynamiku tak, jak bychom měli. Na stavbu auta jsme měli jen pět měsíců, všechno je proto trochu konzervativní. Než začali s návrhem, neměli žádné informace o motoru, proto je chlazení a všechno ostatní kolem docela konzervativní," přiznává Kovalainen.
"Je myslím jasné, že nám ve srovnání s nejrychlejšími schází přítlak. Není to překvapení, čekali jsme to - už jen při pohledu na čísla jsme věděli, jak na tom budeme."
"Určitě se můžeme zlepšit. Při pohledu na auto bych mohl vylepšit několik věcí. Jsem si jistý, že toho budeme schopni, zabere to však trochu času. Jakmile všichni v Británii - designérský i výrobní tým - začnou pracovat, budeme schopni učinit velké pokroky," dodává Fin.
Ve čtvrtek s monopostem havaroval, přes noc muselo být narychlo doručeno nové přední křídlo, protože tým s sebou na okruhu neměl dostatek náhradních dílů. Může je však potěšit spolehlivost vozu, kterou udělali vzhledem k ujeté vzdálenosti velký dojem.
"Potenciál myslím máme. První dojmy jsou dobré. V pomalých zatáčkách se auto chová docela dobře, jen mu schází přilnavost, v těch rychlejších tak docela dost ztrácíme, což je možná dáno i problémy s nastavením. Základy jsou však dobré a já si řízení docela užil," říká Fin.
Kovalainen, který přišel do Lotusu z McLarenu, může také dobře porovnat motor Mercedesu se staronovým Cosworthem, jenž pohání monopost T127: "V oblasti čistého výkonu moc neztrácí. Není zřejmě tak dobrý, ale celkové dojmy jsou docela pozitivní - ovladatelnost byla velmi konkurenceschopná, když to srovnám s Mercedesem. Sílu má v trochu jiných oblastech, momentálně však podle mě patří k těm silnějším stránkám vozu."
Jarno Trulli byl se závěrečným dnem v Jerezu, kdy najezdil nejvíce kilometrů ze všech, velmi spokojený: "Mám opravdu velkou radost z mého prvního testu s Lotusem a měl jsem dnes štěstí, že na autě vše fungovalo a neměli jsme žádné větší problémy. Ujeli jsme velkou vzdálenost a díky tomu získali spoustu informací. Měl jsem příležitost poprvé se více sžít s vozem, bylo to dobré (být v Jerezu)."
Zatímco druhý nováček - Virgin - toho za uplynulé dva týdny kvůli různým technickým problémům najezdil méně, a o Camposu či USF1 ani vidu, ani slechu, byl Lotus schopen ujet spoustu kol má tedy dobře nakročeno k tomu, aby se stal nejlepším z nových týmů.
Těší to samozřejmě i technického ředitele Mika Gascoyna: "Celkově to byly čtyři velmi povzbudivé dny. Hlavním cílem tohoto testu byla spolehlivost, během posledních dvou dní jsme na suché trati našli i směr, kterým se v oblasti nastavení vozu ubírat, což nám umožní zaměřit se v Barceloně na naši rychlost."
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.