Přehled hmotností - vítěz kvalifikace je nejlehčí (aktualizováno)

Massa, Felipe
Massa, Felipe, foto: Scuderia Ferrari
Petr Hlawiczka 18. října 2009 00:23
Sdílej:

Podívejte se, kdo bude stát na startu zítřejší Velké ceny Brazílie s nejlehčím vozem v našem přehledu. Zkusíme si také očistit časy o vliv paliva a na závěr zkusíme odhadnout, kdy se který z pilotů objeví v boxech.

Nejlehčími muži na startu budou Rubens Barrichello, jenž si tedy krom umu k dnešnímu vítězství v kvalifikaci pomohl i malým množstvím paliva, spolu s Nickem Heidfeldem. Oba si pro začátek závodu nechají natankovat pouze 45,5 kg paliva. U Heidfelda poněkud nezvyklá taktika, očividně pojede minimálně na 2 zastávky. V tak špatných výchozích pozicích volilo BMW vždy téměř plnou nádrž a strategii jedné zastávky. Velmi lehký je i Kimi Räikkönen ve třetí řadě, jenž má v nádrži o pouhý kg více. Naopak nejtěžšími jsou poměrně nezvykle Sebastian Vettel, jenž je stále ve hře o titul, a Giancarlo Fisichella – oba s nákladem 78,5 benzínu pojedou pouze na jednu zastávku.

 

Pokud bychom očistili vliv paliva na časy, došli bychom k tomu, že nejlepší výkon v kvalifikaci podal Mark Webber, jenž by se stejně těžkým vozem jako nejlehčí Barrichello kvalifikaci zřejmě vyhrál. Na úkor Räikkönena by si polepšili Sebastian Buemi s Nicem Rosbergem. Zdálo by se, že Fin na Ferrari s daným množstvím paliva oslnivý výkon nepředvedl – ovšem je třeba brát v potaz horší techniku než většina jezdců kolem. Ferrari údajně F60 již pár závodu nevyvíjí, v Brazílii se přesto představily s některými novinkami, protože jim teče do bot, respektive v boji o bronz v Poháru konstruktérů jim příliš zblízka dýchá na záda McLaren.Po korekci časů, kdy jsem počítal se zdržením 0,031 sec za každý kg paliva, by došlo k prohození si pořadí mezi Kubicou a Nakajimou, jenž v Brazílii prožil jednu ze svých povedenějších kvalifikací a za svým týmovým kolegou zaostal teoreticky o pouhou desetinku. O 7 kg lehčí Kubica, jenž se stěhuje od příští sezóny k Renaultu, mohl předvést více. Fernando Alonso se mezi nejlepších deset sice dostal, žel v poslední části toho převedl ještě méně, když na Poláka ztrácel téměř vteřinu – jenže o tolik pomalejší Renault než BMW určitě není. Kubica by si s sebou ale mohl každopádně při přestupu přibalit pár výkresů německého monopostu.

 

Na závěr se podívejme, jak budou nejspíše vypadat zastávky v boxech. Zastávky by měli zahájit kolem 21. kola Barrichello s Heidfeldem, hned v dalším kole by se zde měli objevit Räikkönen s Alonsem.

O dvě kola později bude v garážích docela živo, stavět budou Webber, Kubica, Sutil a Kovalainen. V 25. kole by se po své návštěvě mechaniků mohl posunout o trochu vpřed Trulli na Toyotě v případě, že se mu bude dařit držet se závodníků před sebou. Ve stejném kole navštíví boxy i Rosberg.

Vzhledem k tomu, že je závod vypsán na 71. kol, pojede nejspíše nejtěžší čtveřice - Grosjean, Liuzzi, Vettel a Fisichella - pouze na jednu zastávku.

Poměrně variabilní strategii mají i Alguersuari, Kobajaši a vedoucí muž šampionátu Button. Svou první zastávku plánují na 32. kolo, a pokud do závodu vyrazí na měkčí směsi dovezené Bridgestone, mohli by větší část na tvrdší ujet do cíle bez zastávky. Je to podle mě ale méně pravděpodobnou variantou - i tito piloti se v boxech ukážou nejspíše dvakrát.

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.