MCLAREN - REVIEW; Po velkých očekávaních a výborných výkonech v trénincích přišla studená sprcha. Lewis Hamiltona zradila technika, konkrétně opotřebované brzdy na pravém zadním kole, a nic tomu nepřidal tragický výkon Heikkiho Kovalainena, jenž si může už pomalu balit kufry.
Heikki Kovalainen, 11.Povedlo se mi dobře odstartovat a hned předjet několik vozů. Naneštěstí výkonnost mého auta nebyla taková, jakou bych si přál, a množství paliva bránilo v dalším pokroku, přesto jsem bojoval až do poslední zatáčky.
Po mé zastávce v boxech přestal fungovat KERS, což znamenalo, že jsem musel přizpůsobit vůz k dobré jízdě bez něj. Po tomto závodě se můžeme směle ohlédnout za letošní sezónou na výbornou práci, kterou jsme odvedli, když se nám povedlo získat třetí místo v Poháru konstruktérů
Přispělo k tomu neuvěřitelné úsilí týmu. Nikdy jsme to nevzdali a opravdu se nám podařilo vše obrátit. Jsem nesmírně hrdý na to, že jsem součástí týmu, který poprvé od roku 2005 porazil v šampionátu Ferrari.
Lewis Hamilton, nedokončilStart se mi vydařil, brzy jsem si ale pocítil, že něco není s brzdami v pořádku. Po třech či čtyřech kolech bylo jasné, že mám problém s pravou zadní brzdovou destičkou, takže jsem nemohl Sebastianovi a Markovi poodjet.
Když se to zhoršilo, dostal jsem rádiem zprávu, abych na konci kola zastavil. Je to samozřejmě škoda, že jsme nemohli ukázat naši výkonnost, jíž jsme po celý víkend oplývali - žel takové je někdy závodění.
Myslím ale, že na naše úsilí můžeme být hrdí - kdo by si na začátku sezóny pomyslel, že letos skončíme mezi týmy třetí? Byl to neuvěřitelný rok a už se nemůžu dočkat startu další sezóny, abych mohl opět bojovat o titul mistra světa.
Martin Whitmarsh (šéf týmu)Lewis jezdil po celý víkend absolutně skvěle, vlastně skvěle jezdil po celý rok. Dnes však již po pěti kolech se na pravé zadní brzdové destičce začaly objevovat znaky neobvyklého opotřebení - myslím že šlo o vadný díl. Kvůli tomu jsme jej z bezpečnostních důvodů museli zastavit. Byla to obrovská škoda, protože do té doby jsme prokazovali bleskovou rychlost v Abú Zabí.
Proto byl ve více směrech dnešní závod pro nás zklamáním po problematické sezóně - ale celkově máme mnoho důvodů k radosti. Tým pracoval neuvěřitelně tvrdě, aby vylepšil MP4-24, jenž byl zpočátku roku nejpomalejším vozem, získal však dvě vítězství a parádní šňůru bodovaných závodů, což kulminovalo dominantním vítězstvím ve včerejší kvalifikaci. A motory Mercedes-Benz byly excelentní po celý rok.
Důležitější je teď práce na MP4-25, která je pro nás zatím velkým povzbuzením, protože už teď je rychlejší než MP4-24, proto máme veškeré důvody k důvěře, že jej budeme schopni vyvíjet a do začátku příští sezóny ještě podstatně vylepšit.
Pokud bych se ještě jednou vrátil k tomuto víkendu: Heikki se stal opět nezaslouženou obětí smůly. Kvalifikaci mu nezkazila jeho vlastní chyba, a tak musel startovat do závodu až z 18. místa. Start mu vyšel fantasticky - prokázal perfektní kombinaci agresivity a disciplíny - a po zastávkách v boxech se dostal před Kimiho, čemuž jsme věřili, že se to povede. Pak se udržel před Kimim, což sice nebylo nutné z hlediska zisku bodů, ale zaručilo nám to náskok v Poháru konstruktérů. Dobře se také přizpůsobil výkonnosti a vyrovnal se s poruchou KERSu uprostřed závodu.
Co se týče šampionátu - to že jsme porazili Ferrari a získali třetí místo, nás naplňuje hrdostí, proto bych chtěl vzdát hold všem zaměstnancům Vodafone McLarenu Mercedesu za nadlidské úsilí, které všichni vynaložili pro dosažení tohoto cíle. Ferrari je vždy hrozně těžkým soupeřem pro nás, příští rok je doufám znovu porazíme, a raději rovnou v boji o první místo a ne o třetí.
Na závěr by rád pochválil báječné místo, kde se jela letos poslední Velká cena Abú Zabí. Velmi se těšíme na návrat do těchto končin zeměkoule v březnu příštího roku, když v Bahrajnu započne sezóna 2010.
Sergio Pérez po těžkém konci u Red Bullu strávil letošní rok pauzou, aby si odpočinul a zhodnotil svou kariéru, než se vrátí do F1 s Cadillacem. Mexický pilot je přesvědčen, že díky tréninku a plánovanému testování bude připraven podávat výkony od prvního závodu sezony 2026.
Alex Brundle označil angažování Valtteriho Bottase a Sergia Péreze za správný krok pro Cadillac, i když by rád viděl místo pro mladého nebo amerického jezdce.
Generální ředitel týmu Cadillac F1 Dan Towriss se vyjádřil k spekulacím ohledně možného přesunu Christiana Hornera, zdůrazňujíc, že tým je plně zaměřen na budování vlastního projektu.
Jolyon Palmer se zastal Lewise Hamiltona a tvrdí, že jeho výkony nevypadají špatně kvůli nedostatku rychlosti, ale kvůli sérii drobných chyb, které ovlivnily výsledky.
Cadillac oficiálně oznámil, že jeho piloty pro debut v F1 v roce 2026 budou Sergio Pérez a Valtteri Bottas. Tým sází na tuto zkušenou dvojici, aby co nejlépe zvládl náročný vstup do světového šampionátu.
Andrea Stella očekává, že druhá polovina sezony 2025 bude pro McLaren mnohem náročnější, zejména kvůli rostoucí síle soupeřů, především Ferrari. Po dominanci v první polovině roku si tým nemůže dovolit polevit a musí být připraven na tvrdý boj o každý bod.
Zkušený pilot Formule 1 Sergio Pérez se spojí s Valtterim Bottasem, když Cadillac nasadí tuto zkušenou dvojici do své debutové sezony v roce 2026.
Emerson Fittipaldi Jr., syn legendárního šampiona Formule 1, přiznal, že jeho obdiv k Maxu Verstappenovi se zrodil během kontroverzního finále sezony 2021 v Abú Dhabí.
Jolyon Palmer míní, že těsný bodový rozdíl mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim není jen odrazem jejich výkonů, ale i výsledkem štěstí. Podle něj Norrisovi v několika případech výrazně pomohly okolnosti, které mu umožnily zůstat v těsném kontaktu s týmovým kolegou.
James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.
Podle amerických médií zvažuje Red Bull možnost přivést do svého týmu F1 šampiona IndyCar Alexe Paloua, který by usedl vedle Maxe Verstappena.
Lewis Hamilton se po letní pauze vrací zpět do dění formule 1 a hned na úvod ho čeká závod, který může zásadně ovlivnit jeho sezonu. Britský šampion tak vstupuje do víkendu s vědomím, že následující velká cena je pro něj i pro Ferrari mimořádně důležitá.