FIA před chvíli zveřejnila hmotnost 18 monopostů, což odhaluje strategii jednotlivých pilotů i to, jak si vlastně stálo nejlepších deset jezdců v kvalifikaci.
S nejlehčím vozem do zítřejšího závodu vystartuje Adrian Sutil. Forma Force Indie zde již tedy není tak vynikající jako v Monze či ve Spa, k dobrému postavení si pomohli lehčím vozem. Adrian zajel v poslední části kvalifikace čtvrtý nejrychlejší čas, vlivem penalizací však bude startovat z osmého místa.
Mezi druhým nejlehčím Jarnem Trullim a devátým Giancarlem Fisichellou je rozdíl pouze 6 kg, piloti volili podobná množství paliva.
Nejtěžším vozem na startu závodu bude Williams Kazukiho Nakajimy, jenž má natankováno téměř 91 kg benzínu. Velmi těžký je i Nico Rosberg s Robertem Kubicou, kteří na rozdíl od Nakajimy vystartují ze 6., resp. 7. místa. Je pravděpodobné, že si je oba brzy podá mnohem lehčí Sutil a možná i Barrichello.
Z desíti jezdců, jež postoupilo do závěrečné fáze kvalifikace, se chvíli budeme zabývat pouze osmi z nich. Kovalainen spolu s Buemim kvůli svým haváriím nedokončili totiž ani jedno měřené kolo. V Suzuce, která měří 5 807 m, zhoršuje každý kg paliva výsledný čas na kolo o 0,041 vteřiny. Díky tomu můžeme eliminovat vliv množství paliva a zjistit, jaké by kdo teoreticky zajel časy, kdyby jel se stejně lehkým vozem jako Sutil (viz poslední sloupec “Korekce“ v tabulce).
Z toho je vidět, že Vettel zajel za daných podmínek velmi dobře a jeho náskok před Trullim by byl o něco vyšší. Kvalifikačnímu specialistovi Trullimu je přesto třeba vyseknout pochvalu za to, kam Toyotu dnes dostal – a nikterak lacině s lehkým vozem.
Změna by nastala ne čtvrté pozici, kam by se před Sutila posunul Barrichello, jenž měl v nádrži o 10,5 kg více. Velmi by si polepšil také Räikkönen, jenž by poskočil o dvě místa na šestou pozici před Heidfelda s Buttonem. Fin na Ferrari tedy podal v kvalifikaci výborný výkon, a byť zajel až osmý nejrychlejší čas, vlivem trestů pro Sutila, Buttona i Barrichella do závodu zítra vyrazí ze třetí řady.
Bez šance zítra nemusí být ani Lewis Hamilton, který sice startuje až za Trullim, zato na čistější straně trati a s KERSem. Ten by mu měl pomoci se před Itala dostat, bude to stačil i na Vettela? Bude záležet na startovních reakcích - do první zatáčky to je poměrně daleko (cca 300 m), přesto to podle mne úřadující mistr světa nestihne. Povést by se mu to mohlo až na rovince před zatáčkou 130R, bude-li mít dobrý výjezd ze Spoonu.
V poslední tabulce se podíváme, kdy nám piloti začnou zajíždět do boxů; počítám s udávanou průměrnou spotřebou 2,76 kg na 1 kolo. Jako první by se zde měl objevit Sutil - ve 14. kole. V 16. zajedou ke svým mechanikům Trulli s Hamiltonem, o kolo později Vettel s Buttonem. Vettelovy vyhlídky na vítězství v zítřejším závodě jsou více než dobré.
Těžké vozy Alguersuariho, Liuzziho, Rosberga, Kubicy, Alonsa, Grosjeana a Nakajimy se v boxech objeví zřejmě jen jednou, ke svým zastávkám budou totiž zajíždět až od 26. do 31. kola z celkových 53.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.