AKTUALIZOVÁNO - FIA zveřejnila hmotností jednotlivých monopostů a tak se opět můžeme vesele vrhnout do množství natakovaného paliva, v jehož světle zanalyzujeme dnešní kvalifikační výkony a zkusíme odhadnout strategie pilotů pro zítřejší závod.
Nejlehčím pilotem na startu zítřejšího závodu bude vítěz dnešní kvalifikace - Lewis Hamilton. McLaren dnes cítil šanci na vítězství v kvalifikaci a nechtěl se o něj nechat připravit, proto jsou oba jezdci o něco lehčí než konkurence, ale nikterak dramaticky. Podobné množství paliva si veze i Sebastian Vettel, Fernando Alonso či Robert Kubica. Velmi dobrou šanci na předjetí alespoň jednoho z McLarenů bude mít Rubens Barrichello, jenž si veze téměř o 10 kg paliva více než Lewis Hamilton. Díky tomu by mohl zůstat na trati o tři kola déle než McLareny, což by mu mohlo na posun vpřed stačit. Podobně dobrou vyhlídku má i Nico Rosberg, jenž by se tak mohl posunout před Kimiho Räikkönena, a také Mark Webber, který si veze o 8 kg paliva více než před ním startující Fernando Alonso. Naopak se solidní, ba až nevídanou dávkou benzínu, bude startovat po dnešku velmi zklamaný kvalifikační specialista Jarno Trulli - do nádrže mu mechanici nacpou více než 102 kg benzínu, snad se jim podaří zaklapnout víčko nádrže. Velmi těžký je i Kazuki Nakajima, Timo Glock, Giancarlo Fisichella, Luca Badoer či Sebastian Buemi. Je tak docela možné, že tito piloti pojedou pouze na jednu zastávku v boxech.
Pokud časy zajeté v poslední části kvalifikace zkorigujeme o hmotnost vozu danou rozdílným množstvím paliva, zjistíme, že nejlepší výkon odvedl Rubens Barrichello, který je zatím ve Valencii po celou dobu rychlejší než jeho stájový kolega Jenson Button. Jeho čas byl o třídu lepší než časy všech ostatních pilotů. Monopostům BrawnGP se ve Valencii daří a jak je vidět, jsou zde rychlejší než McLareny či Red Bully. McLaren však výborně odhadl potřebné množství paliva - přesně o tolik, aby vzhledem ke své konkurenceschopnosti pokořil soupeře. Heikki Kovalainen by dnes porazil stájovou jedničku Lewise Hamiltona, pokud by vezl stejné množství paliva. Fin odvedl v kvalifikaci fantastický výkon a jako jediný by se dokázal vklínit mezi Brawnovo jezdecké duo. Red Bullům to dle očekávání na pomalé městské trati moc nejde, rychlejší byl i Nico Rosberg na Williamsu, jenž má z první desítky vůbec nejtěžší vůz a tudíž i dobré vyhlídky na posun vpřed v zítřejším závodě. Fernanda Alonsa navzdory včerejším sebejistým prohlášením, že je od Brawnu dělí pouhé tři desetinky a v závodě by snad mohli i vyhrát, dnes čekalo nepříjemné vystřízlivění z opojení nadměrným sebevědomím. Od nejrychlejších totiž dělí Renault třikrát větší propast, než si mysleli. Španěl tak neměl ani s velmi lehkým vozem na víc než na osmou příčku. Prapor Ferrari drží Kimi Räikkönen, z osmého místa zítra nebude bez šance na body. Ferrari se lepší pomaleji než by si přáli, na Brawna ztrácejí stále více než půl vteřiny. Na náladě jim jistě nepřidává ani ostudný výkon testovacího pilota (který již téměř rok netestoval) Lucy Badoera, jenž zaskakuje za Massu. Popravdě dost dobře nechápu, proč zvolili tak mizerný zástup. Mizérie vyniká zvláště při srovnání s mladíky bez velkých zkušeností s F1 (které Badoer jinak má). Badoera dnes předčil jak Alguersuari, tak zvláště (a to o třídu) Grosjean, o němž se nedá rozhodně říci, že by měl lepší vůz než Luca. Pokud už v Maranellu nechtěli příliš riskovat s mladíky, mohli sáhnout například po Sebastienu Bourdaisovi. Jsem zvědav, koho bude řídit rudý monopost v Belgii, Badoer to ale už podle mě nebude. Na závěr se podívejme, kdy můžeme čekat jednotlivé piloty poprvé v boxech, pokud nedojde k nějaké neočekávané události. Prvním by měl být kolem 18 kola samozřejmě Lewis Hamilton, ve stejném kole následovaný Sebastianem Vettelem. V dalším kole by měli spolu stavět Heikki Kovalainen a Fernando Alonso. Heikkimu ale jedno kolo k vyjetí náskoku na Lewise a následnému předjetí nejspíše stačit nebude. To Jenson Button bude stavět 3 kola po Sebastianu Vettelovi - zde by to už stačit mohlo. Stejně tak Nicu Rosbergovi, jenž na to bude mít ještě o 2 kola více než Jenson Button. Závod je vypsán na 57 kol, snad se bude zítra na co dívat na (z hlediska předjíždění) poměrně nudném okruhu.Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.