Čtyřnásobný mistr světa F1 Alain Prost by měl být po odstoupení Flavia Briatoreho novým šéfem týmu Renault, pokud Světová rada motorismu v pondělí nevyloučí stáj ze šampionátu. Informaci přinesl v neděli britský list Mail.
"Prost je muž, který by mohl zrestaurovat poničenou pověst francouzské stáje, jež vyvolala největší skandál v historii motoristického sportu. Pokud Mezinárodní automobilová federace (FIA) na pondělním zasedání Světové rady motorismu nevyloučí Renault ze šampionátu, pak stáj věří, že přesvědčí Prosta, aby se ujal role šéfa týmu," píše Mail.
Francouz, který na přelomu století vlastnil stáj F1 Prost GP, připustil, že je šokován, že k něčemu takovému, jako je záměrné ovlivnění závodu, mohlo v F1 dojít. "Je to neuvěřitelné, stačí jen pomyslet na to, co se stalo a co se mohlo stát," řekl.
Stáj Renault je obviněná, že ovlivnila výsledek loňské Velké ceny Singapuru, když její tehdejší šéf Briatore a technický ředitel Pat Symonds požádali pilota Nelsona Piqueta, aby úmyslně havaroval, vyvolal tak výjezd zaváděcího vozu a umožnil tím svému stájovému kolegovi Fernandu Alonsovi zvítězit.
"Ten problém vznikl už v momentě, kdy se šéfem týmu, který reprezentuje velkou automobilovou společnost, velkého výrobce jako je Renault, stane někdo, kdo je také manažerem pilotů," řekl Prost v narážce na Briatoreho, který je manažerem dvojnásobného mistra světa Alonsa.
"Šéfové by neměli být manažery. Pokud chceme udržet v F1 automobilky, musí být náš sport čistý," dodal. Podle Prosta už Briatore a Symonds pravděpodobně nenajdou uplatnění v F1. "I když člověk nikdy neví. Ale v morálním světě by to nebylo možné. Já jsem byl, myslím, celou svou kariéru bezúhonný. F1 potřebuje morálku."
Prost má pochopení pro čin Nelsona Piqueta, který způsobil havárii, protože si myslel, že to pomůže jeho pozici v týmu. "Je třeba chápat, že mladý pilot jako Piquet je velmi křehký a je pod velkým tlakem. On zašel příliš daleko, ale už se to nikdy nestane," míní Prost.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.