Hmotnost vozů: Nejlehčí opět Alonso

Massa, Felipe
Massa, Felipe, foto: Scuderia Ferrari
Petr Hlawiczka 9. května 2009 20:00
Sdílej:

FIA opět zveřejnila velmi zajímavý údaj - hmotnost vozů, s jakou se postaví na start zítřejší Velké ceny Španělska, tedy včetně paliva. Čísla napoví leccos o výkonnosti i o strategii pilotů pro zítřejší závod.

Monopost Fernando Alonso je se 40 kg paliva opět tím nejlehčím vozem ve startovním poli. Touto strategií si chtěl pojistit dobré umístění před domácími fanoušky. S lehkým vozem bojovali v závěrečné části kvalifikace kromě Španěla také Jenson Button či Timo Glock. Nejtěžší je dnes naopak Lewis Hamilton, jehož McLarenu přilnavost v zatáčkách stejně chybí, s pár kg paliva již není co zkazit. K těm nejtěžším také patří Sebastien Buemi, Nelson Piquet, Kazuki Nakajima, tradičně Nick Heidfeld i klukovskou chybou zesměšněný Kimi Räikkönen - všichni si vezou přes 70 kg paliva. Nikdo dnes není naplněn až po víčko, jak jsme to například vídávali občas u BMW, kteří si (nejen) v minulém závodě vezli hodně před 90 kg benzínu.

V další tabulce se podíváme na to, jak by dopadla nejlepší desítka, kdybychom jejich časy upravili o hmotnost vozů, s níž v závěru bojovali. V Barceloně 10 kg paliva navíc zpomaluje vůz o 0,39 vteřiny na kolo. Po přepočtu můžeme ještě více ocenit čas Sebastiana Vettela, který by porazil i Jensona Buttona, pokud by všichni jeli se stejným množstvím paliva jako nejlehčí Fernando Alonso. Red Bull se velmi zlepšil a vypadá to, že se výkonnostně vyrovnal letošní sezóně dominující stáji Brawn GP. Potěšení mohou být i příznivci Ferrari - Felipe Massa nepoužil laciný trik jako Alonso. V nádrži si vezl o 10 kg paliva více než Fernando a po korekci by se posunul dokonce na třetí místo, přičemž na nejrychlejšího Vettel ztratil necelých 14 setin vteřiny. Nico Rosberg s Robertem Kubicou jezdily v závěru s těžkými vozy, neměli tudíž velkou šanci na vylepšení svých pozic. V závodě by si naopak díky tomu mohli o něco polepšit.

Na závěr se podíváme, kdy přibližně by měli jezdci zajíždět ke svým mechanikům. Ve výpočtu jsem vycházel z toho, že jezdci spotřebují průměrně 2,44 kg paliva v každém kole. Jezdci se však mohou u svých mechaniků v případě problémů objevit dříve - po kolizi, sjetí pneumatik či při změně strategie. První zastávky by mohlo rovněž ovlivnit počasí, během zítřejšího závodu by totiž mohlo opět zapršet.

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.