Po závodním víkendu se opět podíváme na pár zajímavých čísel, jež se vážou k Velké ceně Japonska.
Sebastian Vettel vyhrál již svůj čtvrtý závod, což je stejně jako Dan Gurney, Bruce McLaren či Eddie Irvine. Všechna svá vítězství zaznamenal po startu z prvního místa. Z něho o uplynulém víkendu startoval popáté. Pět vítězství v kvalifikaci získal i Giuseppe Farina, Chris Amon, Clay Regazzoni, Patrick Tambay či Keke Rosberg.
Pilot Red Bullu suverénně vládl nejen kvalifikaci, v níž vyhrál všechny 3. části, ale i nedělnímu závodu, když vedl v každém kole závodu, což se mu povedlo poprvé v kariéře. Znamená to, že vozy Red Bullu vedly závod v 1198 km, v Suzuce se díky Vettelovi přehouply přes hranici 1000 km.
Mladému Němcovi se málem podařilo získat cenný tripple - vyhrát kvalifikaci, závod a zajet i nejrychlejší kolo. Žel od toho posledního jej dělily pouhé 3 tisíciny vteřiny - o ty ho právě připravil týmový kolega Mark Webber (přehled nejrychlejších kol a konzistence pilotů naleznete zde). Australanovi se takto blýskl podruhé v kariéře. Dvakrát se to podařilo už i Vettelovi a dalším 13 pilotům.
Webber se v závodě objevil v boxech 5krát (přehled zastávek v boxech zde), rekord to však není - v roce 1993 v Doningtonu Alain Prost zajel k mechanikům dokonce 7krát, a to ještě zvládl dojet pro bronz! Byl to parádní závod, obzvlášť na první kolo budu dlouho vzpomínat. A nevzpomínám si, že by poslední v pořadí zajel někdy nejrychlejší kolo - klidně mě opravte v diskusi pod článkem (popř. přidejte vlastní zajímavé postřehy).
Jarno Trulli vyrovnal druhou příčkou nejlepší výsledek Toyoty z loňského Hungaroring. To stejné se povedlo i Timu Glockovi minulý týden v Singapuru. V Japonsku to však bylo poprvé, co se na pódium postavila domácí automobilka (nepočítám úspěchy Hondy se svými motory v letech 1987 - 2004, kdy zde navíc v r. 1988 a 1991 vyhrála).
Jezdci McLarenu Lewis Hamilton s Heikkim Kovalainenem a Adrian Sutil jeli oba svou jubilejní 50. Velkou cenu - všichni ve Formuli 1 debutovali v Melbourne 2007. Více než polovinu startů (26) dotáhl Hamilton až na bednu a po Japonsku má na kontě přesně 250 bodů. To představuje průměr 5 bodů na závod neboli v každém závodě 4. místo (lepší byl pouze Michael Schumacher a Juan Manuel Fangio). Kovalainen naopak zakončil svou šňůru 6 závodů, v nichž pravidelně bodoval.
A když už jsem zmínil M. Schumachera - Rubens Barrichello překonal vzdálenost, jíž ujel v závodech: Michael 691 177 km, Rubens 695 454 km. Brazilec překonal 600 bodů v kariéře, nejvíce ze všech jezdců v historii, aniž by se těšili z titulu mistra světa.
Jenson Button získal 85. bod, stejně jako v roce 2004, kdy stanul na bedně 10krát a skončil celkově třetí. Letos se z pódiového umístění těší zatím 8krát, ale má velmi blízko k titulu. V kvalifikaci byl nejrychlejší ve druhém a třetím sektoru, Heidfeld v prvním - přesto nikdo z nich nedojel mezi prvními pěti piloty.
Na Suzuce se odjela 25. Velká ceny Japonska - přičemž 21 z nich se uskutečnilo právě zde. Tímto se okruh stává 12. nejnavštěvovanějším, čímž se posunul před Watkins Glen. Zbylé 4 se japonské závody se uskutečnily ve Fuji. Jednalo se také o 57 Velkou cenu v Asii, čímž byla pekonána Jižní Amerika (Brazílie 36x, Argentina 20x). Příští závod se jede v Jižní Americe, další však opět v Asii (Abú Zábí).
Po zajetí safety caru se sprintovalo po 2. nejkratší vzdálenost - 4 kola (23,2 km). Kratší to bylo ve Spa v roce 2004 (3 kola). O něco více si zazávodily po zajetí zpomalovacího vozu jezdci v Montrealu v roce 2006 (7 kol) či loni v Singapuru (tuším 8 kol). Nepočítám letošní Austrálii, kdy safety car dovezl jezdce až do cíle.
Zbývá odjet 2 závody. Letos získaly všechny týmy minimálně 5 bodů. Lépe dopadly týmy v roce 2005, kdy poslední Minardi nasbíralo bodů 7 - všechny však získané při frašce v severoamerickém Indianapolisu.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.
Ferrari oznámilo, že během středečního filmovacího dne na okruhu Mugello usednou do vozu oba jeho jezdci – Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Italský tým zde poprvé nasadí nové zadní zavěšení, které má být klíčové před nadcházející Velkou cenou Belgie.
Helmut Marko oznámil, že Max Verstappen může očekávat řadu technických vylepšení před posledními dvěma závody před letní přestávkou. Rakouský poradce Red Bullu potvrdil, že tým připravil několik důležitých upgradů, které by měly pomoci Verstappenovi udržet tempo v boji o šampionát.
Lando Norris označil své vítězství na Velké ceně Velké Británie 2025 za nejdůležitější moment své dosavadní kariéry. Emotivní triumf před domácím publikem pro něj znamená naplnění dlouholetého snu.