Máme nového prezidenta Mezinárodní automobilové federace. Přestože FIA nezaštiťuje pouze formuli 1, redakce britského Autotrader sestavila deset bodů, které by měl nový prezident řešit, aby na poli F1 vládla spokojenost.
1. závodní komisařiVeřejnost vnímá rozhodování o prohřešcích vůči sportovním předpisům a technickým pravidlům jako nejasné, zdlouhavé a především rozporuplné. Autotrader navrhuje zavedení nezávislých komisařů.
2. neutralitaTodt musí přesvědčit autority formule 1 i fanoušky o své nestrannosti. Panují totiž obavy, že bude nadržovat Ferrari, se kterým spojil svůj život na dlouhé roky a za jehož vedení zažil rudý tým s Michaelem Schumacherem v monopostu zlatou éru.
3. transparentnostNejen rozhodování závodních komisařů musí být jasné a transparentní. I při rozhodování samotné FIA by bylo vhodné umožnit přístup k informacím, na základě čeho bylo vyneseno rozhodnutí a proč právě takové.
4. zajistit záchranu týmu BMW SauberStáj byla automobilkou BMW prodána soukromému subjektu. Prodej však vázl příliš dlouho a před jeho dokončením vypršela lhůta pro podání přihlášky na příští rok. Aby se startovní pole rozrostlo nad plánovaných 13 týmů, musí s tím všechny stáje souhlasit a zde jednotnost nepanuje.
5. předjížděníAčkoliv se tématem zabývá FIA i samotná F1 delší dobu, ovoce sklizně je ještě příliš daleko. Mnoho fanoušků a nakonec snad i vlastníci komerčních práv by si přáli souboje kolo na kolo.
6. tradiční okruhyJean Todt by se měl zasadit, aby udržel v kalendáři tradiční okruhy, které známe z Evropy, Kanady či USA. Supermoderní automotodromy bez tradice jsou svými výběhovými zónami sice bezpečné, ale na druhou stranu poněkud neosobní, vzdálené.
7. vykročit ze stínu MosleyhoOdstupující Mosley se podílel na volební kampani nového prezidenta minimálně svým doporučením. Ale ne všichni vidí Maxe Mosleyho v dobrém světle. Redakce proto radí spolehnout se na vlastní lidi a vlastní úsudek.
8. Alan Donnelly musí opustit FIAZnámý bývalý lobista Ferrari by neměl zavdávat příčinu spekulacím a podrážet tak autoritu Todta stálým propojením s Maranellem.
9. Vatanena přizvat ke spolupráci pro rallyVatanem sice duel o post prezidenta prohrál, ale má politické zkušenosti a vlivné přátele. Mít bývalého soka spolupracovníkem by mohlo přinést tolik potřebný klid i správné rozhodování.
10. atraktivita Zajistit divákům atraktivní závody, ve kterých se bude předjíždět, měnit pořadí, jezdci budou motivováni bojovat o lepší pozici a nebudou se spoléhat na taktiku a vyrovnanost. Panuje totiž obava, že zákaz tankování přinese nudné kroužení po okruhu od startu až do cíle.
Deset bodů, ale v zásadě mají všechny jedno společné. Formule 1 musí prosperovat, diváci se musí bavit, vozy by měly jezdit hned vedle svodidel, nejlépe kolo na kolo od startu až do cíle a o výsledku má rozhodovat nutná cílová fotografie, v zákulisí nám musí jiskřit, ale nikoliv soudy a žalobami. Jean Todt má před sebou moře práce, uvidíme, jaké úkoly mu vytyčí v oblasti rally, motocyklů a dalších…
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.