AKTUALIZOVÁNO - FIA zveřejnila hmotností jednotlivých monopostů a tak se opět můžeme vesele vrhnout do množství natakovaného paliva, v jehož světle zanalyzujeme dnešní kvalifikační výkony a zkusíme odhadnout strategie pilotů pro zítřejší závod.
Nejlehčím pilotem na startu zítřejšího závodu bude vítěz dnešní kvalifikace - Lewis Hamilton. McLaren dnes cítil šanci na vítězství v kvalifikaci a nechtěl se o něj nechat připravit, proto jsou oba jezdci o něco lehčí než konkurence, ale nikterak dramaticky. Podobné množství paliva si veze i Sebastian Vettel, Fernando Alonso či Robert Kubica. Velmi dobrou šanci na předjetí alespoň jednoho z McLarenů bude mít Rubens Barrichello, jenž si veze téměř o 10 kg paliva více než Lewis Hamilton. Díky tomu by mohl zůstat na trati o tři kola déle než McLareny, což by mu mohlo na posun vpřed stačit. Podobně dobrou vyhlídku má i Nico Rosberg, jenž by se tak mohl posunout před Kimiho Räikkönena, a také Mark Webber, který si veze o 8 kg paliva více než před ním startující Fernando Alonso. Naopak se solidní, ba až nevídanou dávkou benzínu, bude startovat po dnešku velmi zklamaný kvalifikační specialista Jarno Trulli - do nádrže mu mechanici nacpou více než 102 kg benzínu, snad se jim podaří zaklapnout víčko nádrže. Velmi těžký je i Kazuki Nakajima, Timo Glock, Giancarlo Fisichella, Luca Badoer či Sebastian Buemi. Je tak docela možné, že tito piloti pojedou pouze na jednu zastávku v boxech.
Pokud časy zajeté v poslední části kvalifikace zkorigujeme o hmotnost vozu danou rozdílným množstvím paliva, zjistíme, že nejlepší výkon odvedl Rubens Barrichello, který je zatím ve Valencii po celou dobu rychlejší než jeho stájový kolega Jenson Button. Jeho čas byl o třídu lepší než časy všech ostatních pilotů. Monopostům BrawnGP se ve Valencii daří a jak je vidět, jsou zde rychlejší než McLareny či Red Bully. McLaren však výborně odhadl potřebné množství paliva - přesně o tolik, aby vzhledem ke své konkurenceschopnosti pokořil soupeře. Heikki Kovalainen by dnes porazil stájovou jedničku Lewise Hamiltona, pokud by vezl stejné množství paliva. Fin odvedl v kvalifikaci fantastický výkon a jako jediný by se dokázal vklínit mezi Brawnovo jezdecké duo. Red Bullům to dle očekávání na pomalé městské trati moc nejde, rychlejší byl i Nico Rosberg na Williamsu, jenž má z první desítky vůbec nejtěžší vůz a tudíž i dobré vyhlídky na posun vpřed v zítřejším závodě. Fernanda Alonsa navzdory včerejším sebejistým prohlášením, že je od Brawnu dělí pouhé tři desetinky a v závodě by snad mohli i vyhrát, dnes čekalo nepříjemné vystřízlivění z opojení nadměrným sebevědomím. Od nejrychlejších totiž dělí Renault třikrát větší propast, než si mysleli. Španěl tak neměl ani s velmi lehkým vozem na víc než na osmou příčku. Prapor Ferrari drží Kimi Räikkönen, z osmého místa zítra nebude bez šance na body. Ferrari se lepší pomaleji než by si přáli, na Brawna ztrácejí stále více než půl vteřiny. Na náladě jim jistě nepřidává ani ostudný výkon testovacího pilota (který již téměř rok netestoval) Lucy Badoera, jenž zaskakuje za Massu. Popravdě dost dobře nechápu, proč zvolili tak mizerný zástup. Mizérie vyniká zvláště při srovnání s mladíky bez velkých zkušeností s F1 (které Badoer jinak má). Badoera dnes předčil jak Alguersuari, tak zvláště (a to o třídu) Grosjean, o němž se nedá rozhodně říci, že by měl lepší vůz než Luca. Pokud už v Maranellu nechtěli příliš riskovat s mladíky, mohli sáhnout například po Sebastienu Bourdaisovi. Jsem zvědav, koho bude řídit rudý monopost v Belgii, Badoer to ale už podle mě nebude. Na závěr se podívejme, kdy můžeme čekat jednotlivé piloty poprvé v boxech, pokud nedojde k nějaké neočekávané události. Prvním by měl být kolem 18 kola samozřejmě Lewis Hamilton, ve stejném kole následovaný Sebastianem Vettelem. V dalším kole by měli spolu stavět Heikki Kovalainen a Fernando Alonso. Heikkimu ale jedno kolo k vyjetí náskoku na Lewise a následnému předjetí nejspíše stačit nebude. To Jenson Button bude stavět 3 kola po Sebastianu Vettelovi - zde by to už stačit mohlo. Stejně tak Nicu Rosbergovi, jenž na to bude mít ještě o 2 kola více než Jenson Button. Závod je vypsán na 57 kol, snad se bude zítra na co dívat na (z hlediska předjíždění) poměrně nudném okruhu.Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.