Po závodním víkendu se opět podíváme na pár zajímavých čísel, jež se vážou k Velké ceně Japonska.
Sebastian Vettel vyhrál již svůj čtvrtý závod, což je stejně jako Dan Gurney, Bruce McLaren či Eddie Irvine. Všechna svá vítězství zaznamenal po startu z prvního místa. Z něho o uplynulém víkendu startoval popáté. Pět vítězství v kvalifikaci získal i Giuseppe Farina, Chris Amon, Clay Regazzoni, Patrick Tambay či Keke Rosberg.
Pilot Red Bullu suverénně vládl nejen kvalifikaci, v níž vyhrál všechny 3. části, ale i nedělnímu závodu, když vedl v každém kole závodu, což se mu povedlo poprvé v kariéře. Znamená to, že vozy Red Bullu vedly závod v 1198 km, v Suzuce se díky Vettelovi přehouply přes hranici 1000 km.
Mladému Němcovi se málem podařilo získat cenný tripple - vyhrát kvalifikaci, závod a zajet i nejrychlejší kolo. Žel od toho posledního jej dělily pouhé 3 tisíciny vteřiny - o ty ho právě připravil týmový kolega Mark Webber (přehled nejrychlejších kol a konzistence pilotů naleznete zde). Australanovi se takto blýskl podruhé v kariéře. Dvakrát se to podařilo už i Vettelovi a dalším 13 pilotům.
Webber se v závodě objevil v boxech 5krát (přehled zastávek v boxech zde), rekord to však není - v roce 1993 v Doningtonu Alain Prost zajel k mechanikům dokonce 7krát, a to ještě zvládl dojet pro bronz! Byl to parádní závod, obzvlášť na první kolo budu dlouho vzpomínat. A nevzpomínám si, že by poslední v pořadí zajel někdy nejrychlejší kolo - klidně mě opravte v diskusi pod článkem (popř. přidejte vlastní zajímavé postřehy).
Jarno Trulli vyrovnal druhou příčkou nejlepší výsledek Toyoty z loňského Hungaroring. To stejné se povedlo i Timu Glockovi minulý týden v Singapuru. V Japonsku to však bylo poprvé, co se na pódium postavila domácí automobilka (nepočítám úspěchy Hondy se svými motory v letech 1987 - 2004, kdy zde navíc v r. 1988 a 1991 vyhrála).
Jezdci McLarenu Lewis Hamilton s Heikkim Kovalainenem a Adrian Sutil jeli oba svou jubilejní 50. Velkou cenu - všichni ve Formuli 1 debutovali v Melbourne 2007. Více než polovinu startů (26) dotáhl Hamilton až na bednu a po Japonsku má na kontě přesně 250 bodů. To představuje průměr 5 bodů na závod neboli v každém závodě 4. místo (lepší byl pouze Michael Schumacher a Juan Manuel Fangio). Kovalainen naopak zakončil svou šňůru 6 závodů, v nichž pravidelně bodoval.
A když už jsem zmínil M. Schumachera - Rubens Barrichello překonal vzdálenost, jíž ujel v závodech: Michael 691 177 km, Rubens 695 454 km. Brazilec překonal 600 bodů v kariéře, nejvíce ze všech jezdců v historii, aniž by se těšili z titulu mistra světa.
Jenson Button získal 85. bod, stejně jako v roce 2004, kdy stanul na bedně 10krát a skončil celkově třetí. Letos se z pódiového umístění těší zatím 8krát, ale má velmi blízko k titulu. V kvalifikaci byl nejrychlejší ve druhém a třetím sektoru, Heidfeld v prvním - přesto nikdo z nich nedojel mezi prvními pěti piloty.
Na Suzuce se odjela 25. Velká ceny Japonska - přičemž 21 z nich se uskutečnilo právě zde. Tímto se okruh stává 12. nejnavštěvovanějším, čímž se posunul před Watkins Glen. Zbylé 4 se japonské závody se uskutečnily ve Fuji. Jednalo se také o 57 Velkou cenu v Asii, čímž byla pekonána Jižní Amerika (Brazílie 36x, Argentina 20x). Příští závod se jede v Jižní Americe, další však opět v Asii (Abú Zábí).
Po zajetí safety caru se sprintovalo po 2. nejkratší vzdálenost - 4 kola (23,2 km). Kratší to bylo ve Spa v roce 2004 (3 kola). O něco více si zazávodily po zajetí zpomalovacího vozu jezdci v Montrealu v roce 2006 (7 kol) či loni v Singapuru (tuším 8 kol). Nepočítám letošní Austrálii, kdy safety car dovezl jezdce až do cíle.
Zbývá odjet 2 závody. Letos získaly všechny týmy minimálně 5 bodů. Lépe dopadly týmy v roce 2005, kdy poslední Minardi nasbíralo bodů 7 - všechny však získané při frašce v severoamerickém Indianapolisu.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.