AKTUALIZOVÁNO - V tradičním ohlédnutí za dnešní kvalifikací se zaměříme na množství paliva, s nímž se jednotliví piloti postaví na start zítřejšího závodu. Kdo je nejlehčí? S jakou strategií piloti zítra vyjedou a kdy se objeví poprvé v boxech?
Pokud od časy očistíme o množství vezeného paliva, za jednoznačného vítěze dnešní kvalifikace bychom mohli pasovat Sebastiana Vettela. Hned za ním by stál druhý Red Bull, který tak zůstává nejrychlejším týmem i v Maďarsku, Marka Webbera. Přitom je zajímavé, že Mark byl celý víkend rychlejší než Sebastian - tomu se však kvalifikace náramně vydařila. Výborně jezdí na Hungaroringu Nico Rosberg ve Williamsu, již v trénincích patřil k nejrychlejším a hypotetickým třetím místem v kvalifikaci to dnes potvrdil. Je podstatně lepší než jeho stájový kolega Kazuki Nakajima, jenž dnes Nica ztrácel 0,7 vteřiny na kolo. Už mě nebaví pořád psát o tom, že se McLaren zlepšil. Z tabulky je to jasné, v posledních závodech zrychlili více než většina soupeřů včetně Renaultu či Ferrari. Potvrzují se i slova Lewise Hamiltona, který chladil zlaté vášně stříbrných fanoušků když prohlásil, že na Red Bull pořád ztrácejí kolem 0,5 vteřiny. Heikkimu nové díly i maďarský okruh sedí a zítra bude zdatným soupeřem - i když zřejmě ne tak zdatným jako loni, kdy zde triumfoval. Na startu jim bude výtečným pomocníkem dobře fungující KERS v jejich vozech. Byť to do první zatáčky není daleko, mohli by si o nějakou příčku ještě před ní polepšit. Brawnu příliš nepomohly ani nové díly - byť je Button nejtěžší z první desítky, přesto by jej výsledný čas oproštěný o hmotnostní deficit postavil postrčil pouze na 6. příčku. Alonso by po korekci spadl až za něj. Ferrari díru do světa dnes také svým kvalifikačním výkonem nikterak nevyniklo, Räikkönenovi chyběla na nejrychlejšího celá vteřina - velký deficit. Myšlenkama byli všichni jezdci po nehodě s Felipe Massou, který by měl být v pořádku, před chvíli úspěšně absolvoval operaci. Při jeho diagnóze jsem si vzpomněl na Petra Čecha a jeho zranění: Felipemu přejeme podobně úspěšnou rekonvalescenci a návrat k závodění bez následků. Letos to ale už podle mě nebude.
Kdy se nám jezdci poprvé objeví u svých mechaniků? Jako první samozřejmě Fernando Alonso, jenž má až přehnaně málo benzínu - v boxech by měl stavět kolem 11. kola a zřejmě bude sázet na 3 zastávky. Pět kol po něm začne být v garážích trochu těsno - ve stejném kole by se tam mohl objevit Hamilton, Webber i Räikkönen. Krátce po nich Rosberg, Kovalainen i Vettel, jemuž by pozdější zastávka mohla pomoci se udržet před svým kolegou. Nejtěžší je Rubens Barrichello, ale nechce se mi věřit, že zrovna Brawn trápící se s pneumatikami by jel pouze na jednu zastávku, byť na Hungaroringu podává super-měkká směs dobré výkony i z pohledu výdrže. Uvidíme zítra - obávám se však, že nás na nudném okruhu moc zajímavý závod čekat nebude.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.