Máme nového prezidenta Mezinárodní automobilové federace. Přestože FIA nezaštiťuje pouze formuli 1, redakce britského Autotrader sestavila deset bodů, které by měl nový prezident řešit, aby na poli F1 vládla spokojenost.
1. závodní komisařiVeřejnost vnímá rozhodování o prohřešcích vůči sportovním předpisům a technickým pravidlům jako nejasné, zdlouhavé a především rozporuplné. Autotrader navrhuje zavedení nezávislých komisařů.
2. neutralitaTodt musí přesvědčit autority formule 1 i fanoušky o své nestrannosti. Panují totiž obavy, že bude nadržovat Ferrari, se kterým spojil svůj život na dlouhé roky a za jehož vedení zažil rudý tým s Michaelem Schumacherem v monopostu zlatou éru.
3. transparentnostNejen rozhodování závodních komisařů musí být jasné a transparentní. I při rozhodování samotné FIA by bylo vhodné umožnit přístup k informacím, na základě čeho bylo vyneseno rozhodnutí a proč právě takové.
4. zajistit záchranu týmu BMW SauberStáj byla automobilkou BMW prodána soukromému subjektu. Prodej však vázl příliš dlouho a před jeho dokončením vypršela lhůta pro podání přihlášky na příští rok. Aby se startovní pole rozrostlo nad plánovaných 13 týmů, musí s tím všechny stáje souhlasit a zde jednotnost nepanuje.
5. předjížděníAčkoliv se tématem zabývá FIA i samotná F1 delší dobu, ovoce sklizně je ještě příliš daleko. Mnoho fanoušků a nakonec snad i vlastníci komerčních práv by si přáli souboje kolo na kolo.
6. tradiční okruhyJean Todt by se měl zasadit, aby udržel v kalendáři tradiční okruhy, které známe z Evropy, Kanady či USA. Supermoderní automotodromy bez tradice jsou svými výběhovými zónami sice bezpečné, ale na druhou stranu poněkud neosobní, vzdálené.
7. vykročit ze stínu MosleyhoOdstupující Mosley se podílel na volební kampani nového prezidenta minimálně svým doporučením. Ale ne všichni vidí Maxe Mosleyho v dobrém světle. Redakce proto radí spolehnout se na vlastní lidi a vlastní úsudek.
8. Alan Donnelly musí opustit FIAZnámý bývalý lobista Ferrari by neměl zavdávat příčinu spekulacím a podrážet tak autoritu Todta stálým propojením s Maranellem.
9. Vatanena přizvat ke spolupráci pro rallyVatanem sice duel o post prezidenta prohrál, ale má politické zkušenosti a vlivné přátele. Mít bývalého soka spolupracovníkem by mohlo přinést tolik potřebný klid i správné rozhodování.
10. atraktivita Zajistit divákům atraktivní závody, ve kterých se bude předjíždět, měnit pořadí, jezdci budou motivováni bojovat o lepší pozici a nebudou se spoléhat na taktiku a vyrovnanost. Panuje totiž obava, že zákaz tankování přinese nudné kroužení po okruhu od startu až do cíle.
Deset bodů, ale v zásadě mají všechny jedno společné. Formule 1 musí prosperovat, diváci se musí bavit, vozy by měly jezdit hned vedle svodidel, nejlépe kolo na kolo od startu až do cíle a o výsledku má rozhodovat nutná cílová fotografie, v zákulisí nám musí jiskřit, ale nikoliv soudy a žalobami. Jean Todt má před sebou moře práce, uvidíme, jaké úkoly mu vytyčí v oblasti rally, motocyklů a dalších…
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.