Analýza hmotnosti vozů - nejlehčí je Button

Analýza
Massa, Felipe
Massa, Felipe, foto: Scuderia Ferrari
Petr Hlawiczka 11. července 2009 18:40
Sdílej:

Podívejte se s námi na tradiční analýzu výkonnosti jednotlivých jezdců ve světle množství natankovaného paliva. Kdo se kvalifikoval s nejlehčím vozem? Kdo dosáhl skutečně nejlepšího času, pokud přihlédneme k množství paliva? A kdy můžeme jednotlivé jezce čekat v boxech?

Díky zveřejněným hmotnostem máme všechny karty na stole. U Brawnů se pořád trápí s pneumatikami - ohřát je do provozních teploty pro ně představuje větší problém než pro ostatní. Není divu, že zvolili do kvalifikace pro ně velmi nezvyklou taktiku "blafování" - do poslední části nastoupily s nejmenším množstvím paliva. Nejtěžšími naopak jsou Nico Rosberg a Sebastien Bourdais s téměř 85 kg paliva v nádržích. Je velmi pravděpodobné, že tito piloti - a možná také Sutil, Massa, Räikkönen, Piquet, Heidfeld, Kubica, Nakajima, Trulli a Buemi - pojedou pouze na jednu zastávku v boxech. Za proměnlivého počasí, které má panovat zítra stejně jako dnes, by se tato taktika však nemusela dvakrát vyplatit.

Pokud časy nejlepších desíti pilotů dnešní kvalifikace upravíme o množství paliva na palubě, vynikne skvělá forma Red Bullu - RB5 je momentálně nejrychlejším vozem startovního pole. Vidíme také, že čas Lewise Hamiltona nebyl vykoupen nízkou hmotností a že nejezdil pouze na "výpary." MP4/24 se podařilo během pár týdnů hodně vylepšit - dokonce natolik, že byl dnes rychlejší než BGP 001 v podání Rubense Barrichella či Jensona Buttona. Lewis tak může směle pokukovat po umístění na stupních vítězů. V předjíždění soupeřů bude mít velkou výhodu - výborný KERS. Z výkonu Adriana Sutila museli Domenicallimu nejspíše spadnout brýle. Po kvalifikaci se u Ferrari docela hlasitě hovořilo o výborné taktice, kterou zvolili pro závody. Kdekdo navíc předjímal, že Force India se mezi posledních deset dostala náhodou díky počasí a že její sedmé místo je dáno prázdnou nádrží a snahou zapůsobit na sponzory. Výkon VMJ02 však leckomu křiví tváře. Adrian zářící v boxech štěstím by si dokonce mohl dovolit jednozastávkovou strategii. Neřekl bych ale, že se kvalifikace Ferrari nepovedla - analýza hmotností spíše odhaluje, že dnes byli zkrátka pomalí. Krom Sutila je předstihl i letos se trápící Hamilton - a ten o pořádný kus! V boxech by se měl jako první ukázat Jenson Button, a to kolem 15. kola. V těsném sledu jej bude následovat stájový kolega Rubens Barrichello. Tři kola bude mít Lewis Hamilton na to, aby si před svou zastávkou vyjel na první dva návštěvníky boxů dostatečný náskok. Od 22. kola začne být v garážích rušněji, po Hamiltonovi se tam ukáží oba Red Bully. Sebastianu Vettelovi se díky této pozdější zastávce zřejmě povede dostat před oba Brawny. Veškeré propočty může narušit počasí a nečekané události. Jedno je však jisté - zítra nás čeká napínavý závod, který bude mít náboj. Těšit se mohou nejen odpůrci dominance jednoho týmu, ale po dlouhé době i fanoušci indického stáje Force India či McLarenu - už mi jich po té dlouhé době planých nadějí začínalo být líto.
Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.