Díky FIA máme opět možnost nahlédnout pod víčko nádrží monopostů Formule 1 a odhadnout strategii pilotů pro zítřejší závod. Podíváme se, jaké jezdili piloti opravdu časy po korekci o palivovou zátěž, a také na to, kdy se poprvé objeví u svých mechaniků.
Velmi lehký byl dnes v kvalifikaci Sebastian Vettel - veze si 26,5 kg paliva. Ostatní piloti v poslední části kvalifikace byli podstatně těžší, většinou si vezli do závodu kolem 40 kg paliva. Nejvíce natankováno z první desítky má Kazuki Nakajima a dle toho vypadal i jeho čas. Tedy pardon, zajel podstatně hůře, než se svým množstvím měl, což jen dokazuje, že je jedním z nejslabších pilotů v letošním šampionátu. Z ostatních pilotů jsou doplna natankování Giancarlo Fisichella a Sebastien Bourdais, stejně jako oba vozy BMW a Toyoty, kteří okupují poslední místa na startu. U nich je tudíž možné, že pojedou pouze na jednu zastávku v boxech.
Pojďme si upravit časy pilotů v první desítce dle množství paliva v nádrži. V propočtech jsem vycházel z údajů pro Monako, kde 10 kg paliva navíc představuje o 0,26 vteřiny horší čas na kolo. Na pořadí nám korekce poprvé vůbec nic nezměnila. Je z ní však patrné, že první tři piloti zajeli výborná kola - u Brawnů se to dalo čekat, Kimi Räikkönen však příjemně překvapil. Tifosi těšte se, Ferrari jde nahoru - nezbývá než doufat, že nechutné politikaření vyústí v kompromis a stáj z Maranella nezmizí z královské disciplíny motosportu. Množství paliva u Kazuki Nakajima je pochopitelné - tým si je zřejmě vědom, že Kazuki se štěstím poprvé postoupil do poslední části a v ní si nepolepší, proto ho raději pořádně dotankovali a budou spoléhat na to, že někoho předjede alespoň díky pozdější zastávce v boxech. Nakonec se podíváme, kdy můžeme piloty očekávat u svých mechaniků. Jako první se v boxech ukáže Sebastian Vettel - že by plánoval tři zastávky? Po jeho velmi brzké zastávce, zhruba po 6 kolech v boxech začne frmol. V boxech se objeví Nico Rosberg, obě Ferrari a McLareny a v krátkém sledu na to i Mark Webber s oběma Brawny. Bude zajímavé sledovat, jestli někdo z nejtěžší pětice pojede opravdu pouze na jednu zastávku. Jezdci si pochvalovali měkčí směs, že se její opotřebení dá dobře kontrolovat. Pravdu se dozvíme zítra, nicméně byl by to asi jediný způsob, jak se posunout trochu vpřed.Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.