Máme nového prezidenta Mezinárodní automobilové federace. Přestože FIA nezaštiťuje pouze formuli 1, redakce britského Autotrader sestavila deset bodů, které by měl nový prezident řešit, aby na poli F1 vládla spokojenost.
1. závodní komisařiVeřejnost vnímá rozhodování o prohřešcích vůči sportovním předpisům a technickým pravidlům jako nejasné, zdlouhavé a především rozporuplné. Autotrader navrhuje zavedení nezávislých komisařů.
2. neutralitaTodt musí přesvědčit autority formule 1 i fanoušky o své nestrannosti. Panují totiž obavy, že bude nadržovat Ferrari, se kterým spojil svůj život na dlouhé roky a za jehož vedení zažil rudý tým s Michaelem Schumacherem v monopostu zlatou éru.
3. transparentnostNejen rozhodování závodních komisařů musí být jasné a transparentní. I při rozhodování samotné FIA by bylo vhodné umožnit přístup k informacím, na základě čeho bylo vyneseno rozhodnutí a proč právě takové.
4. zajistit záchranu týmu BMW SauberStáj byla automobilkou BMW prodána soukromému subjektu. Prodej však vázl příliš dlouho a před jeho dokončením vypršela lhůta pro podání přihlášky na příští rok. Aby se startovní pole rozrostlo nad plánovaných 13 týmů, musí s tím všechny stáje souhlasit a zde jednotnost nepanuje.
5. předjížděníAčkoliv se tématem zabývá FIA i samotná F1 delší dobu, ovoce sklizně je ještě příliš daleko. Mnoho fanoušků a nakonec snad i vlastníci komerčních práv by si přáli souboje kolo na kolo.
6. tradiční okruhyJean Todt by se měl zasadit, aby udržel v kalendáři tradiční okruhy, které známe z Evropy, Kanady či USA. Supermoderní automotodromy bez tradice jsou svými výběhovými zónami sice bezpečné, ale na druhou stranu poněkud neosobní, vzdálené.
7. vykročit ze stínu MosleyhoOdstupující Mosley se podílel na volební kampani nového prezidenta minimálně svým doporučením. Ale ne všichni vidí Maxe Mosleyho v dobrém světle. Redakce proto radí spolehnout se na vlastní lidi a vlastní úsudek.
8. Alan Donnelly musí opustit FIAZnámý bývalý lobista Ferrari by neměl zavdávat příčinu spekulacím a podrážet tak autoritu Todta stálým propojením s Maranellem.
9. Vatanena přizvat ke spolupráci pro rallyVatanem sice duel o post prezidenta prohrál, ale má politické zkušenosti a vlivné přátele. Mít bývalého soka spolupracovníkem by mohlo přinést tolik potřebný klid i správné rozhodování.
10. atraktivita Zajistit divákům atraktivní závody, ve kterých se bude předjíždět, měnit pořadí, jezdci budou motivováni bojovat o lepší pozici a nebudou se spoléhat na taktiku a vyrovnanost. Panuje totiž obava, že zákaz tankování přinese nudné kroužení po okruhu od startu až do cíle.
Deset bodů, ale v zásadě mají všechny jedno společné. Formule 1 musí prosperovat, diváci se musí bavit, vozy by měly jezdit hned vedle svodidel, nejlépe kolo na kolo od startu až do cíle a o výsledku má rozhodovat nutná cílová fotografie, v zákulisí nám musí jiskřit, ale nikoliv soudy a žalobami. Jean Todt má před sebou moře práce, uvidíme, jaké úkoly mu vytyčí v oblasti rally, motocyklů a dalších…
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.